Kudden på plats - eller?

Trodde jag skulle hitta en tråd om det och det kanske finns så då kanske jag får söka vidare - men jag ger det en chans.

Jag har testat en massa kuddlösningar. Knyckla kläder i packpåse, uppblåsbart, hybrid av de tidigare. Alla funkar mer eller mindre bra, men bra - inte dåligt.

Men det finns en punkt det springer på - kudden stannar inte kvar. Oavsett om jag sover i säng utan gavel eller liggunderlag så smiter kudden. Det resulterar i sömnförlust i bästa fall, huvudvärk och/eller nackspärr i värsta fall.

Ligger jag i sovsäcken är det oftast inga probs, kudden fångas av säcken. Men är det varmt så ligger man ju inte alltid i säcken och då drar kudden som en avlöning.

Så, vilka lösningar har ni för att hålla kudden på plats?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vissa sovsäckspåsar har en "kuddficka" som håller kudde på plats. Borde vara enkelt att sy till på sin befintliga påse om man har en sådan - vara lite extra tyg på utsidan av påsen som sys fast på tre sidor: uppåt mot öppningen samt sidorna och öppning neråt kroppen låter naturligt för min del men kanske en sidan kan lämnas öppen istället?

/Patrik

Jag brukar lägga foppatofflorna under huvudsidan på liggunderlaget så de håller upp den delen, då glider kudden inte av lika lätt 'uppåt'.
Lika enkelt som genialt och helt uppenbart något jag får ångra för min aversion mot foppor. Nu finns inte kvar några argument mot inköp XD

Jag ska inte säga att det är den optimala lösningen för mig innan jag testat ut den, men den framstår just nu som en potentiell game changer i sova-gott-branschen. Dessutom att nyttja något till huvudstöd som annars inte skulle vara någon hit i packpåsekudden - en vinnare. Särskilt under sommarförhållanden då mängden kläder att stoppa i kudden till att börja med inte genererar några volymer.
(för att inte tala om en packning som varit med om några dagar regn. Och/eller paltor med 'naturdoft'...)

Ska uttestas sfsm!

HasseQ

Temp. avstängd
Har tänkt på samma problem. Jäkligt irriterande när kudden smiter och ramlar ut ur vindskyddet. Man kan kanske ta ett kuddöverdrag från ikea, göra några hål på undersidan, och spänna fast med en rem runt liggunderlaget ?? Inte provat än, borde väl funka?, står på listan. :):cool:

Nu använder jag en Trekology pillow (finns att köpa på svenska amazon för 199:- ). Den har ett elastiskt band som man trär runt liggunderlaget. Funkar väldigt bra. Jag brukar ha den ganska löst pumpad för extra komfort. Har inte testat den då det är riktigt kallt, då antar jag att den blir kall.

Såg att Trekology säljer 2 typer av kuddar. På den ena ser jag ingen rem, men på den för 199 ser man remmen.

Plast/gummi toflorna även av märkesvara tar skada av att packas hårt och än värre av att belastas,de får små sprickor i materialet även om de är nya.
Jag lägger dom nedanför liggunderlaget om tältet ej är uppsatt på ett plant ställe så att liggunderlaget ej glider ända ut mot tältduken.
Om man köper de för några 10-or kan man kanske anv de under liggunderlaget.
Nu när jag nästan helt gått över till 60 mm liggunderlag mot 25 mm tidigare blir det ej så uppenbar skillnad om påsen med kläder glider undan fast jag har lindrig wiplash då man är trött och lite ´mörbultad´av alla ansträngningar så man ej känner efter som hemma.
Jag tror problemet är mest påtagligt för den som sover på sidan och då ofta vänder på sig utan att vakna och då glider kudden/påsen undan samtidigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips