Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta

Hej!
Hur lång tid tar den sträckan? Om man inte tar förkortningar med båt. Och om man också vill gå upp för hela Kebnekajse. Kommer bära allt själv och inte köpa något i stugorna. Så det blir ganska tung packning. Tack!
 
Jag brukar göra likadant, men eftersom jag är gammal och du förmodligen ung, så är du nog kapabel att hålla ett högre tempo än jag, om du bestämmer dig för det.

Jag nämner det stora problemet först med att försöka bestämma det exakta antalet dagar i förväg. När du kommer till Kebnekaise kan det i värsta fall ta flera dagar innan vädret blir sådant att det går eller är någon idé att gå upp på Kebnekaise. Är vädret bra kan du komma till Kebnekaise ena dagen och gå upp på toppen nästa dag och tredje dagen till Nikkaluokta.

Du kan kanske gå Abisko-Nikkaluokta på sex dagar med packning, plus ett par eller fler dagar i Kebnekaise. Jag brukar lägga in åtminstone en vilodag (det är tungt att bära allt själv, inkl. mat för ett tiotal dagar) för kläd- och gubbtvätt, när det är varmt och gott, och även ha beredskap för en ofrivillig "vilodag" om vädret skulle blir så eländigt att jag inte vill lämna tältet. Dessutom kan man kanske få lust att titta in i någon av sidodalarna och göra en dagstur dit. Flyger jag eller åker tåg brukar jag boka en 12-14 dagars resa. Eventuella extradagar går att fördriva i Kebnekaise med (flera) besök i Tarfala, bestigning av Kebnetjåkka (alldeles intill fjällstationen) m.m.
 
5-6 dagar. Ev någon dag extra om vädret är dåligt vid keb så du måste vänta. Men det beror ju lite på hur stor del av dagen du går och hur fort.

Behöver inte bli så tung packning, gjorde själv samma vandring med 12kg och köpte inte mer än en chokladkaka i en fjällstuga.
 
Jag räknar 7 vandringsdagar på sträckan med tältpackning, tillkommer reservdagar. Sist jag vandrade sträckan 2010 med min dotter, var det hennes första långvandring så jag visste inte vilket tempo hon ville hålla, använde vi 8 dagar men då gick vi omvägen via Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka. En väg jag definitivt rekommenderar då det är en av de vackraste i hela fjällen. Går du Kungsleden lägg på minst en extra dag för dåligt väder eller annat, dvs minst 8 dagar. Tillkommer ev toppbestigning som även det tar en hel dag.
Går du västra leden upp på Kebne räkna med ca 20km (beroende på var tältet ligger) och ca 3600 höjdmeter. Du kan även gå via Durlings led om du föredrar det. 2010 tältade vi vid Tarfalajokken ca 1km öster om fjällstationen, startade kl 08.30 på morgonen och ca kl 15.30 stod vi på toppen. Kl 22 var vi tillbaka vid tältet.
Bli inte besviken på om du inte kommer upp, vädret är nyckfullt och det är inte alls säkert det går att bestiga Kebne den dagen man planerat.
 
Jag gick sträckan i höstas, med hund

Och jag räknade på 7 dagar/6 nätter och la till två dagar för oförutsedda händelser. Men då gick jag varje dag, alltså inga dagsturer. När jag kom till Sälka valde jag dock en vilodag, vilket var oerhört skönt!

Jag bar också allt själv, dvs tält, sovsäck, mat, plus en massa hundgrejer. Hunden fick dock bära sin mat själv, vilket minskade min vikt med ca 5 kg. Jag hamnade på ungefär 24 kg när jag började (några timmar fick jag bära 30 kg då min hund var jättetrött och inte orkade bära). Och visst, det funkar och jag tog mig fram, men jag kan tänka mig att det är betydligt trevligare med mindre packning. Tror hundgrejerna vägde 5-6 kg tillsammans (liggunderlag, täcken, skor, extrakoppel, småpryttlar). Så du borde kunna hamna på 17-18 kg, utan att vara gramjägare.

