Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010?

Andra som jag tänker säkert fjällvandra med början vecka 27, och med början i södra Sverige t ex Stockholm C kl 18:12 på lördagen 3 juli 2010 med nattåget. Vid sökning på resan på t ex sj.se hittas ett problem med resan norr om Boden C, där man anländer söndag 06:05 med ovannämnda nattåg.
Man kan inte hitta resan hela vägen till Kvikkjokk på 3 juli (söndag 4 juli i norra Sverige), men gärna dagen förr och dagen efter. Det visar sig att på söndagen är Boden till Narvik stängt av spårarbete (sj.se hemsida) från lördag 22:00 och hela söndagen.

Vilka alternativ finns då med buss söndag vidare redan från Boden?
Det alternativ som först faller mig in är Länstrafikens (ltnbd.se) buss linje 44 (delsträcka Boden till Jokkmokk) och sen den vanliga linje 94 (delsträcka Jokkmokk till Kvikkjokk). Men båda kostar så mycket extra väntan i Boden och Jokkmokk att man tvekar det kan vara rätt.

Från Boden ”Resecentrum” finns sön- och helgdagar på sommaren två avgångar: 14:50 och 21:30. De ankommer i Jokkmokk 16:50 och 23:20...

Men från Jokkmokk Bussstn åker bussarna på sommarsöndagar redan 09:30 och 14:10 mot Kvikkjokk!

Mao kommer man på detta vis först till Kvikkjokk på måndagen.

Eller är lösningen helt enkelt att börja resan en dag förre el att resa en dag senare? Dvs. samma tåg från söder, och som vanligen vidare Boden till Murjek med (samma) tåg och därifrån den vanliga buss 94 Murjek-Jokkmokk-Kvikkjokk (vissa alternativ finns linje 47 Jokkmokk-Kvikkjokk och linje 43 Murjek-Jokkmokk på vardagar). På detta ”klassiska sätt” anländer man i Kvikkjokk kl 12:00 dagen efter att man börjat resan i södra Sverige och Danmark.

Troligen blir det samma problem för dom som tänker ta sig längre upp längs Malmbanan och vandra från ca 4 juli. Min fråga rör sig endast om Boden C till Kvikkjokk.

Finns enkla alternativ med flyg till nån nordsvenskt airport och anpassade busslinjer därifrån?

Jag har inte hittad än, att det skrivits om detta ”hinder” här på Utsidans Forum. Vem vet nånting att dela av? Tacksam för rön;)

Hans C/DK
 
Du kan flyga både till Gällivare och Arvidsjaur med Nextjet. Att ta dig till Jokkmokk från dessa orter kommer dock inte gå snabbare än att åka från Boden.
 
Andra som jag tänker säkert fjällvandra med början vecka 27, och med början i södra Sverige t ex Stockholm C kl 18:12 på lördagen 3 juli 2010 med nattåget. Vid sökning på resan på t ex sj.se hittas ett problem med resan norr om Boden C, där man anländer söndag 06:05 med ovannämnda nattåg.
Man kan inte hitta resan hela vägen till Kvikkjokk på 3 juli (söndag 4 juli i norra Sverige), men gärna dagen förr och dagen efter. Det visar sig att på söndagen är Boden till Narvik stängt av spårarbete (sj.se hemsida) från lördag 22:00 och hela söndagen.
.....
Men från Jokkmokk Bussstn åker bussarna på sommarsöndagar redan 09:30 och 14:10 mot Kvikkjokk!
.....
Hans C/DK

Ja Hans, det här med resor i Norrland är inte lätt. Jag har också ett problem, ska ta mig från Skellefteå mycket tidigt en söndag morgon, till Kvikkjokk . Det kommer ta ett dygn, dvs längre tid (!) än sträckan Lund - Murjek i vanliga fall. Jag räknar med hjälpsamma bekanta för att lösa en del av detta.

Nåväl, till din fråga. En gång anlitade jag och mitt gäng taxi (en stor minibuss) mellan Jokkmokk och Kvikkjokk när Länstrafiken hade svikit oss. Sträckan är ca 119 km och det kostade 2000 kr (eller var det 2500, minns inte) - för två år sedan. Vi delade på kostnaden så det blev inte mycket dyrare än med buss.

Skulle man kunna göra detsamma mellan Boden och Jokkmokk? Sträckan är 135 km, och man har nästan 4 timmar på sig innan bussen går från Jokkmokk till Kvikkjokk (kl 10.00 vad jag kan se; 9.30 är väl ankomsttiden). Det gäller dock att tåget inte blir försenat, men 135 km ska väl bara ta 2 timmar med bil, om ens det. Nackdelen är förstås kostnaden, även med en vanlig personbilstaxi kommer det att röra sig om minst ett par tusenlappar gissar jag. Och taxin måste förbeställas. Men är man flera som delar blir det ju billigare.

Det kan också vara en möjlighet att spara några mils taxiresa genom att åka från Boden endast till Vuollerim (92 km) och gå på bussen från Murjek till Kvikkjokk där. Men risken är väl att den bussen är inställd om tåget är det. Man kan ju fråga Länstrafiken om saken.

