Kortare vandring i Nepal

Hej!

Vi är två stycken oerfarna vandrare som skulle vill testa på att vandra i Nepal. Vi är lite inne på att köra en kortare vandring med utgång från Pokhara. Vi skulle gärna vilja ta del av erfarenheter från en sån vandring eller vandring i Nepal överlag å ha lite tips på bra trekking-firmor! Vi tänkte åka i oktober å undrar hur väderförhållanden är vid den tiden.

Tacksam för svar!

Hej.
Jag var i Nepal och vandrade i november förra året, men jag var i Everest regionen.
Jag anlitade en trekking firma som heter mountainmonarch.com. Jag valde något på måfå, men det blev så himla bra. Han som äger företaget heter Pradip och är en jätte trevlig man som efter vandringen tog mig runt i och utanför Kathmandu på sin motorcykel.
Dom anlitar bara Nepaleser vilket jag också tycker är bra.
Man kan lätt fixa på plats, men jag åkte själv och hade inte heller så stor erfarenhet, tyckte då det kändes bättre att få det fixat. Dom har vandringar i hela Himalaya och det finns säkert kortare turer.
Ger dig gärna mer info om du undrar över någor mer.
Mvh Kajsa.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vi är lite inne på att köra en kortare vandring med utgång från Pokhara.

Film0363.jpg

Modi Khola skulle nog passa. Det tar ca 4 dagar till Annapurna Base Camp, 3 dagar ner, för det behöver ni varken gajd eller bärare, eftersom det finns utmärkta små holel hela vägen.

Oktober är perfekt. Se http://www.lowdin.nu/Treks/Modikhola/Modikhola83.html för några bilder från leden.

Hej!

Jag har gjort en vandring i Nepal (2001) tillsammans med min far som var reseledare. Han har vandrat i Nepal 10-12 gånger och har mycket erfarenhet.

Vi var borta i 1 månad och själva vandringen varade i 21 dagar.

Har mycket att berätta, men smidigast är kanske att du går in på min hemsida för att läsa om vandringen. Det är en rätt utförlig hemsida där du säkert kan få en del tips, råd och ideer.
Sidan når du här: Nepal 2001

Mvh/
Anders

mer info om planering av vandring i Nepal?

Är det någon som har tips om var an hittar info om planering av egen vandring i Nepal? kartor, info om tehouses, anlita guider på plats etc?
funderar på att åka dit nu i höst, oktober, november.

mvh
Helena, Östersund

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips