Kvicksand i Sarek

Tack för alla bra svar, och skönt att det inte verkar vara något problem!
Jag har alltid hatt på mig när jag är ute på vandring. Och i både hollywoodfilmerna och serietidningarna är det alltid bara hatten som blir kvar på ytan.

Håkan, detta är det mest dramatiska ifråga om lös mark jag har läst från Sarek och svenska fjällvärlden överhuvudtaget. Har själv aldrig varit i närheten av liknande problem. Men oftast kan man ju backa tillbaka om man märker att det känns lite osäkert. Väldigt intressant att läsa i alla fall.

Och i både hollywoodfilmerna och serietidningarna är det alltid bara hatten som blir kvar på ytan.

Ja, det blir väldigt talande och dramatiskt så, säljer säkert bättre ;). Men skor skulle funka fint också i denna dramaturgi. I somras hittade jag och Anders G två skor. Den första var gammal och låg med sulan uppåtvänd i Ráhpaädnos uttorkade flodbädd. Anders vågade knappt ta i den, tänk om foten osv satt kvar i den under? Men det var lugnt, skon var tom.

Den andra skon var en vit foppatoffel som låg vid östra änden av Bierikjávrre, ungefär där Alep Basstajåhkå flyter ut. Vad som hänt kan man ju bara gissa, kanske att jåkken slitit den av foten vid ett vad. Det såg väldigt skräpigt ut och den tog vi med oss hem.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips