kosttillskott

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
tjena. har styrketränat ett halvår nu, och har funderat på det här med kosttillskott. har kompisar som använder lite allt möjligt. men tänkte kolla lite innan jag köper nått. min fråga är: om man har lite fett på kroppen som man kan träna bort, ska man göra det innan man börjar med tillskott, eller spelar det ingen roll. blir glad för vad som helst som har med kosttillskott att göra.
mvh. scottare
 
Detta är lite spännande då det råder olika åsikter om kosttillskottens vara eller icke vara.. För det första så kan man om man inte idrottar i absoluta Världseliten klara sig utmärkt på vanlig mat, kosttillskott är oftast ett substitut på dålig kunskap om kost och ren lathet. Det andra handlar om den verkliga efftekten av tillskotten, vissa forskare hävdar att tillskotten är helt verkningslösa andra säger till och med att de kan vara skadliga.. Kroppen har svårt att tillgodogöra sig de här ämnena i den koncentration de tillförs via pulver och tabletter.. Många tillskott har desutom i kliniskatester visat sig vara verkningslösa...

MAO. Köp inte försäljarnas och tillverkarnas argument rakt av.. Fundera på ifall du kan klara dig utan.. Var kritisk!!


[Jag vet att jag generaliserat grovt]
 
Du säger att du stryketränar.
Styrketräning ger minimal fettförbränning om ens någon.
Börja cykla, springa, simma eller någon annan aktivitet som medför konstant ansträngning och med arbetspuls runt 150 - 160 (Mycket beroende på person iofs, men att man kan springa och prata obehindrat bruka vara ett bra mått. Passet bör vara drygt 1 timme, gärna runt 2 för riktigt bra fettförbränning.
Eller så börjar du morgonen med en kopp kaffe och en protein drink (Antingen som kosttillskott eller så går det bra med 3 äggvitor, skippa dock gulorna) och ger dig ut på en promenad i ca 1 timme.

Ät mycket fett dock (Rätt fett).
Många gör fel och drar ner på fettet, men fett behövs för att bränna fett.
Olivolja funkar bra och att äta fisk nån gång mer i veckan.
Vill man hellre ha kosttillskott så ät omega 3 kapslar eller i flytande form.

Dra ner på kolhydraterna (Pasta, ris) och ät mer protein (Kyckling, tonfisk) och fleromättat fett (Makrell, Advokado).

Hoppas det hjälper dig en bit på vägen.


//Linus
 
tack för svaren. och är tacksam för svaren som kommit/kommande svar. vill bara säga det att det kanske verkar lite konstigt om jag BARA styrketränar, vill då bara säga att jag cyklar MTB, springer och simmar, vilket blir ungefär 2-3 ggr iveckan, utöver styrketräningen.
mvh. scottare
 
Kosttillskottet för styrketräning beror mycket på hur mycket och hur hårt du tränar. Om du tränat rätt vanligt så kan du använda dig av proteintillskott utan att få några större problem. Akta dig däremot för allt det andra, typ kreatin etc etc. Om man ska använda sig av kreatin så får man träna rätt så ordentligt. Om du nu skulle börja gå på kreatin och inte träna tillräckligt så skulle musklerna växa ovanligt snabbt. Det blir inte bra. Jag vet hur många som helst näre på gymmet som började använda sig av kreatin och ser nu ut som uppblåsta plastpåsar - inte blir de starka heller. Som någon sa tidigare, var kritisk och ge träningen sin tid. Man kan inte få muskler eller styrka över natten. Det tar sin tid.

/admir
 
Slacker ...

FJS90/91; sa:
...kosttillskott är oftast ett substitut på dålig kunskap om kost och ren lathet.

Helt rätt! Jag har en hink med gainer köpt på http://www.gymgrossisten.com Den använder jag ganska sällan, bara när jag är riktigt lat. När jag inte orkar fixa riktig mat på kvällen så tar jag en dos. Alternativet är att trycka i sig massa ostmackor, godare men mer tidskrävande och fetare. Brist på kunskap handlar det inte om i mitt fall, bara lathet.
 
Re: Slacker ...

Vandrare; sa:
Brist på kunskap handlar det inte om i mitt fall, bara lathet.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att världen har lata människor att tacka för mycke... Det är väl trots allt lata människor som uppfinner 6-pack med öl, fjärrkontroller och tv-fåtöljer med fotpall?!?
 
Inte riktigt

Angående kosttillskottens verkan så säger jag ingenting så har jag ingenting sagt.

Det gäller att se skillnad på kosttillskott och kosttillskott.

Vissa tillskott är till för att komplettera upp med olika vitaminer och mineraler som kan vara av betydelse vid tung och effektiv träning då kroppen får en högre omsättning av dem vid träning.

När det gäller rena näringstillskott som t ex en gainer så är det inte frågan om någon måltidserättning som några av er verkar tro.

När kroppen ska ligga i en konstant anabol (uppbyggande) fas så krävs ett intag av näring kanske var tredje timme (så att glukoshalten inte sjunker). Detta leder kanske till 5-6 mål mat om dagen. Normalt så äter man inte så ofta...

Med ett kosttillskott förenklar man då näringintaget efterssom att man nästan alltid kan dricka någonting oavsett hur lat, trött eller mätt man än är.

Det blir då en sorts ersättning för "träningsmåltiderna". Men man måste fortsätta att äta vanlig mat då t ex antioxidanter och kosfibrer förekommer kanska sällan i tillskott.

Kosttillskotten är då så sammansatta att de ska ge en ultimat blandning av proteiner, kolhydrater och fett för just uppbyggande av muskelmassa tillsammans med 3 mål lagad mat om dagen.

/O
 
Re: Slacker ...

[/QUOTE]

Helt rätt! Jag har en hink med gainer köpt på http://www.gymgrossisten.com Den använder jag ganska sällan, bara när jag är riktigt lat. När jag inte orkar fixa riktig mat på kvällen så tar jag en dos. Alternativet är att trycka i sig massa ostmackor, godare men mer tidskrävande och fetare. Brist på kunskap handlar det inte om i mitt fall, bara lathet. [/QUOTE]

Nja, personligen så finner jag inte det särskilt svårt att få i sig 5-6 mål mat om dagen. Eller i alla fall de dagar då man tränar som hårdast. Detta är väldigt personligt, jag har lätt för det pga två saker.
Det ena, jag älskar mat.
Det andra, jag bor fortfarande hemma hos mamma, då slipper man laga maten själv hela tiden. :)
Helt underbart. Är dock förstående att man är för lat för att orka laga något, men som tur är så slipper jag det problemet än så länge i alla fall.

/
 
Re: Inte riktigt

engstrom; sa:
När det gäller rena näringstillskott som t ex en gainer så är det inte frågan om någon måltidserättning .....

Om jag inte tränar så äter jag frukost, Lunch och Middag. De dagar jag tränar så äter jag dessutom ett extra kvälls-mål eftersom jag annars blir så jämra hungrig morgonen efter. Ibland blir detta kvällsmål en gainer, så i mitt fall är det både måltidsersättare och "träningsmåltid".

Fast, som sagt, ostmackor är godare, just nu har jag både Brie, Matador, Prästost kokta ägg och Salami i kylen. Gainern får ligga i sin hink. Finns det gainer med salamismak?
 
scottare; sa:
tjena. har styrketränat ett halvår nu, och har funderat på det här med kosttillskott. har kompisar som använder lite allt möjligt. men tänkte kolla lite innan jag köper nått. min fråga är: om man har lite fett på kroppen som man kan träna bort, ska man göra det innan man börjar med tillskott, eller spelar det ingen roll. blir glad för vad som helst som har med kosttillskott att göra.
mvh. scottare

Känner du att du behöver kosttillskott eller har inte det halvår du tränat utan kosttillskott gått bra? Eller finns det någon annan tanke med det hela?

/mattias
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.