Kungsleden på fredag!

Jag har en kollega (tjeck!) som funderar på att åka upp och vandra Abisko-Kebnekaise nu på fredag till söndag/måndag. Tidsmässigt tror jag dom fixar det, men är det någon som har koll på snö- o vattenläget? Det är naturligtvis mycket vatten i jokkarna vid den här tiden, men min egen begränsade erfarehet säger att det ändå är framkomligt för den envise. Vad tror ni om årets snösituation?

Jag hittade en webkamera för Abisko, men fick inte upp den för Kebnekaise.

...ämnet är öppet för spekulation! Jag tror för egen del att det kan bli en kanontur! (Är det det här som kallas att "bumpa"?)

Nils

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Återrapport efter helgen

Berätta hur det var.
Personligen skulle jag inte ge mej ut på nåt annat än avtinat lågland/dalarsträckor ännu.
Plumsa genom bottenlös snö=nej tack!

avslutad210712

Gäst
Har ingen aning om snösituationen mellan Abisko och Kebnekaise i år men jag tror att det kan bli en del plumsande i snö som vare sig bär eller brister åtminstone vid Tjäktjapasset.

Tack för svar! Min kollega verkar inte avskräckt, men det skulle visst följa med två japanskor också, har inte hört vad dom säger än. Om projektet blir av så ska jag be om bildbevis och lägga ut info. här på utsidan.

Nils

Från webcam Kebnekaise: Bara små snödrivor kvar längst med sluttningarna vid stugan på ca 700 m höjd. Dock betydligt mer snö högre upp på bergen.

Ska bli kanonvarmt de närmaste dagarna också.. +10 hela veckan ut i Tarfala på 1100 m höjd sägs det på SMHI än så länge.

// Jocke

Kompis som bor i Abisko säger: "Hel del snö och väldigt blött på Kungsleden".

Är det bara jag som reagerar över att de ska gå 11 mil på 3-4 dagar? (Räknar med att Abisko-Keb betyder Abisko-Nikka så de kommer till vägen)
Visserligen genomförbart för den starke men knappast en njutning om det är blött, snöigt och man har full tältpackning.

/M

Kompis som bor i Abisko säger: "Hel del snö och väldigt blött på Kungsleden".

Är det bara jag som reagerar över att de ska gå 11 mil på 3-4 dagar? (Räknar med att Abisko-Keb betyder Abisko-Nikka så de kommer till vägen)
Visserligen genomförbart för den starke men knappast en njutning om det är blött, snöigt och man har full tältpackning.

/M

Min far pratade med en snubbe igår som precis gått kungsleden. Han ångrade sig rejält.
Midjedjupt genomslag på långa sträckor.

Visst är det varmt här uppe och snön smälter, men det å andra sidan gör ju att vattennivåerna stiger kraftigt o minsta lilla bäck kan bli ett livsfarligt projekt att ta sig över.

3-4 dagar låter som en nästintill omöjlig uppgift just nu.

Hoppas japanskorna varit till fjälls tidigare =)

Lovade att återkomma med en rapport: Den internationella expeditionen om 4 (2 från Tjeckien och två från Japan) gick i lördags (7/6) från Abisko till raststugan innan Abiskojaure för övernattning. Därefter fortsatte dom söderut men mötte två svenskar som hade vadat i midjedjup snö över tjäktjapasset, dom valde därför Vistasdalen istället och gick ner till vistasstugan. Där stannade dom en dag och vilade, därefter fortsättning ner till Nikkaluokta.

Tre ganska långa etapper mao, men min tjeckiske kollega och dom andra verkar ha uppskattat turen. Det var blött hela vägen och en bro i Vistasdalen var inte utlagd än. Jag sa att jag var imponerad!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips