Kungsleden med hund!

Hej. Är sugen på att i sommar ta med jycken till fjälls, och kungsleden är en tanke eftersom man där får ha hund. Jag har inte gått leden tidigare och undrar vilken sträcka som är trevligast och lämpligast för hund? Tanken är ca 6-7 dagars vandring. Tacksam för alla tips.

avslutad210712

Gäst
Vilken del som är lämpligast vet jag inte eftersom jag bara gått den nordligaste men Abisko-Vakkotavare alternativt Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta (egentligen inte Kungsleden) är perfekt om du vill ha hund med dig.

Jag tror knappast att din hund bryr sig vilken del av Kungsleden ni ska klämma;) Enligt mig funkar hela Kungsleden(Abisko-Hemavan) vad det gäller hunden. Valet beror mest på om du gillar skog eller öppet landskap. Mellan Kvikkjokk och Adolfström är det förhållandevis stor andel skog.

God tur!

Vi gick ett helt sällskap Abisko-Nikkaluokta i sommras. Varken ägarna eller golden retrievern Rufus hade varit norr om Dalarna innan. Men alla tre var tämligen nöjda. Rufus sov för det mesta i deras minimala tält, modell Rusta 80-tal och var glad ändå.

De tog med en filt att lägga över Rufus vid raster så att han skulle få lite skydd mot myggen. Kan vara en bra idé!

Bilagor

• rufus..jpg
    rufus..jpg
    88.9 KB · Visningar: 1,973
Jag och en kompis ska gå Ammarnäs- Hemavan med våra hundar i sommar. Vi har boxrar som tyvärr inte har päls som står emot myggen så det blir till att gå sent i augusti :).
Har gått Jämtlandtriangeln med hund också, riktigt fint!

Tack för tips. Då blir det till att klura ut en bra sträcka. Har beställt en Klövja från dragråttan idag, så jycken får slita lite han också.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips