kosttillskott

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
kärlek; sa:
Det jag hela tiden hävdar är att det är farligt att dra alla över en kam vilket oftast man kan tro att många här på forumet gör. Jag berättade vad jag tycker är rätt för mig och att jag aktar mig för att ge "goda råd" på mycket små grunder, som det oftast är här. Denna diskussion började med att Martin frågade om kosttillskott för sin träning, och vipps så var det flera som sa ajja bajja, fel fel med proteintillskott. För er kanske men inte för mig och många andra. Det har funkat utmärkt som utfyllnad till min vanliga kost.
Ska man sedan säga, som Gustav, att det är bara folk som väger 70 kg som är ”vanliga”, då har vi snabbt halkat ner på en nivå som hör hemma hos mörkskyggade rakade unga grabbar irrande skränande på mörka gator. Jag vet inte vad snittvikten ligger på för män i Sverige, men jag har svårt att tro att det skulle var runt 70 kg.
Det jag skulle vilja säga till Martin är att ta kontakt med en idrottskostrådgivare, där kan han få en grundlig utvärdering av hans behov av kost kontra motion.
Är det så att han vill ha ett namn på ett bra preparat när det gäller proteintillskott skulle jag vilja rekommendera Twinlabs Triple Whey Fuel eller Super Mass Fuel med kolhydrater. De funkar mycket bra för mig, men det verkar som om det bara är jag som tycker att det är ett bra komplement till kosten.

Tommy, en vuxen man.

Jag är ledsen om du har missförstått mig, vad jag menade är naturligtvis inte att vara kategorisk. Jag refererade lite fritt från den vetenskapliga fysiologilitteraturen som i regel använder en 70-75 kg tung man som exempel. Att du tolkar det som att jag är har främlingsfientliga tendenser eller något annat är ju bara fånigt. Synd att du inte hajjade att jag bara ville göra dig uppmärksam på att min lilla kalkyl inte stämmer så bra in på "vuxna" män som väger 100kg.

Mig veterligen har jag aldrig någonsin påstått att proteinpulver skulle vara en onödig produkt. Hysterisk proteinkonsumtion är däremot inte att rekommendera, bland annat på grund av ökad belastning på njure. Vad som är hysterisk proteinkonsumtion är, precis som du säger olika från person till person.

Rent vetenskapligt kan jag inte annat än att hålla med David tidigare; man vet väldigt lite. Däremot kan jag lova dig att det är extremt svårt att själv veta hur väl något sådant som proteinpulver funkar. Min erfarenhet av medicinsk forskning säger mig att det krävs ganska stora och välkontrollerade studier för att kunna visa effekt av kosttillskott.

/Gustaf - som inte önskar trampa någon på tårna...
 
Tänkte bara tillägga en sak...

Jag la märke till namnet Fredrik Paulún tidigare i tråden och tyckte det lät intressant. Gjorde därför en sökning på PubMed, den stora medicinska "kunskapsdatabasen". Konstigt nog har herr Paulún, den store nutritionsexperten inte publicerat en rad i någon känd vetenskaplig tidskrift... Naturligtvis är inte det någon garanti för att han inte har något vettigt att säga, men att vara lite skeptisk är nog klokt. Särskilt som han anser artiklar från B&K Sports och Fitness vara forskningsrapporter! (Se hans hemsida...)

Jag kan egentligen inte uttala mig om Fredrik Paulúns kompetens. Jag anser dock att för att som han säger kunna hålla sig "ständigt uppdaterad med den senaste forskningen inom ämnet" behöver kunna en del. Man kanske lär sig en del på svenska nutritionistutbildningar, men för att verkligen kunna ta del av den senaste forskningen krävs nog att man forskat själv.

Kanske bör jag förtydliga mig lite, jag har inte läst någon av hans böcker. Tänker nog inte göra det heller om jag skall vara ärlig.


