Kudde

Det börja suga lite i pryltarmen...
...och då undrar jag vad ni har för åsikter om Ajungilak lilla tältkudde. Är det något att ha eller klarar man sig lika bra, som nu, utan.
 
lignell01; sa:
Det börja suga lite i pryltarmen...
...och då undrar jag vad ni har för åsikter om Ajungilak lilla tältkudde. Är det något att ha eller klarar man sig lika bra, som nu, utan.
Troligen inte. Säkrast att köpa den så du inte drabbas av abstinenser;)
 
Vikt?

För min del brukar jag ha lite väl många tunga bra-att-ha prylar i ryggsäcken. Men prylar är ju alltid kul... Vad väger den?
Marcus
 
Re: Vikt?

katt; sa:
För min del brukar jag ha lite väl många tunga bra-att-ha prylar i ryggsäcken. Men prylar är ju alltid kul... Vad väger den?
Marcus

inte mycket "fjäderlätt", tar kanske lite plats i ryggan men när jag tänker efter så går den nog att kopmrimera ihop en hel del...
...får nog göra ett besök till affären på måndag.
 
Ärligt talat

lignell01; sa:
Det börja suga lite i pryltarmen...
...och då undrar jag vad ni har för åsikter om Ajungilak lilla tältkudde. Är det något att ha eller klarar man sig lika bra, som nu, utan.

Det låter faktiskt som en helt onödig pryl. Kudde gör man ju av sina kläder.

Eftersom det alltid är bra att vandra lätt packad så bör du därför strunta i kudden och lägga pengarna på lite whisky istället :).

Mvh,

J
 
Kudde kan vara trevligt, även om det är lätt att göra en av kläderna.

Jag hittade nånstans för några år sen uppblåsbara kuddar typ luftmadrass (ganska tjock "duk" i dem alltså så de är tunga). Det går antagligen att göra lättare varianter. Ytan på dem är inte så skön så jag har rotat fram min gamla syslöjdspåse och använder som örngott (men ett i fleece vore nog skönare).

Påse från bag-in-box-vin borde gå att blåsa upp och använda, fast ventilen kan bli obekväm. Har man ett vätskesystem kanske man kan blåsa upp den påsen?

Nackdelen med uppblåsta kuddar är ju att de inte alltid är så sköna att ligga på, särskilt inte om man blåser upp dem helt. Jag har varit inne på att ta ett litet örngott och fylla med små uppblåsta ballonger (man blåser upp dem till strax under en tennisboll i storlek) för att få en kudde som blir mer "kramvänlig". Problemet är väl att fixa lämpliga ventiler (men jag tror att det skulle funka med små gummibollar som man stoppar in i halsen på ballongerna).
 
Bag-in-boxpåse

Jag tänker prova bag-in-box-påse vid nästa campingtur. Ventilen kan man nog placera lite på kanten så den inte är i vägen. Funkar det inte är det ju bara att kasta den...

Har provblåst den och det funkar fint.

Poängen är ju också att man enkelt kan skaffa sig en ny utmed vägen om den gamla går sönder. Tomma bag-in-boxar borde inte vara nån bristvara där det finns folk i närheten...
[Ändrat av ehn 2003-05-26 kl 08:55]
 
Jag har en sådan...

Den följde med på köpet när jag köpte en sovsäck. Använder den som resekudde och ibland när jag paddlar, annars aldrig. Jag tycker att det är skönt att ha en liten kudde när jag reser och det är "kuddkänsla" i den även om den är lite tunn. Jag skulle nog hellre sy en egen liten kudde än spendera pengar på en Ajungliak även om jag tycker att min är skön. Slakta en uttjänt sovsäck så får du motsvarande fyllning!

Tommy
 
Två saker är alltid värt sin vikt under en vandring....

Kudden och whiskyn (inte nödvändigtvis i den ordingen)
/P.D
 
Hur mycket mer vill du ha med?

Allt väger och speciellt prylar som bara har ett avändningsområde. Idealet är minst tre!
Kudde vid buren utrustning är definitivt ett dyligt pinal med endast ett användningsområde. Stryks obenhörligen.
Ersätts av sovsäckspåsen med lite kläder i. Förmodar att du klär av dig när du sover i kortisar eller hellångt underställ.
Oersättliga är liggunderlag och vatten, wirre gör utflyckten mycket mer njutningsfylld...

Go tur

Johan K
 
Re: Hur mycket mer vill du ha med?

johankse; sa:
Allt väger och speciellt prylar som bara har ett avändningsområde. Idealet är minst tre!

Hmm, jag kan bara komma på ett användningsområde för min ryggsäck.... den får stanna hemma nästa gång. Läste på BackpackingLight om en kille som brukar köra med packningen i sovsäcken istället (som en korv snett över ryggen).

Eller vänta nu, om jag kör med 3/4 liggunderlag så har jag ju ryggsäcken under fötterna när jag sover! Vad bra, då har den två användningsområden:)

Har man en softpack kan man väl ha den som kudde? De är väl mjuka? *försöker desperat hålla kvar tråden på rätt ämne*
 
Ska man vandra/skida och jaga vikt får man väl använda sig av prioriteringslistan "Vikt v Bekvämlighet". Personligen så har jag aldrig sovit så gott sen jag införskaffade mig Thermarests frotteörngott som tillsammans med dunvästen blir bättre än vilken kudde som helst. För min del går detta definitivt före vikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...