Koordinater till vindskydd i Sverige

Hej!
Jag stötte på en app i Danmark som heter Shelter. Den finns ännu så länge bara i den Danska AppStore.
http://www.shelterapp.dk/

Här ligger ju Danskarna långt före oss. Tänk en liknande app för Sverige med samtliga vindskydd.
Perfekt när man reser i ex. Velomobilen och bara behöva he med sovsäck och liggunderlag!!

Mig veterligen finnns det ingenstans att finna koordinater till vindskydd i Sverige. Har någon av er därute några tips om hur man får tag i koordinater på samtliga vindskydd?
Går det över huvud taget?

Danskarna har intresse att utöka appen så den även får med Sverige, men dom har inte lyckats hitta koordinater så jag misstänker att det är en omöjlig uppgift.

vindskydd

Det finns en sida som heter "sovplats.se" men det var länge sedan den uppdaterades Den innehåller ca 90 vindskydd runt om i Sverige. Jag har flera pärlor i mina anteckningar men lyckas inte lägga in dom på sidan. Iden är lysande , kanske något som går att utveckla

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Troligen en jätteuppgift. Vilka bygger vindskydd? Troliga kandidater är:

• Kommuner
  • Svenska Turistföreningen
  • Naturvårdsverket
  • Jaktlag
  • Fiskevårdsföreningar
  • Enskilda

Det finns ingen anmälningsplikt att rapportera in ett vindskydd så flertalet får man snoka rätt på själv via alla dessa instanser. Och en hel del av de som bygger vill alldeles säkert ha dem för sig själva.

Lycka till ;-)

Lokala som t.ex västkuststiftelsen kan också användas för inhämtning.

Men som sagts , en del kan likväl vara fortsatt hemliga.

Annars är ju ideen helt ok

Det hade varit ett digert jobb att sammanställa. Men det finns i exempelvis i GSD Terrängkartan utmärkt vindskydd. Har någon tillgång till den i shape, kan man fixa ett lager med endast vindskydd.

Sånt där är hur enkelt som helst och genomföra och antagligen
t.o.m få lite bidrag för den som är lite undersysseelsatt p.g.a
arbetslöshet t.ex

Kommunerna ser besökare och den generella inställningen från stats
makten är att främja turism i stort, jag ser inga problem alls
med en sammanställning iaf på officiella och halv officiela vindskydd.

Alternativ två är ju att dra igång en rikstråd som inte är regionel
och köra i den enligt stramt regelverk så den blir databasaktig och hanterbar
sökmässigt.

Lägg gärna in dem på kartan här på Utsidan. Det går ju att bland annat skriva koordinaterna under "vägbeskrivning".

Finns i open Streetmap

Hej!
Rätt många vindskydd (och offentliga vattenkranar, eldstäder, toaletter, för att inte tala om samtliga naturreservat) finns i Open Streetmap - den fria kartan som görs av användare. Se http://www.openstreetmap.org/

En karta baserad på Open Streetmap som visar saker praktiska för cyklister och vandrare är http://hikebikemap.de/.

Jag håller också på med en svensk cykelkarta, och där finns ett "friluftslager" som visar vindskydd etc redan från en låg zoom. Den är dock inte släppt än, men hör av om du är intresserad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips