Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm...

Är du helt låst vid kupoltält, eller vad prioriterar du vikt vs självstagande?

För motsvarande utrymme är normalt tunneltält lättare än kupol (självstagande) tält. Självklart finns det för- och nackdelar med båda dessa modeller, så det beror på hur du tänkt använda tältet och vilka parametrar du prioriterar högst.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Yes... prio är lätt vikt (under 1.7kg), två utgångar på 'sidorna', utsikten som från tältet med just två utgångar och känslan av rymlighet som en sådan design ger.
Tittar som sagt så Hubba Hubba, Nemo Dagger och ett Sierra Designs som heter Meteor Lite - säkert glömt en del andra. Ska skriva en lista och slå till snart :)

Yes... prio är lätt vikt (under 1.7kg), två utgångar på 'sidorna', utsikten som från tältet med just två utgångar och känslan av rymlighet som en sådan design ger.
Tittar som sagt så Hubba Hubba, Nemo Dagger och ett Sierra Designs som heter Meteor Lite - säkert glömt en del andra. Ska skriva en lista och slå till snart :)

Jag har lite svårt att få ihop dina önskemål, kupoltält, bredd innertält 180cm, två ingångar och absider samt 1,7kg max vikt. Inte ens HubbaHubba NX 3-personers är 180cm i bredd utan 172cm och vikten är 2,26kg. NemoDagger 3P väger 1950g och Sierra Design Meteor 3 väger 2,44kg. Alla tält har stora ytor i innertältet i mesh, vilket innebär att de kommer att upplevas som kalla och dragiga vid användning i kust och fjäll landskap (men det kanske är OK för dig?)

Jag har lite svårt att få ihop dina önskemål, kupoltält, bredd innertält 180cm, två ingångar och absider samt 1,7kg max vikt. Inte ens HubbaHubba NX 3-personers är 180cm i bredd utan 172cm och vikten är 2,26kg. NemoDagger 3P väger 1950g och Sierra Design Meteor 3 väger 2,44kg. Alla tält har stora ytor i innertältet i mesh, vilket innebär att de kommer att upplevas som kalla och dragiga vid användning i kust och fjäll landskap (men det kanske är OK för dig?)

Jag förstår det :) Jag ändrade mig halvvägs in i tråden och satsar på ett tält för två personer istället. Hubba Hubba kommer då in på 1.6kg. Det Sierra Design jag tittade på var ett Meteor 2 Lite.
Sant att de kan bli dragiga, dock så har Hubba Hubba mindre mesh än många andra 3-säsongs tält. Jag tror jag blir nöjd med ett sådant. Nu ska jag bara bestämma mig för om jag 'behöver' 2019 års model eller om jag ska hitta ett tidigare på rea :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips