Konvertera .rik-filer och klistra ihop jpeg-bilder

Hej alla,


http://www.nilione.com/shapeup.php?page=home
finns ett program som tillsammans med en plug-in skall kunna konvertera .rik-filer.

Jodå, att konvertera gick alldeles utmärkt trots att det tog lite tid.

Problemet är att kartan hamnade i en mapp med en oändlig mängd frimärksstora jpeg-bilder och precis lika många tfw-filer, vad det nu är....

Hur klistrar man ihop allt det är till en (1) karta? Någon som vet?

N
 
Vilket av programmen var det? ShapeUp eller SUIS, ShapeUp Image Server?

tfw-filer talar om för kart- och GIS-program var tillhörande bild ska placeras i världen, vilken skala de har etc. Utan att veta gissar jag att programmet delade upp den stora RIK-filen (vilken var det förresten?) i ett antal småbilder och gav varje en position genom tfw:erna.

Kartan bör alltså bli hel om alla öppnas i det program du tänker använda för att titta på dem i, men du kan också öppna dem en och en. Vilket är det förresten - vad var anledningen till att konvertera en RIK-fil?
 
Tillägg: tfw hör till TIFF-bilder (=Tiff World) medan motsvarigheten för JPEG är jgw, det slog mig nu... Så egentligen borde programmet inte kunna öppna JPEG-filerna på rätt ställe.

Men, som sagt, vilket program hos nilione.com var det du testade? Vore klart intressant att prova.
 
Ja, det där var ju ett litet kul program. Jag testade Gröna Värmland i block om 20 x 20 i TIFF och det verkar ju ha funkat bra (fast det tog sin lilla tid). Ca 75 filer blev det om ca 5 Mb. Och så kan man lägga in shp-filer också, inte illa.

Ang. tfw och JPEG så borde det egentligen räcka med att döpa om tfw till jgw, tror jag Men det är klart, det blir ett himla omdöpande med många filer. Fördelen är ju att man kan plocka ut ett enskilt område för vissa sammanhang (om det stämmer med delningen, den bestämmer man ju inte själv...).

Tack för programtipset!
 
Om syftet är att med hjälp av Img2ozf ta fram ozf2-filer för OziExplorer eller OziExplorer CE har jag funnit att man bör gå via png-filer (10000x10000 pixlar fungerar bra). jpg-filer ger en klar sänkning av bildkvaliteten. tif-filerna från ShapeUp är komprimerade och accepteras av den anledningen inte av Img2ozf - nödvändigt att dekomprimera dem med t. ex. ImageMagick eller Photoshop Elements, men filerna blir då så stora att min dator inte hänger med.
 
Gif?

Om syftet är att med hjälp av Img2ozf ta fram ozf2-filer för OziExplorer eller OziExplorer CE har jag funnit att man bör gå via png-filer (10000x10000 pixlar fungerar bra). jpg-filer ger en klar sänkning av bildkvaliteten.

Testade nyss ShapeUp. Det verkar fungera bra. Gjorde 10000x10000 pixlar men valde GIF. Har aldrig jobbat med png-filer. Jag tycker GIF fungerar bra till kartbilder i Ozi och OziCE. Är png bättre tro?

mvh
Håkan Åkesson
 
Jag måste erkänna att jag inte undersökte möjligheten att använda gif-filer då denna filtyp inte finns omnämnd i listan över godtagbart input till Img2ozf (listan i programmets hjälptext alltså).

För en diskussion om för- och nackdelar hos olika filformat kan man t.ex. hänvisa till /http://www.imagemagick.org/Usage/formats/. Det spelar kanske ingen roll det här sammanhanget men de avråder där från att använda gif och rekommenderar istället ett mer modernt format som png.
 
Klistra ihop med Photoshop

Jag glömde i upphetsningen att svara på ursprungsfrågan i förra inlägget. Jag använde Photoshop för att klistra ihop mina bilder. Jag öppnar en handfull "del-bilder", skapar ett nytt stort dokument och "drar in" de olika del-bilderna så de hamnar på varsitt lager. Sedan är det lätt att dra lagren rätt i förhållande till varandra. Den stora bilden kan sparas i valfritt format sedan.

Tack "Kepler" för länken om filformaten. Intressant information. Jag har använt GIF just för att en kartbild innehåller få färger och filstorleken därmed hålls nere. Det funkar utmärkt med Img2ozf. Men jag ska prova PNG.

JPG är inget bra format då den gör en förstörande komprimering varje gång filen sparas. Kvaliteten blir bara sämre och sämre.

mvh
Håkan Åkesson
 
Givetvis behöver man först skapa en map-fil for var och av kartorna. Det skall vara möjligt med DRG-import i OziExplorer enligt en tidigare tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=8781

Jag har dock aldrig testat detta. Istället har jag skrivit ett Excelmakro som på ett par sekunder skapar map-filer till samtliga kartor i den folder som innehåller bildfilerna (png, gif, jpg, dock inte tif) och koordinatfilerna (tfw, jgw). Om intresse finns kan jag ju snygga till makrot och skicka det till dig.

För tif-filer har jag ett liknande program som dock förutsätter att man först installerar gratisprogrammet ImageMagick (har inte funnit något annat sätt att bestämma bildens storlek i pixlar, pinsamt nog).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
Fjällkjell Konvertera .kap-fil Navigering 2
blavattnet Konvertera World-fil Navigering 7
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
henry99 Konvertera ecw till jpg el motsv Navigering 2
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
polxlt Konvertera olika GPS format Navigering 6
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bruse Konvertera från Fugawi till MapSource? Navigering 5
sotter Konvertera RT90 till WGS-84 Navigering 4
RedBreather Konvertera format Navigering 6
mathias Konvertera mellan metod A och B Navigering 2
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
Curthan Konvertera kap filer Navigering 1
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2
boran Konvertera mellan koordinatsystem? Navigering 5
redtop Konvertera Garmin tracklog till NMEA ??? Navigering 0
0032 Konvertera mellan olika koordinatsystem Navigering 4
ekis Konvertera LatLong till meter Navigering 2
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
Brune Erfarenheter av Global Mapper + rik? Navigering 1
Paltkungen RIK-Fugawi-Ozi-OziCE? Navigering 6
fisherbike Fugawi - problem att hantera .RIK Navigering 3
jonasolof hur ändra kartor i rik filer till bildformat? Navigering 1
errbe OZI + .rik Navigering 7
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
bruse Fugawiproblem med .rik-karta Navigering 12
dippen RIK-avkodare släppt som freeware Navigering 12
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
DTM Fugawi i min PocketPc med .RIK kartor Navigering 5
emilg RIK + Scannader kartor på PPC ? Navigering 14
olsson826 Garmin 60 C och RIK Navigering 6
jonasolof Export av brytpunkter från Fugawi i RIK-format t iQue Navigering 21
jonasolof Problem öppna RIK fil i Fugawi Navigering 5
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
mikaelkr Ozi och .rik, Händer det något? Navigering 22
magnuss .RIK problem Navigering 1
olhe Kartex 4 och nya RIK - en sammanfattning Navigering 14
stigvig Detta med Ozi .rik och licenser Navigering 17
Nautic OZI & RIK? (igen) Navigering 6
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
mekelund Fugawi + *.rik Navigering 2
BD Kartprogram som öppnar rik-filer Navigering 1
Jonte Myra Fugawi och .rik-filer Navigering 4
jablas Rik format Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.