Kvikkjokk-Sandviken?

Jag har funderat på om man kanske skulle kunna vandra från Kvikkjokk ner till Sandviken utmed väg 95 då det går buss mot Arjeplog därifrån. Är det någon som rört sig i området? Är det fint? Jämfört med t ex Padjelanta?

Typ något såhär:
http://kartor.eniro.se/m/EkwVj

Jag har tidigare gått en del i Sarek och vill nu se något nytt. Har c:a 9 vandringsdagar.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Några tips

Jag har gått sträckan Kvikkjokk - Pieskehaures utlopp två gånger. En gång norr om Staika och en gång den röda vägen. Den röda vägen är oproblematisk frånsett att på höjden efter Njunjes är terrängen stenig och trist med väldigt lite växtlighet. Nere vid Sartajokk finns fina tältplatser. Sartajokk vadas med fördel en bit nerströms där den blivit bredare. Väster om Jokken finns en gammal led där rösena fortfarande är synliga. Sista sträckan ner mot Miekak finns en väl upptrampad stig. Du kommer att få en fin tur i ett område där nästan ingen vandrar!
 
Även jag tycker att du har valt en intressant färdväg, oberoende av alternativ. Roligt att inte alla går i de vanliga fotspåren! Jag har ingen info att bidra med, men önskar dig lycka till. Kanske vi får en liten rapport efteråt?

Det framgår inte om du går ensam eller tillsammans med någon. Och du lär knappast möta någon längs vägen, möjligen bortsett från passagen av Miekak. Självklart skriver du en bra färdplan med alternativ B och C angivna utifall något skulle gå snett. Mobiltäckningen (Telia) bör försvinna i höjd med Staigga och återkommer nog först på höjderna ovanför Seldutvagge. Bussen kan du hejda var som helst längs vägen nedanför Sandviken.

Hälsn Pelle
 
Spännande tur! Har haft lite funderingar på något liknande, men det har inte blivit av än. Vore kul om du kan skriva ngn rad om hur det gått? Hur har du tänkt transporten hem när du kommer till Silvervägen? Vill minnas att det inte går bussar till/från Norge mer?
 
Vi är fyra personer som kommer vandra.

Angående transport från Silvervägen så går det fortfarande en buss från Sandviken ner mot Arjeplog. Går mån, ons, fre, 8 på morgonen. Så det gäller att komma fram rätt dag!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har gått sträckan Kvikkjokk - Pieskehaures utlopp två gånger. En gång norr om Staika och en gång den röda vägen. Den röda vägen är oproblematisk frånsett att på höjden efter Njunjes är terrängen stenig och trist med väldigt lite växtlighet. Nere vid Sartajokk finns fina tältplatser. Sartajokk vadas med fördel en bit nerströms där den blivit bredare. Väster om Jokken finns en gammal led där rösena fortfarande är synliga. Sista sträckan ner mot Miekak finns en väl upptrampad stig. Du kommer att få en fin tur i ett område där nästan ingen vandrar!

Tack för tipsen! Går den gamla leden norr eller ost/syd om Gärrojve?
 
Gamla leden

Leden går norr om Tjärroive, på norra sidan om sjön 762, min kartas "Skärrepåtkåjaure" . Jag har en känsla att sjönamnet betyder "sjön ovan backen vid vadstället. Hur som helst, rösena syns men stigen syns inte så bra - det spelar ingen större roll för där är det lättgånget land. Jag förmodar att leden var i bruk senast på 1940 - talet när dammen vid Pieskehaures utlopp byggdes. Nerfarten mot stigen som går mot Miekak är kort men lite brant. Jag tror att det är lättast att snedda ner lite mot Pieskehaurehållet tills man träffar på stigen. Ni får en fin vandring - kom ihåg att ta med fiskeutrustning!
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.