Kur mot förkylning?

Lidingölopp om exakt en vecka, och jag är dunderförkyld! Jag vill ha tips på mirakelkurer så jag slipper stå över!
 
Sorry, men med bara 1 vecka så hinner knappast kroppen att återhämta sig 100% mot en dunderförkylning? Om du inte är superman då! :)

Men sån hyffsad återhämtning kan du nog klara. Drick j*vla mycket blåbärsoppa och nyponsoppa, alltså minst 3 liter dagligen, och strunta inte i maten utan ät gröt och massa mat precis som vanligt. Å sen så bara ligger du varmt & vilar resten av tiden..

Det var mina tips! Men de funkar ganska bra misstänker jag..
 
Må bäste man vinna.

Mepps1; sa:
Sorry, men med bara 1 vecka så hinner knappast kroppen att återhämta sig 100% mot en dunderförkylning? Om du inte är superman då! :)

Gör en Tonya Harding light,sätt konkurensen ur spel.När dom når botten är du på returen,hey,Mr Superman.


peter
 
Kurera Dig

Hej,
Nu har ju loppet varit men till nästa gång ....
Det är som tidigare skrivits svårt att komma igen till 100 % men skall Du bara vara på benen så använder jag följande :

Minst en dl Whisky - micra detta så det blir varmt - ja jag vet att alkoholen försvinner men nu skall vi ju bli friska och inte på lyset - rör i flytande honung (rejält - 1/2 dl) - svep sörjan och gå och lägg Dig och sov. Whiskyn öppnar upp och honungen lenar (eller något liknande) - gör Du detta direkt när Du risat till Dig så mår Du bra/bättre på morgonen - fungerar i alla fall för mig och jag har en tävling och vill hålla någon/några timmar. Du blir naturligtvis inte lika bra som om Du inte varit sjuk alls men på något sätt verkar det snabba på processen.
Testa.
 
vitlök och c-vitamin

Nog för att loppet är kört men även detta tips till nästa gång.
Först och främst så är alkohol inte ett alternativ över huvud taget.
När vi blir förkylda hemma hos oss så brer vi på duktigt med smör på en knäckemaka, skivar några klyftor vitlök och strör över, saltar och avnjuter tillsammans med kokhet citronvatten med honung och till efterrätt massa juice och frukt.
Kort sagt, massor med dryck, massor med c-vitamin och massor med vitlök! du kommer att lukta riktigt surt men blir frisk inom kort.
 
Dessa fantastiska mirakelkurer...
Jag säger som läkarna brukar säga: "en förkylning går över på sju dagar utan medicin, men tar du riktigt bra medicin blir du frisk på en vecka"

C-vitamin stärker immunförsvaret, men om du redan är sjuk så är det en smula för sent. :)

Bota går inte, men lindra går - whisky är trevligt.
 
Om det är hosta och halsont så brukar jag köra med att klämma en halv citron tillsammans med hett vatten. Blanda ut med honoung tills det smakar gott. Honungen är antibakteriell (har min mamma sagt) och citronen smakar gott, vilket iofs honungen också gör.
Att det är varmt gör gott för bihålorna och det hela bir som en propplösare. Vill man vara riktigt full i fan kan man hä i lite ingefära... då blir det kanske inte riktigt lika gott, men det blir mer drag i grejorna.
/samme
 
Pratade med "min" läkare om blandade kurer i förkylningstider... Hon sa i princip att den enda verkan som finns är placebo... Och det är ju inte så illa det... (Det finns i princip inga trix: Man behöver äta bra, sova gott och ta det lungt! Man behöver ge kroppen tid och resurser.)

Men ett "knep" hade hon. Mot halsont, hosta, halssvullnad etc (troligen ger det även sekundärvinster upp mot näsan - näsa och svalg hänger ju ihop.)

Bakgrunden är att kroppen "är" vatten med svag salthalt. Vårt egna försvar mår alltså bäst i svagt saltvatten. Detta samtidigt som baciller och virus mår lite lite sämre i saltvatten.

Som jag förstår saken så ökar man oddsen för att de goda snubbarna skall slå de onda snubbarna om man ett gäng gånger om dagen gurglar i ljummet saltvatten.

Jag kör inget avancerat; ner med en halv tesked salt i ett glas och fyller upp med varmaste kranvattnet. Salthalten skall vara ungefär som tårar. (Vill man vara lite mer pysslig så kokar man kallt vatten som sedan blandas med salt och nyttjas när det är lagom ljummet.)

Vill man krydda med lite filosofiskt jox så kan man nog säga att kroppen (och själen) mår bra av att man är lite sjuk i bland.
 
Det är så sant som det är sagt, finns inga kurer som hjälper mot förkylning, och det är tveksamt om det finns några som pålitligt skyddar mot dem.

Whisky skulle jag undvika när jag är sjuk. Är det något kroppen inte behöver just då så är det den extra påfrestning som alkoholnedbrytningen innebär. Dessutom smakar whiskyn batterisyra när man har ont i halsen, helt bortkastade droppar. Fira med whiskyn när du blivit frisk istället (men drick inte hela flarran och sätt dig ute i regnet...)

Nä, behöver du lindra symtomen (feber, huvudvärk, halsont eller resten) så finns det ett antal mer eller mindre fungerande kurer (honungsvatten, Ipren, Alvedon, Bafucin, hostdämpande läkemedel o s v), men mot själva sjukdomen finns intet. Passa istället på att vara riktigt sjuk: vila, läs en god bok, se de där Discovery-programmen du annars missar på dagtid, lyssna på P1...
God sömn, vätska och mat är det enda som gör att återhämtningen inte tar onödigt lång tid. Vissa hämtar sig fort, andra inte. För mig varar en förkylning sällan mer än 2-4 dagar, så på 7 dagar skulle jag våga springa igen, om inte med målet att slå personligt. Det blir mest en fråga hur mycket själva tävlingen är värd för dig. Man kan ju ta det lugnt och lunka lite i skogarna hemmavid istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.