Konvertera Optimus Polaris till Trangia

Hej,

Jag har läst denna tråd med stort intresse och fått många svar och idéer hur jag kan anpassa min utrustning. Har idag en X2 men saknar en del funktionalitet på denna brännare.

Min fråga gäller konvertering av rubricerad brännare till Trangia.

Måste man öppna ett större hål i det nedre vindskyddet för att få genom bränsleslangen (med svivel), eller har ni löst detta på något annat sätt?

Funderade på om det går att byta ut originalslangen (med svivel) till en dito med snabbkoppling?

Måste man öppna ett större hål i det nedre vindskyddet för att få genom bränsleslangen (med svivel),
eller har ni löst detta på något annat sätt?
Normalt sett - ja.
Om man inte bara låter den gå under vindskyddskanten...

Funderade på om det går att byta ut originalslangen (med svivel) till en dito med snabbkoppling?
Varför skulle någon önska sig det?! Det är ju den svivlade ändan med bränsleanslutning och stödben som är själva vitsen med Polaris. Vill man bara ha en snabbkoppling a la CEJN så är det väl bättre att köpa en begagnad Nova?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, det är möjligt.
Personligen så vill jag helst inte göra någon "åverkan" på trangian genom att borra upp ett hål. Funderar på det du skrev om att bara ha den under aluminumkanten.

Var en snabbtanke med snabbkoppling. Tycker det verkar vara enkelt att använda, men jag kanske inte ser alla fördelar med svivel.

Vad är din konklusion av testet?
Jag håller med den del av konklusionen där det sägs att trangian ger bra skydd för vindpåverkan och därigenom ökar effektiviteten i multifuelbrännaren.

Min oro, vad gäller att förstora hålet i det undre vindskyddet, är att det skulle försvaga konstruktionen så att jag exempelvis inte kan använda en gryta på trangian.

Vad är din konklusion av testet?
Jag håller med den del av konklusionen där det sägs att trangian ger bra skydd för vindpåverkan och därigenom ökar effektiviteten i multifuelbrännaren.

Min oro, vad gäller att förstora hålet i det undre vindskyddet, är att det skulle försvaga konstruktionen så att jag exempelvis inte kan använda en gryta på trangian.

Det lätta materialet till trots kan du göra rejäla hål i Trangia utan att det försvagas så det har betydelse. Men tänk på att inte förstöra de fina vindskyddande egenskaperna

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips