Kvicksand i Sarek

Tack för alla bra svar, och skönt att det inte verkar vara något problem!
Jag har alltid hatt på mig när jag är ute på vandring. Och i både hollywoodfilmerna och serietidningarna är det alltid bara hatten som blir kvar på ytan.

Håkan, detta är det mest dramatiska ifråga om lös mark jag har läst från Sarek och svenska fjällvärlden överhuvudtaget. Har själv aldrig varit i närheten av liknande problem. Men oftast kan man ju backa tillbaka om man märker att det känns lite osäkert. Väldigt intressant att läsa i alla fall.

Och i både hollywoodfilmerna och serietidningarna är det alltid bara hatten som blir kvar på ytan.

Ja, det blir väldigt talande och dramatiskt så, säljer säkert bättre ;). Men skor skulle funka fint också i denna dramaturgi. I somras hittade jag och Anders G två skor. Den första var gammal och låg med sulan uppåtvänd i Ráhpaädnos uttorkade flodbädd. Anders vågade knappt ta i den, tänk om foten osv satt kvar i den under? Men det var lugnt, skon var tom.

Den andra skon var en vit foppatoffel som låg vid östra änden av Bierikjávrre, ungefär där Alep Basstajåhkå flyter ut. Vad som hänt kan man ju bara gissa, kanske att jåkken slitit den av foten vid ett vad. Det såg väldigt skräpigt ut och den tog vi med oss hem.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips