Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko

Det var ett sjudundrande äventyr för två mer eller mindre regelrätta amatörer att ta sig från Hemavan till Abisko på snudd under 3 veckor. Gick saker som planerat, absolut inte, andra dagen gick vi fel med 4 kilometer, tredje dagen blåste nästan tältet sönder och femte dagen behövde vi koka vatten med räkor för att få något att dricka.

Vi tog snabbt uttrycket "Ambitious but rubbish" till oss och när dagar började gå till veckor började vi få feeling. Vi började spela in ljudbloggar i tältet för att få lite perspektiv på grejer och för att ha något att skicka hem när mobiltäckningen kom tillbaka. När vi kom hem valde vi att översätta våra intryck till text och på engelska för att ge en alternativ bild på hur en 3-veckors vandring kan se ut, när man inte riktigt vet vad man ger sig in på och ska fjällvandra.

Total gångsträcka: 480 kilometer
Total höjdmeter: 8000 meter
Mat: 3300 kilokalorier per dag och person
Dagar med regn: 16/21 - På riktigt.

Bloggen är uppdelad i 5 sektioner, de klassiska del-etapperna, och är skriven helt på engelska: https://kungsleden.balsvik.com/ För den som endast vill se ett urval av bilderna från resan finns detta imgur-album med 12 bilder:
Trots vår väl tilltagna matplan så hade vi, när pulsklockan fick säga sitt, bränt cirka 4000 kcal per dag och person, en viktnedgång på runt 4kg. Vår matplan, som mestadels bestod av frysttorkat, nötter och choklad som vi skeppade i paket till olika platser längs vägen, finns dokumenterad här: https://kungsleden.balsvik.com/food-and-snacks/

Det finns ingen brist på åsikter om vilken utrustning man måste ha för att överleva så fort man ska tälta i fjällen. En 3-veckors hike utan Hillerberg-tält, något som flera vänner beskrev som dödsdömt, gick hur bra som helst. Vi har sammanställt all utrustning vi hade med oss och kort gett våra utlåtanden om några av prylarna här: https://kungsleden.balsvik.com/gear/

Kanske det viktigaste för flera personer, helt i paritet med mat och utrustning, är hur toabesöken ska planeras. Där har vi, kanske för första gången någonsin, recenserat i stort sätt samtliga uthus längs Kungsleden: https://kungsleden.balsvik.com/the-best-outhouses-on-the-kings-trail/

Fråga på! Vi hade aldrig kommit i mål utan de tips och reseberättelser som finns tillgängliga här eller som omnämnts här på forumet. Det finns garanterat mer erfarna människor än oss här på utsidan kring Fjällvandring och Kungsleden men vi svarar så bra vi kan!

English:
We thru-hiked Kungsleden in three weeks with very limited prior experience of hiking. We learnt alot along the way and decided to document it all in a blog at https://kungsleden.balsvik.com/ . During our research before the trip, we found that very important information was unavailable in english, so we decided to write the blog in english. Feel free to ask us any questions here.
 
Tack för ett väldokumenterat äventyr!
+++ för dassguiden :)
Jag ska gå Abisko - Hemavan i augusti och insuper allt jag kan komma över.
Hur mycket pengar går det i båtresor? Antar kontanter överallt?
Jag tänkte ta skjuts på alla ställen utom den lilla biten vid Hornavan, där är det väl bara roddbåt?
 
Tack för ett väldokumenterat äventyr!
+++ för dassguiden :)
Jag ska gå Abisko - Hemavan i augusti och insuper allt jag kan komma över.
Hur mycket pengar går det i båtresor? Antar kontanter överallt?
Jag tänkte ta skjuts på alla ställen utom den lilla biten vid Hornavan, där är det väl bara roddbåt?
Skjuts på alla ställen är något jag(vi) helhjärtat rekommenderar! Yes, det är bara roddbåt vid Hornavan, inget att oroa sig över. Vi hade det lätt att koordinera ihop sig ett gäng från Jäkkvik och på det sättet göra turerna fram och tillbaka enklare. Vi var 3 pers som delade på 3 turer över och gick väldigt smidigt, rekommenderas. Osäker på hur det funkar åt ditt planerade håll, vi träffade väldigt få som gick hela leden norr till söder men med lite tur så går det säkert att hitta medpassagerare!

1050:- var totala kostnaden för båttransporter per person. Cash is not king. Om minnet inte sviker mig så behövdes det endast cash på ett ställe längs hela Kungsleden, resten tog swish. Väldigt smidigt! Nu väger inte kontanter många gram så ingen skada skedd. Mitt tips är att ta med runt 500kr i 50-lappar för att hålla växlingen någorlunda enkel, det räcker utan problem hela leden. Bifogar vår uppställning av transporterna vi gjorde innan turen, kan inte på något sätt säkerställa att informationen fortfarande gäller.

