Kort stugtur med barn i Jämtland

Hej

Som en introduktion för barnen, 7 & 8 år gamla så tänkte jag ta med dem på en stugtur. Hade tänkt gå till en stuga och sova. Eventuellt göra en topptur, ta en övernattning till och gå hem. Men jag är lite fundersam på var vi ska gå. Kan inte riktigt komma på någon stuga där man får tid på kalfjället utan de jag kommer på, lunndörren, stensdalsstugan, handlar det om vandring i skog. Vilken stuga tror ni blir bäst?

Vi utgår från Östersund.

Blåhammaren kanske då? Iof fjällstation och inte stuga. Men stugorna runt Vålådalen är ju mest skog. Vålåstugorna är väl 6 km på kalfjället men 14 km i skog innan. Eller Gåsen från Storulvån är ju fjäll. Fast dit är det väl oxå runt 20 km.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Helags, lätt vandring genom Kesudalen,s en upp på fjället, och stugorna ligger ju nedanför det maffigaste fjället vi har söder om polcirkeln (min personliga åsikt).
Kommer du med bil? Parkering i Kesudalen,sen 12 km
HAde en fundering på Gåsen, men det är 2 mil från Storulvån.

Viterskalet

Start Hemavan lift upp och vandra till Viterskalet....

http://www.svenskaturistforeningen....pland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Viterskalet/
IMG_1057.JPG

"Hemavan-Viterskalet med barnen?"
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55253

Gåsen är ju fint men två mil är nogbi längsta laget, men Helags var ett bra tips. Det blir det nog! Tackar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips