Kvikkjokk-Padjelanta-Nordkalotten-Abisko

Ett annat alternativ, om du vill ha mer omväxlande terräng, kan ju vara att gå ner mot Tysfjord vid Röys och sen tillbaks mot Pauro 'bakvägen'. Det finns rösad led hela vägen enligt Norska kartor och sitter också en vägvisare vid Paurohytten som pekar direkt ner mot Tysfjord den vägen.

Vi gikk der for tre år siden. Det var da ikke røyset fra Brynsvatn til Pauro. På noe av den første strekningen fra Bryndvatn til vi kom til nødhytta til kraftverket var det enkelte jernstaker satt opp. Men mange av dem var falt ned, og vi gikk dessuten i tåke denne delen, så det var ikke til mye hjelp. Mulig de er lettere å se i god sikt. På strekningen nødhytta til Pauro var det ingen markeringer, men vegvalget var lett. Grei litt steinete terreng, et par kløfter men ingen større vansker.

Nødhytta har koodinater i norske kart 7550475 og 0573350. Punketet er funnet ved hjelp av hukommelsen og kartet, så ikke tro det er på meteren rett. Men langt unna skal du ikke være. Nødhytta ligner Ragohytta, en trekantet sak med liggeplass til to, et gassappatat til koking, og jeg tror det var en vedovn der også. Kan være greit å vite hvor den er i tilfelle uvær, det er jo tydelig et forblåst område.
 
Skulle bare redigere koorinatene til nødhytta, de ble litt feil. Det skal være 7550192 og 0574480. Jeg ble sittende og se på kartet og da fant jeg at dette var rette plassen.
 
Ser ut som en trevlig tur, Jocke. Var ju uppe och nosade på Nordkalottleden i somras - verkar vara en väldigt fin led utan att vara så högtrafikerad. När planerar du att gå?
 
Ser ut som en trevlig tur, Jocke. Var ju uppe och nosade på Nordkalottleden i somras - verkar vara en väldigt fin led utan att vara så högtrafikerad. När planerar du att gå?

Fel citerat.. när ska VI gå.. ;) Du, jag och några andra ska gå i slutet av juli eventuellt. Var ju uppe tidigt i år vilket inte var så kul på höjdpartierna med mycket snö. Dock hoppas jag på lite mindre snömängder och 2-3 veckor senare avfärd vilket borde räcka. Beroende på vilka som följer med och när vi börjar så kan det även bli en bit in i augusti.

// Jocke
 
Hej Joakim!

Jag gick Nordkallotleden i sommras med start Vaisaloukta och mål Sitasstugorna på svensk sida fuska sista biten med bil ner till Ritsem.
När man kommer fram till Valldajåhkå där du bör komma fram från ditt håll för att gå "rätt" norr ut på på leden ska du inte följa leden för vadet på BD7 kartan för det finns lättare ställe att vada på lite längre ledströms på jokken i kurvan liksom har jag fått det beskrivet efterråt jag följde leden på kartan och den var stundtals obefintlig liksom resten av leden upp till Sitas på norsksida.
Vadet innan Ähparijtjårro var ganska djupt när jag gick över och det fanns ingen given plats att vada på. Innan du kommer till Pauro efter att du gott över bron finns det 3 båtar som måste roos fram och åter för överfart .
Efter Pauro stugan när du ska upp över fjället så är "riksgränsen" felritad på kartan men inget att bry sig om. Väl i Sitas på norsksida har du X km framför dig med landsväg som måste genomlidas, snabbt men tråkit full täkning på mobilen dock (telia). Sammanfattning av min tur kanon väder lite för bra, den mest omarkerade markerade led jag har gått någongång, lite folk och kanonfint.
Hoppas du får någon hjälp av mitt svar och att det inte var allt för svamligt

Bilden är tagen på bron vid Noaidejavri och kändes väldigt säker......

Elmer 77
 

Bilagor

  • 20080730_0247.JPG
    20080730_0247.JPG
    49.4 KB · Visningar: 711
Fel citerat.. när ska VI gå.. ;) Du, jag och några andra ska gå i slutet av juli eventuellt. Var ju uppe tidigt i år vilket inte var så kul på höjdpartierna med mycket snö. Dock hoppas jag på lite mindre snömängder och 2-3 veckor senare avfärd vilket borde räcka. Beroende på vilka som följer med och när vi börjar så kan det även bli en bit in i augusti.

// Jocke

Hehe, skönt att ha en planerare som lägger upp rutter, kontrollerar vadplatser och broar och sånt. Med din marschtakt kan vi ha dig som framskjuten spaningsresurs även på själva vandringen: du får knata runt och reka vad- och tältplatser, resa tält och laga mat, så kommer vi andra drällande när det hela är klart och korkar upp vinet. ;)

Seriöst talat så blir jag klart sugen. Deltagande beror förstås på semesterplanering och sådant, men vi får väl hålla kontakten.
 
Behöver lite synpunkter och har några frågor.

2. Hur är passagen ovanför Kutjaurestugan, står sankmark överallt på Friluftskartan PRO.. inget trevligt tecken.

Hej Jocke!

Norr och en bit nordväst om Kutjaurestugan är det sankt. Ibland mycket sankt. När jag var där under förra sensommaren (då det som bekant ska vara låga vattenflöden) var det fortfarande lite småknepigt på sina ställen. Men absolut ingenting som en van fjällvandrare inte klarar av. Om du vill göra det lite lättare för dig så är kan du följa den upptrampade Nordkalottleden mot Vaisa och sedan vika av när du kommit upp på höglandet vid Kårsajaure.

/J
 
Jag har rört mig mellan Skuogejávvre och Sárgájavvre (längs Svartijokken) och kan väl ge lite input därifrån. Ganska lättgången terräng även om det går lite upp och ner. Fint fiske, men kvoterat vatten så låt bli att doppa kroken där! Nordkalottleden går ju där, men kan vara svår att hitta om det är skitväder.. I området mellan din rutt och Svartijokk är det mycket hällar.


ps. förresten, är det av nån särskild anledning som du ska in och vända mellan de norska sjöarna söder om Björntoppen? ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
azur Padjelanta- Rappdalen-kvikkjokk? Fjällvandring 3
Cocido Båten Kvikkjokk-Padjelanta Fjällvandring 13
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.