Om nu förseningar uppstår har man ju alltid den senare bussen från antingen Vuollerim eller Jokkmokk att tilgå, man kommer fram till Kvikkjokk på eftermiddagen istället. Om man siktar på den senare bussen kanske man har tid att lifta från Boden, men detta är ett råd jag inte vågar ge eftersom jag aldrig prövat detta sätt att ta mig fram i Norrland!

Ja, så här ser det ut från min horisont. Någon tvättäkta norrlänning får gärna ge feedback!

/Hans F
 
Jag bor i Boden och kan väl bara sammanfatta med att det här är anledningarna till varför man i princip måste ha bil här..

Tycker Hans har gjort en bra sammanfattning. Vill dock tillägga att extrabussar brukar sättas in när det handlar om såna här planerade banarbeten. Jag skulle rekommendera TS att kontakta SJ och kolla upp exakt vad som gäller. Förra året gjordes t ex en del arbeten norr om Kiruna och resenärer till Abisko, Björkis, gränsen etc fick då åka buss från Kiruna.

Om det nu mot förmodan inte går några extrabussar och liftande eller taxi inte känns aktuellt så tycker jag hyrbil är ett rätt bra alternativ om man är några stycken, kostar ca 3000 kr/vecka inkl fria mil. Vet inte om det blir billigare än att dela taxi och åka buss, men betydligt smidigare och från Boden tar det bara lite drygt tre timmar att köra till Kvikkjokk.
 

avslutad210712

Gäst
Om tågen är inställda pga spårarbeten så brukar de ersättas med bussar men det var kanske bara innan jätten glufsglufs (dvs sj) tog över trafiken.

När det gäller bussresor skall man veta att Länstrafiken har resegaranti vilket innebär att om bussen man åker med blir så mycket försenad att nästa buss har hunnit gå så ordnar Länstrafiken ersättningstransport vilket oftast innebär taxi. Dock skall man säga till busschauffören att man skall med en buss så han kan ringa och be nästa buss vänta. Oftast väntar de dock högst tio minuter.
 
preliminärt tack

Visst är jag inte norrlänning - och i alla fall inte tvättäkta. Men vet att norrlänningar är snälla. Och att lifta går bra. Men på en i teorin mycket planerad fjälltur tycks det lite oplanerad att ta sig med hajk - när tas man upp och var går vägen för den snälla bilist till...
Fick mig att minns engång i 1986 då jag skulla ta mig från Kiruna mot norra Finnland - morgonen efter midsommarafton fanns ingen buss i Kiruna. Ja den fanns i körplanen, men det var ju endast teorin. Så jag hade tur att lifta mot Vittangi och vidare norrut, och från Enontekiö vidare österut för att börja min vandring i det norsk-finska nationalparksområde. (Slutt på anekdot).

Tills igår kväll har jag inte sedd tipps på sj's och ltnbd's hemsidor om ersättningsbuss längs Malmbanan 4 juli

Just nu tror jag min lösning blir att resa en dag tidigare än planerad, så att den befintliga sträcka Boden-Murjek-Kvikkjokk blir 3 juli och då skulle spårarbetet på Malmbanan inte störa visionerna inför fjällresan:)

Men tar fortfarande mot nya tipps. Jag är inte på facebook men minns att turister i april via facebook organiserade hemtransporter då flygtrafiken pga vulkanutbrottet i Island var inställd. Jag gissar att andra tänkta ta sig från Boden morgonen 4 juli mot fjällen (ex Kvikkjokk) med tåg & buss
 
Vi er to danskere som har samme problem. Jeg har købt billetter, incl sovevogn og bus til Kvikkjok ank 4 juli, på trods af at jeg kan se på sj's hjemmeside at det ikke skulle kunne lade sig gøre!
Heldigt at jeg så denne debat! Jeg vil kontakte sj og høre om evt erstatnings busser, har du forsøgt det?
mvh Ulla
 
dansk svar til ullazz

interessant at du/I kunne købe billet gennem SJ til Kvikkjokk med ankomst 4. juli. Jeg opdagede netop problemet med sporarbejdet mellem Boden og Narvik 4. juli ved at man IKKE kune søge sig frem til en billet med ankomst dén dag.

Jeg har løst problemet for mig selv ved at rejse dagen før, dvs. ankomst Kvikkjokk 3.juli kl. 12.

Indtil ca. 13.juni havde jeg ikke hittet nogen "ersättningsbuss", hverken på LTNBD's el. SJ's hjemmeside, men det udelukker ikke at det senere er blevet arrangeret. Nogen som ved?
 
Jeg købte biletter allerede i april, så snart busplanen blev frigivet så jeg kunne købe hele strækningen København-Kvikkjokk. Hvordan det har kunnet lade sig gøre er et godt spørgsmål.
Vi har fået ændret billetten til ankomst Kvikkjokk lørdag eftermiddag-kl 16.40 mener jeg. I følge SJ kommer der ikke til at være erstatningsbusser. Det blev løsningen -og så får vi jo også en dag mere!
Jeg er rigtig glad for at jeg så dit indlæg her. God tur!
mvh Ulla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 12
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.