Koster - Hur gör man?

Om jag skulle vilja göra en helgtur med kajaken i kosteromgivningen, vad rekommenderas då?

- Var börjar jag?
- Hur lång är överfarten över rännan från fastlandet?
- Är det bättre att ta kajaken på färjan ut till öarna?
- Var kan jag tälta?
- Vad får jag inte missa?
- Hinner jag runt båda öarna utan att flåspaddla hela helgen?
- Vad är egentligen meningen med allt? (Jag slänger in den här också om någon nu skulle sitta inne med svaret)

Kalle
 
Farbror Dalai

Kalle E; sa:
- Vad är egentligen meningen med allt? (Jag slänger in den här också om någon nu skulle sitta inne med svaret)

Kalle

Vilken tur för mej, att du kastade med den frågan!
Dom andra kan jag inte svara på. (Dom heller :))

Farbror Dalai lama menar att "the meaning of life" är att vara lycklig.

Jag ersätter gärna "lycklig" med "må bra".
Lycka tycker jag låter lite för euforiskt. Må bra tycker jag känns mer universellt.

Jag tror meningen med allt för dig personligen, skulle vara att slaviskt följa min tes om att inte tro på synsättet: "Man får vad man betalar för!"

:-D

Mvh
Strmbrg,
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Ohoj!
Det är intressant att följa länken mellan den existensiella frågan "vad är meningen med livet?" och den skeptiska (här omformulerade) levnadsregeln "du får INTE vad du betalar för!".
Intressant, men inte på något sätt dåligt! Fortsätt så!
Hälsar Patric, som inte heller (tyvärr) har den minst koll på Koster (ännu).
 
KosterTurer

Jag har två artklar om Koster på utsidan. En i år, maj och september 2001. Bägge beskriver en heltur.
Hälsning
Inge i Göteborg
 
Kosterinfo



- Var börjar jag?
- Hur lång är överfarten över rännan från fastlandet?
- Är det bättre att ta kajaken på färjan ut till öarna?
- Var kan jag tälta?
- Vad får jag inte missa?
- Hinner jag runt båda öarna utan att flåspaddla hela helgen?
- Vad är egentligen meningen med allt? (Jag slänger in den här också om någon nu skulle sitta inne med svaret)

Kalle


Hej Kalle!

-Bra startplats är Råssö. Där finns sandstrand och parkering.

-Överfarten är bara en dryg sjömil på smalaste stället, men annars ungefär två sjömil.

- Nej, varför trassla med färjan? Men den kan ju vara bra att ha som reserv om du skulle råka ut för elakt väder.

- Tälta t.ex. på Stora Brattskär, Ramsökalven, Stora Tjälleskär, Burholmen, Bockholmen, Jutholmen (liten plats) eller Stora & Lilla Tenholmen.

- Missa inte ö-labyrinten runt Stora och Lilla Tjälleskär, missa inte Ursholmens fyrplats.

- Jo, normalt hinner man detta på en helg.

- För övrigt är livet totalt meningslöst och utgör egentligen bara en lång och mest plågsam väntan på att Döden ska komma som en befriare. Men man kan ju paddla lite medan man väntar.

mvh,
Jens
 
Märkligt

vad filosofiskt det här forumet har blivit. Men nåja, det kanske har med kajakpaddlandet att göra. Monotont meditativt paddlande sätter kanske hjärnan i en speciell gungning som understödjer filosoferande. Tack för svaren i alla fall.

Kalle
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nordkoster + arkipelagen innanför Ursholmen

Kalle E; sa:
- Vad får jag inte missa?
Det beror på dig men två områden som har charm är den mycket fina arkipelagen innanför Ursholmens fyrplats. Här går det att paddla även vid blåsigt väder men då kanske du bör ta färja till Nord eller Sydkoster och paddla från Kostersundet.

Det andra området är Nordkosters nordvästra strand med häftiga klippor och sandstränder. Betydligt mera exponerat för dåligt väder.
[/QUOTE]
- Hinner jag runt båda öarna utan att flåspaddla hela helgen?
[/QUOTE]

Bara runt är inte speciellt långt men du bör utforska Ursholmenområdet ordentligt för att ha "gjort" Kosterområdet.

Att paddla Råssö eller Tjärnö tor Ursholmen är en fin dagspaddling.

På Nordkoster finns en campingplats. Där finns mycket fina små miljöanpassade stugor på stranden med havsutsikt. Skulle vara mycket bra logi för en helgtur under senhöst/vinter med bra väder.

Thure
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.