kotte på kroken

Jag metade abborre en gång. Helt plötsligt var det som om ett expresståg hade fastnat i andra änden äv linan. Efter 10 min ligger en sutare i håven. Min lilla krok hade fastnat i öglan på en gammal trekrog som satt fast i ryggen på sutaren. Trodde inte att man skulle få en sutare på kroken mitt i vintern.
 
Re: Skäms

strand; sa:
norpan_; sa:
Ett helt spö med rulle och allt!

/m

Kanske var det mitt? En gång för länge sedan lyckades jag nämligen med konststycket att tappa spö med rulle mitt i ett kast. Har aldrig vågat berätta det för någon förrän nu.

/g

Det halades upp ur en sjö i Funäsdalen på 80 talet. På tal om att kasta spöet i vattnat. Jag och min polare var ute och spinfiskade en dag för många år sedan. Polaren håller spöet i ena handen och ska kasta ut draget, och flopp så flyger hela jävla spöet ut i vattnet, utom handtaget som han har kvar i handen. Jag höll på att svimma av min skratt attack..

/mattias
 
Jag är väl inte den förste att råka ut för detta, men:
En gång när jag var kanske 8-9 år så hade jag fått ett kastspö av min far. Vi var ute med båten och kastade, jag satte draget hårt i någon sten, jag lade ifrån mig spöet för att fatta årorna. Under tiden hann båten driva ett par meter varvid spöet naturligtvis plurrade... Tråkigt att bli av med det, men efter att ha draggat fram och tillbaka en stund så fick vi faktiskt tag i linan, och i ena änden fanns spöet!

annars har det hänt att jag har krokat en svanunge i foten, lyckats få en näbbgädda att trassla in sig i tafsen utan att den hade huggit. Och en gång fick jag upp en jigg som någon hade tappat. Tyvärr så brukar jag dock inte få så värst mycket gäddor..
 
Drog ett bottennapp som tioåring där jag lyckades få upp en stor tuva som det satt ett gammalt skeddrag i.
Fick upp överdelen på ett billigt spinnspö ur Storsjön för några år sedan.


JL
 
Lyckades med bedriften att fånga ett gäddhuvud. Alltså bara huvudet. Stort var det också... Men det hade börjat ruttna så det lucktade en aning men annars var det ganska ballt.

lärdomen man drar av detta är att man ska flugfiska. :)

tight lines/samme som köpt nytt bindstäd och ska binda alla sommarens flugor.
 
Det var en gäddla tur ...

Min farmors bror (Olle) och jag var ute med drag i en liten roddbåt. Jag rodde och Olle tog hand om båda spöna i baksätet. Något väldigt litet nappade på ena, men syntes släppa på en gång. Sen kom det tillbaka och släppte igen. Så gick det ett par gånger till, sen sa Olle att det var bäst och kolla ändå. När vi vevade in så högg det riktigt i Olles spö, så nu visste vi att det var nåt, men vad? När det kom intill båten visade det sig vara en gädda. Vi fick upp den med håv. När kroken skulle tas ut, visade det sig att gäddan hade huggit en liten abborre som kroken hade tagit lite under ryggfenan! Det gäller att ha tur när man fiskar gädda...

En annan gång har jag fått upp en 10cm mussla på drag! Ett riktigt napp alltså, där musslan slutit sig om kroken. Vi var väl lite trötta och rodde för sakta ... Det är himskans vad de kan nypa ihop, så se till att du aldrig får fingrarna i närheten av en öppen mussla.


[Ändrat av lillajag 2004-02-06 kl 21:04]
 
Det konstigaste jag har fått på kroken var en stor sänkhåv. Tyvärr var den alldeles för rostig och "rutten" så jag kunde inte använda den själv.

En jobbarkompis till mig har stått och drillat en navkapsel en bra stund, i Motala ström. När strömmen fick tag i den så gjorde den en lång rusning så han var säker på att storlaxen huggit. :)

/ Robban
 
Re: Re: Skäms

norpan_; sa:
strand; sa:
norpan_; sa:
Ett helt spö med rulle och allt!
/m
Kanske var det mitt? En gång för länge sedan lyckades jag nämligen med konststycket att tappa spö med rulle mitt i ett kast. Har aldrig vågat berätta det för någon förrän nu.
/g
Det halades upp ur en sjö i Funäsdalen på 80 talet. På tal om att kasta spöet i vattnat. Jag och min polare var ute och spinfiskade en dag för många år sedan. Polaren håller spöet i ena handen och ska kasta ut draget, och flopp så flyger hela jävla spöet ut i vattnet, utom handtaget som han har kvar i handen. Jag höll på att svimma av min skratt attack..
/mattias

Då var det i alla fall inte mitt. Mitt spö åkte i vid horngäddefiske ute på badbryggerna vid ribbersborg. Eftersom det var på våren var det för kallt att hoppa i och försöka rädda det. Har många gånger haft dåligt samvete för detta. Hoppas verkligen att ingen badande har fått det nya HD-draget i foten.

Ett annat sätta-fast-draget-i-konstiga-saker-minne är när familjen var vid sjön Halen på paddelsemester. Jag hade med mej mitt spinnspö och gick ner till vattnet från lägerplatsen som låg vid en kanotiläggningsplats som många använder. Eftersom det var väldigt mycket träd som växte nere vid sjökanten blev det som det blev. Draget fastnade högt upp i en trädkrona, och när jag tittar upp efter det ser jag att jag inte var den ende som gjort detta. Trädet såg ut som en julgran. Där hängde minst ett tiotal andra drag, både skeddrag och spinnare.

/g
 
Jag har fått nån liten fisk, och det har inte hänt bara EN utan FLERA gånger!

Det hör till saken att jag fiskar inte särskilt ofta - och fr a inte särskilt bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.