/Gustaf - som egentligen undrar varför han skrev detta inlägg, men som efter en stund insåg att han kände för att sätta en stor stövel på någons tår...
 
norpan_; sa:
Saxat från: FYSIOLOGI. Näringslära. En sammanställning av Näring - Träning - Prestation

Rekommendationen idag är 0,75 g protein/kg/dag. Senare studier har visat att behovet ökar något under hård träning. Men även ett något förhöjt behov täcks väl av vår svenska husmanskost. Något extra intag av protein i form av tabletter behövs inte.

Slutsats.
Det är lätt att få sitt proteinbehov tillfredsställt genom att äta en blandad svensk husmanskost. Behovet av protein vid normal fysisk aktivitet för en person som väger 80 Kg är ca 60g/dag. Vid hård träning ökar behovet något, ca 10%. Vid ett energiintag på 21MJ (5000kcal), där 15% av energin kommer från proteinet får vi 3ggr det basala behovet. Observera att vi inte kan lagra protein utan överskottet går till ämnesomsättningen. Ett överskott av protein medför samma risk för fetma som ett överskott av andra energikällor i kost.//

Dom vet nog vad dom snackar om. Tycker själv det är lite proteinhysteri här och var:)

/mattias

Då de flesta vetenskapsmän inom området talar om 1,5-2,0 g protein/dag så vet jag inte om Gymmix har hängt med så mycket vad gäller kosten (Om ett sammarbete för deras del går i lås till hösten så kanske de får lära sig däremot.).
Att använda ett energiintag på 5000 kcal för en man på 80 kg verkar också vara lätt ovanligt, tvivlar stark på att så många med den vikten äter så mycket om de inte är konditionsidrottare på ganska hög nivå.

Ett överskott av protein ger ju inte samma risk för att lägga på sig fett då det ju kräver mer energi för att omvandlas till energi för kroppen, i teorin i alla fall. Iofs men det är totala överskottet av energi som är problemet så att välja ut vilken energigivare som man har överskott av är ju omöjligt om man inte helt utesluter något eller några andra.

Det går utmärkt att äta bra mat så att man får i sig det man behöver men de flesta som testat att äta över 4500 kcal per dag under någon längre tid erkänner nog att man är glad för kosttillskotten.
Fördelen med många protein och kolhydrattillskott är ju också att man kan dricka näringen under träning/tävling, det är svårt att äta mackor när man styrketränar eller cyklar t ex. :)
 
[/QUOTE]

Då de flesta vetenskapsmän inom området talar om 1,5-2,0 g protein/dag så vet jag inte om Gymmix har hängt med så mycket vad gäller kosten.
-------------------------------------------------------

Du får gärna referera till några av dessa vetenskapsmän. Om inte så är inormationen gansaka
betydelselös.

-------------------------------------------------------
Att använda ett energiintag på 5000 kcal för en man på 80 kg verkar också vara lätt ovanligt, tvivlar stark på att så många med den vikten äter så mycket om de inte är konditionsidrottare på ganska hög nivå.
-------------------------------------------------------

Det kanske är just konditionsidrottare på hög nivå som dom talar om.

-------------------------------------------------------
[/QUOTE]

/mattias
 
edgran; sa:
Peter, hoppas du inte tar illa vid dig om jag korrigerar en aning. Tänkte att jag därigenom dessutom kan slå hål på lite myter...

Inte alls, tvärtom är jag alltid intresserad av att lära mig mer. Jag har ju som sagt var inte alls pluggat detta, jag har försökt lära mig från olika källor.

I stort sätt allt dietärt protein bryts i munnen, magsäcken och tunntarmen ned till aminosyror, di- och tripeptider.

Vilket enzym i munnen är det som bryter ner protein? Jag trodde att det bara var stärkelse som började brytas ner i munnen? Proteinnedbrytningen börjar väl i magsäcken med pepsin?

Dessa tas sen upp som "rena" aminosyror och skickas ut i blodet. (Det du tänkte på som inte kan passera ut ensamt är fett som måste ha gallsalter för att kunna transporteras från tarmen.)

