Kvikkjokk-Padjelanta-Nordkalotten-Abisko

Behöver lite synpunkter och har några frågor.

Ska ta denna tur: http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...74692,19.412842&spn=2.292995,9.887695&t=p&z=7

1. Har ju sett Miellätno på nära håll vid Alkajaure, går den att vada längre ner eller är det ett dödsuppdrag? Har vadat Mikkajiegna tidigare, vilket inte var någon enkel variant heller..

2. Hur är passagen ovanför Kutjaurestugan, står sankmark överallt på Friluftskartan PRO.. inget trevligt tecken.

3. Passagen mellan sjöarna Paurovatne i Norge och Kåbtåjaure i Sverige, är det ett vattenfall?

4. Någon som gått hela sträckan eller delar av sträckan tidigare och har lite bilder/berättelse etc får gärna dela med sig! Har inte hittat så mycket bilder :)

// Jocke
 
Får inte in bilden på rutten på svenska kartan.
ovan Kutjaure-går du där bara led mot Vaisa?Där är det inga terrängproblem i alla fall.
 
Den kommer upp och tydligen är det redan 10 pers som kollat på rutten :)

Nej, jag väljer att gå ovanför leden, rakt över "platån". Vid de små sjöarna om det går. Vill ogärna gå nere vid fjällbjörkskogen om det inte är väldigt vackert? :)

// Jocke
 
Behöver lite synpunkter och har några frågor.

Ska ta denna tur: http://maps.google.se/maps/ms?ie=UT...74692,19.412842&spn=2.292995,9.887695&t=p&z=7

1. Har ju sett Miellätno på nära håll vid Alkajaure, går den att vada längre ner eller är det ett dödsuppdrag? Har vadat Mikkajiegna tidigare, vilket inte var någon enkel variant heller..

2. Hur är passagen ovanför Kutjaurestugan, står sankmark överallt på Friluftskartan PRO.. inget trevligt tecken.

Jag kan se rutten.

1. Miellätno är i princip ovadbar och det gäller definitivt i det område där du tänkt korsa den. Men varför inte ta bron? Din rutt går bara någon kilometer ifrån den. Du menar att du vadat Mikkajåhkå (inte glaciären, hoppas jag :)). Kan inte undgå att undra varför, när en bro (även där) finns att tillgå.

2. Har inte gått sträckan, men Grundsten skriver att det är sankt i Sieperjåhkås dalgång (vilket stämmer med kartan).
 
Senast ändrad:
1. Ahh, då har jag lagt rutten fel, den ska gå över bron på denna karta. Har irrat runt lite bland vinterlederna, därav kan det vara fel ibland. Bland annat är det fel på första delen av Padjelantaleden, mellan sjöarna vilket är vinterleden. Självklart var det fel namn på Mihkkajåhkå och inte Mihkkajiegna.. ;) och det var för att testa om det gick att vada.

2. Har lagt rutten runt nu istället, blir en mil längre och med fjällbjörkskog, men ser inga andra möjligheter att slippa det?

// Jocke
 
Har gått stora delar av din väg de senaste åren. Håller på att uppdatera min hemsida med 2008 års vandring som följde nordkalottleden den bit du ritat. Jag hade också tänkt fortsätta samma väg upp till Abisko som du ritat in, men var tvungen att avbryta vid Hukrejaure pga ett överansträngt ben.

Kan inte tänka mig att det skulle vara besvärligt att gå din väg från Kutjaure även om jag inte gått den själv. Grundsten har en beskrivning av nästan hela den sträckan i sin "På fjälltur Padjelanta".

Utloppet ur Paurojaure är som en trappa med en seria korta forsar/fall med små pooler emellan. Jag var framme och tittade med förhoppningen att kunna gena, men det strömmade ganska bra med vatten så jag föredrog att gå runt.
2008-08-14-08-15-11.jpg
2008-08-14-08-52-39.jpg

Ett annat alternativ, om du vill ha mer omväxlande terräng, kan ju vara att gå ner mot Tysfjord vid Röys och sen tillbaks mot Pauro 'bakvägen'. Det finns rösad led hela vägen enligt Norska kartor och sitter också en vägvisare vid Paurohytten som pekar direkt ner mot Tysfjord den vägen.

Tills min hemsida är uppdaterad finns en del bilder här.
 
1. Ahh, då har jag lagt rutten fel, den ska gå över bron på denna karta. Har irrat runt lite bland vinterlederna, därav kan det vara fel ibland. Bland annat är det fel på första delen av Padjelantaleden, mellan sjöarna vilket är vinterleden. Självklart var det fel namn på Mihkkajåhkå och inte Mihkkajiegna.. ;) och det var för att testa om det gick att vada.

Ok, så som Miellätno forsar fram i området omkring bron, tror jag inte ens att den mest härdade vadare tar sig över. Var vadade du Mihkkajåhkå?
 
Till Thomas:
Okej, då blir det bron. Såg även själv att den såg riktigt djup ut också så hade redan ställt in mig på bron. Vadade några km västerom Mikkastugan, på slätten där det går att ta sig ner ;)

Till Pär:
Menar du att göra en avstickare ner mot Tysfjord och sedan ta sig vidare igen samma väg som jag beskrivit eller har du någon genväg? Nallo är ju en personlig favorit och vill ogärna missa den.. Dock har jag ingen medföljare ännu, så tempot kan bli högt om jag går ensam och då hinner jag nog göra en avstickare också..

// Jocke
 
Det jag menar är att följa gränsleden från Röysvatn ner till Tysfjord (i alla fall till dämningen av Brynvatnet) men sedan direkt upp mot Pauro via Skogvatnet. Där finns rösad led enligt norska 'turkart Radjebalges' och vägvisarpilar i Pauro. Jag har också läst på någon norsk sida om folk som gjort den rundan från andra hållet - dvs triangeln Tysfjord - Pauro - Röys - Tysfjord (ett varv runt Gihccejiekna). Du missar ju dock roddturen vid Pauro i så fall...

Läste också om Grundstens beskrivning av passagen ovanför Kutjaure. Det han skriver är att det är sankt nere vid Sieberjåhkå och att man därför ska gå en bit upp i Siebertjåhkkas sluttning, dvs inte följa jokken.
 
Såg en liten detalj till: bron över jokken mellan Noaidejávri och Bovrojávri ligger längre uppströms än vad du ritat. Förmodligen så har du tittat på något norskt blad, men där ligger leden felritad. Den dragning som finns på svenska BD7 är riktig. Detta är dessutom den vingligaste bro jag någonsin gått över i fjällen...

En sak till: Är det inte lite synd att gå bakom fjället norrut från Staloluokta och missa en av svensk fjällvärlds finaste utsikter över Virihaure?
 
Såg en liten detalj till: bron över jokken mellan Noaidejávri och Bovrojávri ligger längre uppströms än vad du ritat. Förmodligen så har du tittat på något norskt blad, men där ligger leden felritad. Den dragning som finns på svenska BD7 är riktig. Detta är dessutom den vingligaste bro jag någonsin gått över i fjällen...

En sak till: Är det inte lite synd att gå bakom fjället norrut från Staloluokta och missa en av svensk fjällvärlds finaste utsikter över Virihaure?

På google-kartan blir det tyvärr väldigt grovt. På min Mapsource-karta är det mycket mer detaljerat, därav felet på bron.

Har lagt om rutten nu till vinterleden enligt Mapsource, men som går runt utsidan mot Virihaure ;)

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
azur Padjelanta- Rappdalen-kvikkjokk? Fjällvandring 3
Cocido Båten Kvikkjokk-Padjelanta Fjällvandring 13
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...