Kordinater på kartan

Hej
Är grön när det gäller gps och kordinater på kartan...
Hur läser man ut var på kartan man är när det står följande på min gps:
O 1577504
SG N 6919707

Tackar på förhand
Thomas

Rikets när

Då har du koordinaterna i Rikets nät (SG = Swedish Grid).

Om dessa finns angivna i kartans rutnät är resten enkelt. O = österut, N = norrut.

Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Rikets när

Hej!

apersson850; sa:
Då har du koordinaterna i Rikets nät (SG = Swedish Grid).

Om dessa finns angivna i kartans rutnät är resten enkelt. O = österut, N = norrut.

Anders

Om kartan inte har rikets nät angivet, men gradindelning kan du ändra visningssättet i din GPS till vad som passar bäst för kartan.

Bertil

ThomasT

Om man kör med gröna kartan vad ska man ha gps inställd på då? Rikets nät eller något annat? så att det stämmer då.

Thomas

Hej!
Själv kör jag med RT90 och SG (Swedish grid) när jag orienterar efter "Gröna kartan". Du kan även använda WGS 84, om du är ute efter Confluences, för på nämnda karta är det då de röda (eller bruna) lingerna som gäller.
Lycka till!
/Sten
[Ändrat av Blåbär 2002-09-08 kl 11:44]

Grönakartan på cdrom?

Hej
Tack för ditt svar, det har klarnat nu. Jag vet att på min Garmin eTrex summit kan man ansluta till databurken. Har du några tips på programvar till det, helst på svenska. Kan man från kartbilden på databurken göra i ordning rutter för att sedan lägga in på gpsen? Kan man överföra sina waypoints från gps till databurken och se på kartbilden var man varit?

Hoppas du akn svar på dessa frågor
Thomas

Har själv inte fått riktigt kläm på hur man sköter kommunikation mellan dator och GPS. Vet att möjligheterna finns och har införskaffat kabeln som behövs men inte lyckats att på egen hand klara ut det. Efterlyser en kurs i förfarandet men här i Gävle har ingen nappat på det. Men det finns säkert någon annan som läser ditt inlägg som kan svara på dina frågor. Skall med intresse läsa ev. svar.
/Sten

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips