Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm...

Är du helt låst vid kupoltält, eller vad prioriterar du vikt vs självstagande?

För motsvarande utrymme är normalt tunneltält lättare än kupol (självstagande) tält. Självklart finns det för- och nackdelar med båda dessa modeller, så det beror på hur du tänkt använda tältet och vilka parametrar du prioriterar högst.

Yes... prio är lätt vikt (under 1.7kg), två utgångar på 'sidorna', utsikten som från tältet med just två utgångar och känslan av rymlighet som en sådan design ger.
Tittar som sagt så Hubba Hubba, Nemo Dagger och ett Sierra Designs som heter Meteor Lite - säkert glömt en del andra. Ska skriva en lista och slå till snart :)

Yes... prio är lätt vikt (under 1.7kg), två utgångar på 'sidorna', utsikten som från tältet med just två utgångar och känslan av rymlighet som en sådan design ger.
Tittar som sagt så Hubba Hubba, Nemo Dagger och ett Sierra Designs som heter Meteor Lite - säkert glömt en del andra. Ska skriva en lista och slå till snart :)

Jag har lite svårt att få ihop dina önskemål, kupoltält, bredd innertält 180cm, två ingångar och absider samt 1,7kg max vikt. Inte ens HubbaHubba NX 3-personers är 180cm i bredd utan 172cm och vikten är 2,26kg. NemoDagger 3P väger 1950g och Sierra Design Meteor 3 väger 2,44kg. Alla tält har stora ytor i innertältet i mesh, vilket innebär att de kommer att upplevas som kalla och dragiga vid användning i kust och fjäll landskap (men det kanske är OK för dig?)

Jag har lite svårt att få ihop dina önskemål, kupoltält, bredd innertält 180cm, två ingångar och absider samt 1,7kg max vikt. Inte ens HubbaHubba NX 3-personers är 180cm i bredd utan 172cm och vikten är 2,26kg. NemoDagger 3P väger 1950g och Sierra Design Meteor 3 väger 2,44kg. Alla tält har stora ytor i innertältet i mesh, vilket innebär att de kommer att upplevas som kalla och dragiga vid användning i kust och fjäll landskap (men det kanske är OK för dig?)

Jag förstår det :) Jag ändrade mig halvvägs in i tråden och satsar på ett tält för två personer istället. Hubba Hubba kommer då in på 1.6kg. Det Sierra Design jag tittade på var ett Meteor 2 Lite.
Sant att de kan bli dragiga, dock så har Hubba Hubba mindre mesh än många andra 3-säsongs tält. Jag tror jag blir nöjd med ett sådant. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag 'behöver' 2019 års model eller om jag ska hitta ett tidigare på rea :)

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips