Passet Tarfalavagge-Kuopervagge

Hej!
Åker iväg imorgon upp till Kebnekaiseområdet och tänkte fråga efter aktuella snö-/väderförhållanden i passet från Tarfala till Kuopervagge. Behövs stegjärn? Är det snö kvar på glaciären?
Jag ska även ringa till fjällstationen och ställa samma frågor men om det är någon som har nyligen varit där så tas alla svar/tips/råd emot tacksamt.

mvh, Peter
 
Var en bit uppe i Tarfaladalen i söndags men tyvärr aldrig så långt så att jag såg själva passet. Generellt kändes det som att det är lite snö kvar i området och väldigt torrt, de enda bäckar som strömmade ordentligt var de från glaciärer och större snöfläckar. En del mindre tjärnar är t.o.m. uttorkade.

Om det kan vara någon ledning vad gäller glaciären så var toppglaciären på Keb på väg att bli barsmält då.
 
Snöläget

Jag var där förra veckan och konstaterade att två veckors sol och värme resulterat i att mycket snö har smällt bort från glaciärerna så att isen visar sig på ganska många ställen. Så stegjärn kan nog vara en bra idé
 
Toppglaciären

Var upp på keb i tisdags och vi kunde inte ta ett steg upp på glaciären för att hela skiten bestod av is. Den guidade toppturen vände och dom enda som kom upp den dagen var några galna militärer :) (som hade rep och isklättringsövning)

Pratade med några som var upp två dagar innan oss (sön) och då hade det varit som att gå på söndagspromenad så........

//En rätt besviken Robin.
 
Var upp på sydtoppen i torsdags, via östra leden. Sista biten var det inga större problem att ta sig upp med bara skor. På något ställe var det lite halt och man var ju avundsjuk på de med stegjärn, men upp kom man!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.