Och vad gäller bestigning av Keb så finns det två (tre) vägar upp. Två från Kebnekaise fjällstation och en om man går från Singi (rätta mig om jag minns fel). Från fjällstationen heter dom västra och östra leden. Västra leden är längre, ca 20 km, men den kan du gå själv även om det är bra om du kan slå följe med någon som larma om något skulle hända. Östra leden är kortare, MEN den kan du inte gå utan att ha mycket god klättervana om du ska gå själv, eller så måste du gå i grupp (tror det kostar ca 1000 kr). Ett alternativ är ju annars att köpa en flaska skumpa på fjällstationen och ta helikoptern upp =P skämt åsido, jag är inte särskilt glad i Kebnekaise fjällstation och champagnen som går att köpa där blev bara ytterligare ett tecken på att dit kommer oftast många wannabe-vandrare...

I övrigt kan jag tipsa om följande bok:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151844486

och kartan kan vara ganska kul att ha, inte för att den behövs då leden är så bra uppmärkt, men det är kul att kunna följa var man är;
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186773070

God tur!
 
Glömde!

Vägen upp på Keb från Singi är lite sämre markerad och efter en bit går den ihop med västra leden. Vet dock inte hur trafikerad den är och hur besvärlig den är, så den kan det ju vara vettigt att undvika om du går själv.
 
Tack för alla bra svar!!
Hur mycket gas behöver man ha med sig ungefär?

Jag använder Trangiakök med gas. När vi vandrar 2 personer är och lagar 3 mål per dag med viss koktid+vatten till te/kaffe räcker en 230g tub 3,5-4 dygn.

Leden upp på Kebnekaise från väster heter Durlings led, och sammanstrålar med Västra leden som startar vid fjällstationen i Kaffedalen.
 

avslutad210712

Gäst
Varifrån bestiger man Kebnekaise? Finns det någon led upp?

Om du går från Abisko till Nikkaluokta finns det bara en väg att fundera på och det är också den absolut lättaste och enklaste vägen upp och det är den sk Durlings led från Singivagges västra mynning. Går du med tält går du upp i Singivagge där det finns många fina tältplatser annars går du från Singis-stugorna.. Sen går du upp till toppen via Kaffedalen/Durlings led. Visst är det en del stenar men det är det oavsett vilken väg du går upp. Går du tidigt på säsongen har du en hel del snöfält att gå över vilket underlättar. Dessutom slipper du berg- och dalbanan upp-ner-upp-ner över Vierranvarri vilket är 400 extra höjdmeter upp respektive ner.

Känner man sig pigg så kan man utan problem ta med sig vandringssäcken och lämna den i den del av Kaffedalen som ligger mellan Vierranvarri och Kebnekaise, gå upp på toppen och sen ner efter Västra leden. Dvs då slipper man gå runt Singitjåkka.
 
Jag har gått denna sträcka två gånger med tältpackning och bägge gångerna tog det 5 dagar utan stress. Då hoppade vi över Singistugorna och gick från Sälka direkt mot Kebne. Så räknar du med 6-7 dagar kan du slappna av ordentligt.

Upp på Kebne har du fått bra svar på, Durlings led, östra- eller västra leden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Johansp Kungsleden abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 12
laurentiusweg Abisko-Nikkaluokta öster om kungsleden Fjällvandring 5
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
annejulie.andersen.9 Kungsleden: Abisko - Hemavan Fjällvandring 7
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
valtersson Vandringssällskap v 36-37 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 0
Luna111 Vandringssällskap v 33-34 Kungsleden(Abisko-Nikkaloukta) Fjällvandring 10
Kjell-Arne Kungsledan Abisko - Hemavan Båtpassager Fjällvandring 4
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
claesv Abisko, alternativ till kungsleden Fjällvandring 13
Emma_E alternativ till kungsleden mellan abisko å keb? Fjällvandring 11
Per Edvardsson Kungsleden (Abisko-Kebnekaise) Fjällvandring 6
Lulelöparn Rekordtid Kungsleden Abisko - Hemavan Fjällvandring 6
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
mothesta Kungsleden söderut från Abisko Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.