Kungsleden med hund!

Hej. Är sugen på att i sommar ta med jycken till fjälls, och kungsleden är en tanke eftersom man där får ha hund. Jag har inte gått leden tidigare och undrar vilken sträcka som är trevligast och lämpligast för hund? Tanken är ca 6-7 dagars vandring. Tacksam för alla tips.

avslutad210712

Gäst
Vilken del som är lämpligast vet jag inte eftersom jag bara gått den nordligaste men Abisko-Vakkotavare alternativt Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta (egentligen inte Kungsleden) är perfekt om du vill ha hund med dig.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag tror knappast att din hund bryr sig vilken del av Kungsleden ni ska klämma;) Enligt mig funkar hela Kungsleden(Abisko-Hemavan) vad det gäller hunden. Valet beror mest på om du gillar skog eller öppet landskap. Mellan Kvikkjokk och Adolfström är det förhållandevis stor andel skog.

God tur!

Vi gick ett helt sällskap Abisko-Nikkaluokta i sommras. Varken ägarna eller golden retrievern Rufus hade varit norr om Dalarna innan. Men alla tre var tämligen nöjda. Rufus sov för det mesta i deras minimala tält, modell Rusta 80-tal och var glad ändå.

De tog med en filt att lägga över Rufus vid raster så att han skulle få lite skydd mot myggen. Kan vara en bra idé!

Bilagor

• rufus..jpg
    rufus..jpg
    88.9 KB · Visningar: 1,967
Jag och en kompis ska gå Ammarnäs- Hemavan med våra hundar i sommar. Vi har boxrar som tyvärr inte har päls som står emot myggen så det blir till att gå sent i augusti :).
Har gått Jämtlandtriangeln med hund också, riktigt fint!

Tack för tips. Då blir det till att klura ut en bra sträcka. Har beställt en Klövja från dragråttan idag, så jycken får slita lite han också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips