Kuopervagge-Tarfala Hur är det?

Hej

Skall upp till Kebnekasie i augusti och vi sitter här och planerar alternativa turer. Vi har en vecka och planerat in en topptur med färdledare. Jag har tidigare går Rikgränsen-Vistas-Tarfala samt Abisko-Mårma-Vistas men denna sida om Keb känner jag inte till.

Hur är vandringen från sjön i Kuopervagge vidare till Tarfala?

Bengt
 
Sök och du skall finna!

Jag har inte gått där, än! Ska gå där om ett par veckor och om du söker på till exempel "jojoled" eller "trepassled" här på utsidan får du massor av träffar och kan säkert hitta en del matnyttigt.

Det ska vara en fin tur, så därför tänkte jag gå den. Man får gå med lite mer försiktighet och eftertanke än om man går Kungsleden. Inte förstagångsalternativet för en vandring.

Ha dé och lycka till
Peter
 
jag har gått där för ett antal år sedan.

Räkna med att det är ganska stenigt i Kuopervagge. På annan plats här i forumet har det diskuterats tältmöjligheterna inne i dalen, vilket uppenbarligen är möjligt, men även om det är fint så räkna inte med någon större bekvämlighet.

När jag gick där var det i mitten av juli och ganska mycket snö i passet, men senare på säsongen kan jag tänka mig att det är barsmält. Då får man vara lite försiktig på nervägen mot Tarfala. Annars finns snöfält intill glaciären som man kan använda sig av varpå man tar sig ner på moränryggen sista biten mot sjön.

När jag gick där var vädret rent uselt, rejält blåsigt och snöglopp. Och råkar ni ut för något liknande ta det försiktigt på vägen ner. Vi fick hålla fast oss i stenarna för att inte blåsa bort i vindbyarna. Regnskyddet till min ryggsäck som var dåligt fastbundet försvannn ner i dalen och har inte setts till sedan dess.

Men i fint väder så är det en fin om än jobbig tur.
 
Stenigt och brant

Första biten av stigningen från Koupervagge är brant men följer en serpentinstig på en grusig rygg. Inga problem att komma upp med lite försiktighet. Sedan svänger man vänster (öster) och stigningen planar ut ganska snabbt. Efter att ha gått över en relativt flack, småblockig yta kliver man över pasströskeln, vilket innebär måttlig lutning, varpå Gaskkasjavri syns nedanför fötterna. Passagen av sjön (söder om)uppfattade jag som den vanskligaste då den går på skrå över stora, opålitliga block som ligger i en brant sluttning. Halt om det är blött! Man får leta sig fram innan marken återigen planar ut vid sjöns ände och man ser Tarfala nedanför sig.

Här håller man höger (söder), nära glaciären, och går ner först en kort bit längs branta, grusiga klippor och sedan ett par tiotal meter alldeles i kanten av glaciären där isen kan vara barsmält. Större delen av nedstigningen går längs en enkel serpentinstig på en starkt lutande grusås. På det hela taget inte svårt alls om man tar det lugnt och har god sikt!

Ungefär så. :) Läs också på http://www.folder.nu/katter/dag7.htm

Jämfört med Mårma är det varken brantare eller svårare, förutsatt att inte biten längs med glaciären är barsmält (har hänt). Då kan det bli för halt.
[Ändrat av Hedman 2004-07-12 kl 23:32]
 
Tack för alla tips

Efter att har läst flera reseberättelser har jag nu bättre grepp vad som väntas. Tack!

Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
Masa Kuopervagge till Tarfala, är glaciären barsmält? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
petep Passet Tarfalavagge-Kuopervagge Fjällvandring 4
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.