Turskidor abisko-keb valborg, snöförhållanden?

Jag funderar på att åka turskidor mellan abisko och keb under valborgsveckan. Vad tror ni om snö och vattenläget? Ksn det bli problem att ta sig fram? Det har ju vart så kallt o snöat mycket hittills i år så jag tror att det inte borde vara några problem.
Vad tror ni, är det för sent på våren att färdas längs kungsleden?

snö till midsommar..?

har inte tagit mej fram den sträckan men förra året då var jag i abisko med omnejder fram till kristihimmelfärd och då var det inga problem. Såg skidande typer som kom och gick mer eller mindre varje dag! Ofta ligger ju snön fram till midsommar.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Snö till midsommar- i Abisko ??????

Snöförhållandena i Abisko är oerhört varierande. Som du kanske vet är det Sveriges nederbördsfatigaste område. Vi har under en rad år gjort vårturer med hundarna i terrängen Abisko-Unna Allakas-Katterjåkk. Oftast avslutar vi säsongens flerdagsturer under Kristi Himmelsf.helgen i mitten av maj. Det senast vi kommit ner till Abisko på perfekta (Nåja, liiite blött kanske) förhållanden är den 19 Maj. De två senaste säsongerna har snöförhållandena varit besvärliga med lite snö och tidig avsmältning.
Förra året åkte jag min sista hundrastning till Abiskojaure den 23 april, då hade Nissunjåkka börjat gå upp, varje grop på skoterleden var vattenfylld och 15 cm vatten i södra änden av Abiskojaure. Den 1 maj!!ifjol vandrade vi i stövlar på barmark från Abisko upp till trädgränsen i Kårsavagge, ingen snö!
Som sagt, det varierar mycket. Ett alternativ för dig är att starta i Katterjåkk, Sveriges nederbördsrikaste område, med betydligt bättre snötillgång och styra färden mot Unna A och vidare mot Alesjaure osv.. Men man vet aldrig, än kan det komma en halv meter nysnö, bli kallt å så har förhållandena ändrats.
God tur
Hälsn
Leif Karvonen, Kiruna

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips