Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta

Ansiktet blir så djupt nedtryckt i snön när pulkan kör över en som en stridsvagn när man saknar broms. Har dragit på min egen kroppsvikt som mest. Tänk på att lösningen fungerar även utan skacklar. Det är inte mitt patent även fast jag konstruerat konceptet med karbin och apnäve i selen. Bromsrep är allmänt vedertaget.

vägval

Åkt skidor och vandrat där 7-8 ggr.Rekommenderar varmt vägen via vistas och nallo istället för vanliga leden.En avstickare upp till unna räaita är inte att förakta.Har ej gått med pulka men utan behövs definitivt inga stighudar längs Kungsleden.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Är den avstickaren via vistas och nallo utmärkt som "led" på kartan ? Och vad händer efter nallo, kommer singa då ?

Jag är nämligen lite sugen på "durlings led" och den utgår ju ifrån singa om jag förstått saken rätt.

Är den avstickaren via vistas och nallo utmärkt som "led" på kartan ? Och vad händer efter nallo, kommer singa då ?
Leden är utmärkt som sommarled från Alesjaure på kartan, ingen ledkrysser på sträckan, men på normalt väder går det bra åt hitta leden i dalgangen.
Efter Nallo kommar du ner mot Sälka på Kungsleden igen.

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips