Kort stugtur med barn i Jämtland

Hej

Som en introduktion för barnen, 7 & 8 år gamla så tänkte jag ta med dem på en stugtur. Hade tänkt gå till en stuga och sova. Eventuellt göra en topptur, ta en övernattning till och gå hem. Men jag är lite fundersam på var vi ska gå. Kan inte riktigt komma på någon stuga där man får tid på kalfjället utan de jag kommer på, lunndörren, stensdalsstugan, handlar det om vandring i skog. Vilken stuga tror ni blir bäst?

Vi utgår från Östersund.

Blåhammaren kanske då? Iof fjällstation och inte stuga. Men stugorna runt Vålådalen är ju mest skog. Vålåstugorna är väl 6 km på kalfjället men 14 km i skog innan. Eller Gåsen från Storulvån är ju fjäll. Fast dit är det väl oxå runt 20 km.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Helags, lätt vandring genom Kesudalen,s en upp på fjället, och stugorna ligger ju nedanför det maffigaste fjället vi har söder om polcirkeln (min personliga åsikt).
Kommer du med bil? Parkering i Kesudalen,sen 12 km
HAde en fundering på Gåsen, men det är 2 mil från Storulvån.

Viterskalet

Start Hemavan lift upp och vandra till Viterskalet....

http://www.svenskaturistforeningen....pland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Viterskalet/
IMG_1057.JPG

"Hemavan-Viterskalet med barnen?"
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55253

Gåsen är ju fint men två mil är nogbi längsta laget, men Helags var ett bra tips. Det blir det nog! Tackar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips