kramp i benen på maratonlopp

Jag ska (som den medelmåttige motionär jag är) paddla mitt första kanotmaraton nu kommande Dalsland kanotmaraton. Alltså så har jag varit ute och tränat en del och börjat gruva för allt som kan gå fel. Jag kör mina flesta träningspass i en motionskajak med racinginredning.

Det jag oroar mig mest för är bisarrt nog mina ben, inte sällan får jag kramp i fotvalvet, i vaden, och känningar i låren ibland. När jag stiger ur kanoten efter till exempel 90 minuter hård paddling så brukar överkropp kännas skönt trött men fortfarande igång, medan benen inte sällan är som spaghetti, bambi på hal is när jag kliver ur, i värsta fall känns det som jag knappt kan kliva ur kanoten, de brukar ganska snabbt komma igång igen dock. Jag misstänker att det beror på en kombination av att jag överspänner benen, kyla, dålig blodcirkulation vilket kanske racingsätet bidrar till, och att jag helt enkelt kört hårt.

Jag undrar om ni som tävlat lite på längre distanser känner igen problemen och i så fall om ni haft nån bra lösning. Kanske så enkelt som en dyna på sätet?

Jag ska (som den medelmåttige motionär jag är) paddla mitt första kanotmaraton nu kommande Dalsland kanotmaraton. Alltså så har jag varit ute och tränat en del och börjat gruva för allt som kan gå fel. Jag kör mina flesta träningspass i en motionskajak med racinginredning.

Det jag oroar mig mest för är bisarrt nog mina ben, inte sällan får jag kramp i fotvalvet, i vaden, och känningar i låren ibland. När jag stiger ur kanoten efter till exempel 90 minuter hård paddling så brukar överkropp kännas skönt trött men fortfarande igång, medan benen inte sällan är som spaghetti, bambi på hal is när jag kliver ur, i värsta fall känns det som jag knappt kan kliva ur kanoten, de brukar ganska snabbt komma igång igen dock. Jag misstänker att det beror på en kombination av att jag överspänner benen, kyla, dålig blodcirkulation vilket kanske racingsätet bidrar till, och att jag helt enkelt kört hårt.

Jag undrar om ni som tävlat lite på längre distanser känner igen problemen och i så fall om ni haft nån bra lösning. Kanske så enkelt som en dyna på sätet?

Själv har jag funderat på amputering. Proteser brukar aldrig somna vad jag hört ;-)

Har provat att vinkla sätet, sitta mjukt mm. Det enda jag kommit underfund med är att jag inte kan sitta med raka ben och att jag inte kan sitta med knäna utåt. Mitt knä måste vara lite böjt även när jag trycker ifrån annars domnar benet. På sitsen har jag nu en enkel sittlapp modellen man köper för 10:- på macken. Ett tag fick jag sitta på dubbla (2x15 mm) liggunderlagsbitar och det var skönt men högt och vingligt.

Du är alltså inte ensam!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kramp i vader och höftspännare brukar jag få när bål och armar är bättre tränade än underkroppen. Lite cykling brukar få kroppen i balans. Stämmer det in på dig?

Kramp i vader och höftspännare brukar jag få när bål och armar är bättre tränade än underkroppen. Lite cykling brukar få kroppen i balans. Stämmer det in på dig?

Mina ben får i snitt en timmes rask promenad per dag. Ofta blir det ut till Femörehuvud och tillbaka. Om det är vältränad i din definition vet jag inte ;-)

Jag är ju egentligen mer av en löpare än kanotist, springer mer och bättre än jag paddlar. Så på just mig är benen definitivt mer tränade än överkroppen. För just det rörelsemönstret är de dock inte så tränade, jag kämpar fortfarande med tekniken och har väl först nu börjat få nån slags rimlig utdelning av mitt bentrampande.

Själv har jag funderat på amputering. Proteser brukar aldrig somna vad jag hört ;-)

Har provat att vinkla sätet, sitta mjukt mm. Det enda jag kommit underfund med är att jag inte kan sitta med raka ben och att jag inte kan sitta med knäna utåt. Mitt knä måste vara lite böjt även när jag trycker ifrån annars domnar benet. På sitsen har jag nu en enkel sittlapp modellen man köper för 10:- på macken. Ett tag fick jag sitta på dubbla (2x15 mm) liggunderlagsbitar och det var skönt men högt och vingligt.

Du är alltså inte ensam!

Kramp i benen har jag själv aldrig upplevat när jag paddlat, men om vi talar om ben som domnar, brukar det för mig hjälpa att lägga en bit liggunderlag under fötterna.

Problemet är väl någon artär i undersidan av låren som kommer i kläm mot sitsens framkant. Får man fötterna någon halv cm högre, minskar trycket och blodet i benen flödar bättre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips