Kvikkjikjokk-Ammarnäs

Hunden fryser inte lika lätt om benen som vi, så jag tror inte att du behöver oroa dig för vovven för ett vad på någon minut.

/Ulf
 
Låter bra detta!

Vad bra med denna sida som är som en levande uppslagsbok/handbok i fjällkunskap! Jag har fått svar på alla mina frågor hittills, så jag ställer fler här.... Hur många dagar kan man beräkna för den sträckan (Abisko-Nikkaluokta) i relativt lugnt tempo? Hur lång är sträckan? Jag har ingen riktigt bra karta över området än! Måste inhandla en sån förstås, innan avfärd.

Tack för alla tips!/ Anna
 
perfekt!

Verkar vara en lagom sträcka för mig och vovven. Men jag tänker mig att gå "ett tält per dag" istället:) och använda stugor endast om det skulle vara ösregn eller visa sig omöjligt att slå upp tältet eller nå´t. Nu ska jag kolla kartorna!

Tack igen!
 
Javisstja!

Kan ju ta stuga där då bara för att inte krångla till det. Första sträckan kanske jag är rätt trött med efter lång tågresa med hund. Kanske skönt att slippa greja med tältet då.
 
Du kan tälta vid STF-stugan eller så fortsätter du en bit är du utanför parken.

STF tar bra betalt för att ha med hunden i stugan och den får inte en egen säng, inte ens sova i din säng :)

Det är så mysigt att bädda ner sig med vovven i tältet.

/Ulf


sova.jpg
 
Vilken härlig bild på en trött (Jack Russel?) liten kompis. Min hund är något större som sagt så han sover aldrig i min säng utan har egen. Däremot är han gosig som bara den och kommer att älska att få sova intill för en gångs skull! Enda nackdelen är att han är en vandrande gaskammare och släpper brakare som kan fälla furor!!!! Brukar ha tändstickor nära till hands för det avhjälper det värsta. Men bortsett från det är han bara go! Ok, rätt dreglig av sig med..... Alla har vi våra brister!
Påtal om vovven, finns det någon som har en klövjeväska att sälja? Ska kolla prylmarknaden här.
Vad tycker ni, erfarna vandrare, är bäst ur olika aspekter, att vandra tidig vår (innan mygg) eller på hösten? Berätta era erfarenheter!

mvh Anna
 
Hösten

Som jag skrev tidigare så är min personliga favorit-tid absolut sensommar/höst. Det är lagom varmt/svalt att vandra på hösten i fjällen. Luften känns mycket ren och klar och är befriad från bland annat mygg och knott som man ju slipper andas in! Sen är ju höstfärgerna inte att förakta. På hösten så är det minimalt med snöfält att passera över eller gå runt. Istället så kan det ju faktiskt börja snöa på hösten! Om det är bra eller dåligt överlåter jag åt andra bedöma.
Problemet är bara att man inte kan hålla sig ända till hösten, så man behöver en liten tur på försommaren också:) Det kan då vara ganska mycket snö kvar och dessutom väldigt blött. Det kan vara lite jobbigt om man ska passera ett snöfält och det inte bär riktigt så man trampar igenom. Alternativet att gå runt funkar ibland och ibland inte! Beror helt och hållet på hur mycket snö det är just då. På vår/försommar så finns det ofta så kallade snöbryggor över en del jokkar som om dom bär, förenklar när man vill korsa den.
Snö situationen varierar mycket från säsong till säsong. Det kan ju vara lämpligt att kontakta någon av fjällstationerna för få veta mer exakt hur läget är. Här på forumet brukar det avrapporteras om snöläget och vattenstånd m.m.

God tur!
Lars
 
Haha, vilken suverän ide´! Hmm kan man söka patent på den, isåfall skulle jag absolut bli förmögen! För han är verkligen out-standing när det gäller avgaser! Men han är världens goaste och bättre sällskap på en vandring kan man inte ha, trots dofter!
 
Klövjeväska mm

Anna, vi har en klövjeväska som fungerat alldeles utmärkt till vår 35kg Labradorkille. Köpte den på http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT009_var Beroende på när du skall vandra får du gärna låna eller pröva den. Maila mig på leif@hakul.nu om du är intresserad.
Jag ser också att det finns en ny klövjeväska på den nätbutiken http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=RW046_var den kostar lite mindre och verkar ha goda egenskaper, iaf enligt texten ;)

Tänk på att klövjeväskor inte endast är en fråga om storlek, den skall sitta bra på hunden och inte skava osv.
I somras vandrade vi i 10 dagar med Ozzy och väskan fungerade utmärkt på honom. På tassarna fick han lite försvarets hudsalva varje kväll, det räckte för att hålla dem i trim.
Han är arbetsvillig och bar med lätthet 5-6 kg mat i sin väska, jag tror han klarat ytterligare några kilo (finns utrymme för längre vandring :) ) Viktgränsen är ju naturligtvis väldigt individuell.

Beroende på hans vanliga motions- och matvanor kanske du skall överväga högenergifoder på fjället. Det kan ju bli en hel del motion med många timmars vandring. Om du vill ge honom det, tänk på att vänja hans mage!! i förväg. Så du inte får några överaskningar på fjället. Det verkar ju som din hund har lite "speciell" matsmältning redan :)

Ozzy bor alltid i absiden när vi vandrar, där ligger han på sin egen bit liggunderlag och trivs gott med det.

Lycka till, Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Ammarnäs? Fjällvandring 0
andreasostrom Samåka helikopter Hemavan - Ammarnäs 7/8 Fjällvandring 0
Denisee1 Hemavan-Ammarnäs i mitten av juni Fjällvandring 5
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
johlinde Tjulträsk Ammarnäs Fjällvandring 6
omaisgrande Ammarnäs Fjällvandring 3
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Vindskydd Ammarnäs Björkfjället Skebleskalet Fjällvandring 1
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
beowulf Silvervägen till Ammarnäs? Fjällvandring 12
beowulf Ammarnäs - Vitnjul via Skebleskalet Fjällvandring 0
hanshamilton Ammarnäs Kvikkjokk Fjällvandring 17
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
fetinglira Ammarnäs-Hemavan, lättgånget? Fjällvandring 5
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
tigerrobert Abisko? Ammarnäs? Fjällvandring 12
Martin. Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 5
nybörjar-79 Ammarnäs Fjällvandring 4
Zlacker Hemavan-Ammarnäs i Juli! Fjällvandring 8
Rickard L Avstånd kvikkjokk - ammarnäs k-leden Fjällvandring 2
Sofie_W Tärnaby, Hemavan eller Ammarnäs? Fjällvandring 7
Lättvikt Skotertrafik Ammarnäs- Hemavan ? Fjällvandring 1
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
Sanna81 Hemavan-ammarnäs Fjällvandring 8
Åhlen Kungsleden Kvikkjokk-Ammarnäs Fjällvandring 2
Fisch Ammarnäs - jäkkvik Fjällvandring 1
serenade Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 11
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3
jeppe78 Ammarnäs i början av juni??!! Fjällvandring 1
Running Farmer Kungsleden, övernattning Ammarnäs-Kvikkjokk Fjällvandring 2
dr_ljungberg Tältvänlighet Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 1
paddel Björn Hemavan-> <-Ammarnäs? Fjällvandring 6
gunrag Kungsleden Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 0
Fisch Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 0
Leffe_R Ammarnäs - Jäckvik Fjällvandring 0
Henriko Ammarnäs-Hemavan Fjällvandring 13
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
Graip Ammarnäs - Adolfström Fjällvandring 12
Katrin Ammarnäs-Hemavan? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.