Sista ord om transporter. Det löser sig. Fråga hur allt funkar 2 stugor innan varje passage så får du koll på tidtabell, nummer och kostnad samt övriga märkligheter att ha i beaktning. Stugvärdana har den färskaste informationen och är väldigt enkla att ha o göra med, även andra vandrare är, som grupp, väldigt behjälpliga med alla praktikaliteter.
 

Bilagor

  • transporter_kungsleden.png
    transporter_kungsleden.png
    48.9 KB · Visningar: 192
Senast ändrad:
Varför har ni bestämt er att gå Hemavan->Abisko och inte vice versa, är det bättre/lättare? Och i villken månaden var det?

Tack för väldigt interessant blog och dokumentation, vill vandra Kungsleden i framtiden så det finns mycket bra info :)
 
Vi valde att gå söder > norr, mycket baserat på det vi läst här på utsidan. Fördelarna med att gå söder till norr är för mig:
1. Solen är inte lika ofta rakt på i ögonen.
2. Det är det populära hållet för de som går hela leden. Vi träffade 12-15 pers som gick hela leden och endast 1 person gick norrifrån. En stor del av det var såklart de som gick gröna bandet (som i stort sätt alltid går söder > norr) men även av de som bara gick Kungsleden var det en klar majoritet som gick söder > norr. Mycket värt att ha samma klunga att gå med och lära känna, gör livet roligare.

En fördel som lyftes fram som centralt för oss när vi läste på innan var att "leden blir finare ju längre norrut ni går och det är roligare att leden blir finare och finare hela tiden". Från vår sida var det inte helt uppenbart, men kanske hade med att sista delettappen var vi ganska färdiga och hade inte lika flyt med vädret :)

Fördelen med norr > söder är att några av båtarna kanske blir enklare, men det var inte vi märkte av. De går antingen när de har sagt att det ska gå, vid avtalad tid eller när vädret tillåter, ingen riktig bonus av att vara "på deras sida vattnet".
 
Mitt äventyr slutade på 24 dagar, varav 3 vilodagar, norr till söder

1) Det var bara tjejen vid Sitojaure som behövde kontanter för båten annars gick kort bra överallt
2) Skylten för polcirkeln sitter ungefär 100m fel söderut, men jag hade inte modet att flytta på den. Flyttas ju norrut med ca 15m/år så förklarar väl saken.
3) Min spaning är att Aktsestugan måste haft stugvärdar från VVS branschen. Vatten i kran, diskbänk med avlopp i den stugan jag bodde i, urinsep. på toan. Det senare ingen hit dock då det inte sköttes på rätt sätt -> förfärlig stank. Mitt dassbetyg här blir avsevärt lägre än ert betyg... :)
 
Mitt äventyr slutade på 24 dagar, varav 3 vilodagar, norr till söder

2) Skylten för polcirkeln sitter ungefär 100m fel söderut, men jag hade inte modet att flytta på den. Flyttas ju norrut med ca 15m/år så förklarar väl saken.
:)

Just det


og

 
hur hungrig blir man med -700 kal/dag jag hade ca 1 kg mat/dag tappad ca 2 kg av 86 kg på 16 d kortare sträcka men flera d orösat och kallt.
4 kg på vilken kroppsvikt (lite svårt jfr olika per ber bl på kroppsvikt energi effektivitet dvs förbränning i förhållande till syreupptagningsförmåga samt ev mätutr ecaxthet )kroppsfett våg kanske är bästa för att kolla hur mkt man kan spara på mat.
 
hur hungrig blir man med -700 kal/dag jag hade ca 1 kg mat/dag tappad ca 2 kg av 86 kg på 16 d kortare sträcka men flera d orösat och kallt.
4 kg på vilken kroppsvikt (lite svårt jfr olika per ber bl på kroppsvikt energi effektivitet dvs förbränning i förhållande till syreupptagningsförmåga samt ev mätutr ecaxthet )kroppsfett våg kanske är bästa för att kolla hur mkt man kan spara på mat.
Vi kände båda två att hunger absolut inte var något problem. Mer faktiskt att vi behövde pusha varandra att trycka i sig dagens mat för att inte hamna efter. Några nätter hade jag besvär med att man vaknade och var lite småhungrig men hade då mer att göra med en för tidig middag än någon skillnad i ansträngning (och därmed ökat kcal-behov) under dagen.
 
vilken månad var det? var det vintrigt?
Början av av augusti. Nej det var väldigt lagom skulle jag säga. Om vi hade haft möjlighet hade vi nog båda valt att börja en vecka senare så det var mer i mitten av augusti vid start. Vi tänker att vi då hade haft mindre människor i de populärare områdena men också att myggorna skulle varit ett mindre bekymmer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...