Korkat köpa dyr termos

Aspekter på termos...

Ingen ståltermos är okrossbar, har flera egna exempel på det.

Hällpipar/tryckknappar är av ondo tycker jag. Många modeller är svåra/omöjliga att diska. En skruvkork vill jag ha. I en varm och fuktig miljö så kan det nog bli häftiga grogrunder för olika livsformer...

En termos skall man kunna hantera med handskar. Det vill säga gärna ett handtag på utsidan (grammjägarna skriker väl rakt ut nu...) & skruvkorken skall vara grovräfflad så att man får ett bra grepp. Jag använder nästan uteslutande bara termosar vintertid.

Mina bästa termosar (ur brukandesunpunkt) köpte jag för 100,-. Det har gått åt 2-3 st. Nu finns de inte att få tag på, hoppas att min nyinköpta håller 3 gånger så länge då den kostade 300,-.
Har två gratistermosar (reklam) som dock inte håller värmen något vidare så de är inte mycket att hurra för. Så nog är det skillnad på termos och termos...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vikten

Du har rätt i dina punkter över vad som är viktigt hos en termos. Förutom en sak: vikten.

En ståltermos blir ju aldrig lätt, säger sig själv, men det kan nog ändå skilja en del. Om den sen håller lika varmt är ju en bra fråga?

Vad väger din Clas Ohlson-termos och hur mycket rymmer den?

pansarvagns-testet

Tack Klager: Dár fick vi bekräftat att inte ens Claes Ohlson ár okrossbar. Temperatur-testet i denna recension verkar icke helt likt det som i dagens Utside-recension fór samma termos ..

Mvh/Mats

Jag tycker inte att någon av testerna verkar vara något att ta på allvar. Framför allt är det svårt att jämföra när man bara har tagit med ett så fåtal märke av alla som finns ute på marknaden. Har själv tre olika nyare ståltermosar och ingen av dem är med i någon av testerna.

För min del så tycker jag att REA-testet var lysande och jag kommer slaviskt att följa deras ledstjärna!

(Ni andra termossnobbar för göra vad ni vill)

:)

En bild säger mer än 1000 ord

Råkade se det inslaget av REA - de gjorde en verkligt bokstavstrogen test av okrossbarheten. Klart häftigt att få militären att ställa upp...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips