Kontorsryggsäck?

God förmiddag, gott folk!

Inleder med att be om ursäkt för att inlägget inte riktigt passar sig på Utsidan, det är ju svårt att leva friluftsliv på kontoret. Men prylnissar finns det gott om på denna förnämliga site så jag gör ändå ett försök :)

Jag kånkar dagligdags runt på en axelväska med diverse onödiga och nödiga (?!) prylar. Axelväskor är ju inte bra, sägs det, för axlar och rygg, och därför vill jag hitta en annan lösning för min halvtimmespromenad till och från jobbet.

Kan någon tipsa om en lämplig kontorsrygga? Dvs en ryggsäck som inte är alltför stor, lagom diskret, inte så frilufsig (men ändå gärna snygg). Den behöver inte i första hand optimeras efter dator.

Någon?

//Anders
 
Några pryltips

Haglöfs Lap är väldigt ren och snygg - passar till kostym. Den kan bäras som rygga (syns inte på bild), portfölj eller axelväska. Har vadderat datorfack.
5121pb.jpg


Fjällräven Dependler är också rätt kontorig - dessutom kan man sitta på den medan man väntar på pendeltåget.
23980.jpg


Och en Klättermusen Ratatosk är ju aldrig, aldrig fel... (eller särskilt billig)
3434.jpg


Om man vill signalera "det är 2001 och jag jobbar på reklambyrå" så kan man ju alltid skaffa en Boblbee ;)
cat182x291darth.jpg
 
Det finns alldeles för få ryggsäckar som kvalar in på att både vara funktionsduglig och samtidigt vara kontorsdiskret. Själv har jag en reklamryggsäck från Clique som ser bra ut och är hyfsat praktisk. I praktiken är den dock en shoppingväska med axelremmar, d v s ingen styvhet i ryggen. Den fungerar bra att bära i bara en axelrem, men med litet bulkigare saker blir den snabbt obekväm.

Min favvosäck i den här kategorin är annars Osprey Phase, se http://www.ospreypacks.com. Den är på 18 liter, vilket känns litet begränsat, men för sitt syfte är den klockren.
 
Titta in i en riktig väsk affär och kolla in samsonite s trunk & co serie.
Jag har en som jag varit riktigt nöjd med de senaste två åren finns tyvärr inte att köpa längre.

verkligen skillnad mot alla andra jag någonsin haft.

/Torbjörn
 
alven; sa:
Eärendil; sa:
Min favvosäck i den här kategorin är annars Osprey Phase, se http://www.ospreypacks.com. Den är på 18 liter, vilket känns litet begränsat, men för sitt syfte är den klockren.

Jag kör med en Osprey Flux. Laptopficka, en massa småfack och rejält regntålig. Skön att bära även när man lassar i en massa böcker o annat tungt. Kalas.

Hejsan Alven,

Jaså, du har snöat in på Osprey? Ja, de har en del schyssta modeller faktiskt. Var köpte du Flux'en? Rimligt pris?
 
Jag har en svart Arc'teryx Spear 24. Sväljer min 15,4" dator, A4-block, tröja med mera. Ytterfacken rymmer tunna A5-block. Innerficka för småsaker (egentligen musikspelare) inuti, liksom en för vätskesystem. Ordentlig plastplatta i ryggen som kan tas ur. Går att öppna nästan ända ned. För mig har den varit värd 1100 kr.

Bonus: Bra garanti. På grund av grav överpackning tryckte jag sönder blixtlåset (med ett hörn på datorn) på min första säck efter 2,5 år - fick en ny.

http://www.arcteryx.nu/butiken/product.php?uid=627

arcteryx_spear_24_black_s04.jpg

[Ändrat av orchid 2006-01-19 kl 21:01]
 
Eärendil; sa:
Jaså, du har snöat in på Osprey? Ja, de har en del schyssta modeller faktiskt. Var köpte du Flux'en? Rimligt pris?

Snöat in vet jag inte, men jag tycker deras säckar är helt ok. Jag köpte min på Outside i Lund, tror jag gav 800 pix typ. Inte billigt direkt...
 
Hallå Anders!

Om man bortser från namnet så ser väl inte ryggan så dum ut. Jag blev också litet intresserad första gången jag såg den, men jag tyckte inte att den okonventionella öppningen föll mig i smaken.

Det som är bra med Corker är att den verkar kunna göra sig både som kontorsrygga och utflyktssäck. En renodlad Targus datorrygga känns litet malplacé i skogsbacken...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.