Det var lipoprotein som jag blandade in i det hela ja.

Levern bryter visst normalt ner aminosyror för att höja blodglukoset, särskilt om man som många proteinhysteriker äter kopiösa mängder.

Jo, jag skrev väl inte att levern inte bryter ner proteinet till energi? Det jag skrev var att det är normalt inte det protein man ÄTER som den bryter ner utan det som kroppen skall göra sig av med. Fast jag är lite osäker på var jag fått det ifrån. Som du säger så verkar det ju inte rimligt att kroppen kan se skillnad på eget och dietärt protein.

Ett intressant sådant som kanske kan förklara lite är Atkins diet, jag vet inte om den är så känd, men den går i alla fall ut på att man så gott som helt utesluter kolhydrater för att därigenom gå ner i vikt.

Jo, Atkins diet är ju välkänd och väldebatterad. I grunden bygger den väl på att "ketonförgiftning" gör att man känner sig mätt och inte äter lika mycket. Frågan är ju inte huruvida den fungerar eller inte utan huruvida den är bra för kroppen eller inte. Att man tycker att man mår bra betyder inte att man verkligen gör det (fråga nån som är hög på kokain eller nåt:). Eller en rökare som mår skitbra efter den första morgonciggen.

Det är ju det senare som är faran med många av dessa skumma dieter, det KÄNNS bra fast man egentligen sliter nåt enormt på kroppen. Man kan väl dra paralleller till anorexi och bulemi, de känner sig bra men mår ju allt annat än bra.
 
norpan_; sa:
Du får gärna referera till några av dessa vetenskapsmän. Om inte så är inormationen gansaka
betydelselös.

/mattias

Här är några referenser, fler finner du på medline.

Tarnopolsky, MA, "Evaluation of protein requirements for trained strength athletes." J. Applied. Phys. 73(5): 1986-1995, 1992
Phillips, SM, "Gender differences in leucine kinetics and nitrogen balance in endurance athletes." J. Applied Phys. 75(5): 2134-2141, 1993.
Tarnopolsky, MA, 1992.

Det kanske är just konditionsidrottare på hög nivå som dom talar om.

I resten av texterna gör de ju skillnad på elitidrottare och motionärer men inte här ?

Finns fler saker som tyder på att texten är lite föråldrad, bla är det ju inte senaste utgåvan av Läringslära för högskolan (Kommer just nu inte ihåg var de skiljer sig i just detta men ska ändå till biblioteket i veckan så jag kanske kolla upp det.)
Man rekommenderar en banan som återhämtningen efter en träning, man ska som idrottare undvika fett i hög grad för att gå ner i vikt om man är överviktig men man rekommenderar bara tre mål mat om dan förutom om man tränar hårt då man kan äta ett kvällsmål.. osv
[Ändrat av z_bumbi 2003-05-20 kl 11:36]
 
z_bumbi; sa:
Här är några referenser, fler finner du på medline.

Tarnopolsky, MA, "Evaluation of protein requirements for trained strength athletes." J. Applied. Phys. 73(5): 1986-1995, 1992
Phillips, SM, "Gender differences in leucine kinetics and nitrogen balance in endurance athletes." J. Applied Phys. 75(5): 2134-2141, 1993.
Tarnopolsky, MA, 1992.


I resten av texterna gör de ju skillnad på elitidrottare och motionärer men inte här ?

Finns fler saker som tyder på att texten är lite föråldrad, bla är det ju inte senaste utgåvan av Läringslära för högskolan (Kommer just nu inte ihåg var de skiljer sig i just detta men ska ändå till biblioteket i veckan så jag kanske kolla upp det.)
Man rekommenderar en banan som återhämtningen efter en träning, man ska som idrottare undvika fett i hög grad för att gå ner i vikt om man är överviktig men man rekommenderar bara tre mål mat om dan förutom om man tränar hårt då man kan äta ett kvällsmål.. osv
[Ändrat av z_bumbi 2003-05-20 kl 11:36]

Förutom i musklerna kan inte protein i nämnvärd omfattning lagras i kroppen. Ett för högt proteinintag leder inte till ökad uppbyggnad av proteinrika vävnader och är därför ingen garanti för ökad muskeluppbyggnad. Grundförutsättningen för muskeluppbyggnad är fysisk träning. Effekten av träningen beror dels på kostens innehåll av protein, dels på om kroppen är i energibalans (när kroppens energibehov täcks av energiintaget via maten).

Rekommenderat dagsintag av protein för en vuxen är ca 0,8 g per kg kroppsvikt, vilket motsvarar 50–60 g per dag.

//

Ganska färsk information från Livsmedelsverket eller?

http://www.slv.se/

/mattias
 
Livsmedelsverket vänder sig inte till någon som tränar hårt utan siffran 0,8 g är ju anpassad för att man ska överleva som "normalperson".
Det krävs ca 0,5-0,6 g för att WHO ska kalla det bra kost och så har man tagit till lite i överkant och gått ut med siffran 0,8 eller 0,75 g beroende på vilket land som utfärdat rekommendationerna (Har för mig WHO ligger på samma nivå för säkerhetskull men är inte säker, var ett bra tag sen jag läste deras rekommendationer.)
Detta räcker alltså till för att tillgodose behovet för en normalperson men om du läser abstrakten från rapporterna jag angav så ändras behovet efter hur man tränar, det är vad man får lära sig om man läser idrottskost på högskolan i Sverige samt på många andra platser.
Att detta inte uppmärksammas mera kan bero att de flesta som tränar automatiskt äter mer protein än de 0,8 g/kg kroppsvikt som rekommenderas men om man utgår från dem för en bra kost som tränande så är man illa ute.
 
Jag är inte någon expert på detta så ursäkta om allt nedan inte är 100% korrekt. Men så här har jag uppfattat "proteinläget":

Från det jag läst håller jag med z_bumbi, att proteinintag på 0.75-0.8 g/kg/dag är rekommenderat (minsta) dagligt intag för normalpersonen. Tränar man hårt finns evidens för effekt med 1.8-2.2 g/kg/dag. Mer än så ger ingen signifikant effekt.

Sedan sägs det att runt 20g bör vara minsta intag/måltid men jag har inte fått klarhet i om det är oberoende av kroppsvikt. Mer än 20 g/måltid har tidigare ansetts inte ha någon ytterligare effekt men många av de studierna har inte tagit hänsyn till den katabola effekten av träning. Om jag minns rätt är 30 g/måltid inte fel.

Minst 3-4 timmar mellan måltiderna bör det vara för att proteinet skall tas upp optimalt. Undvik alltså småintag av protein (dvs smutta på proteinshake under passet är inte optimalt). "Bro´ science" säger att man måste inta proteinet direkt efter träning för största effekt men det finns studier som menar att givet lika intag spelar timingen ingen roll. Väger man 75 kg och tränar måttligt kan alltså 4, ev 5, måltider med 30 g/måltid vara att sträva efter. Äter man så blir det i praktiken alltid proteinintag i nära anslutning till träningen.

Det är ju också skillnad på protein och protein. Man måste se till att få i sig de essentiella proteinerna men äter man blandkost är det väl inget problem.

Vad gäller bra källor vill jag rekommendera
Jacob Gudiol (https://traningslara.se/om-jacob/)
Brad Schoenfield (https://www.lookgreatnaked.com/) (låt er inte luras av titeln på hemsidan ;)

Bägge finns förstås på Facebook och är väl värda att följas.
 
Senast ändrad:
Jag har inget att tillägga mer än att ni bumpade ett över 17 (!) år gammalt inlägg. Fantastiskt kul. Hoppas det gick bra med hans gymmande..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.