Konstig kravspec på byxor tydligen

Halaj!

Kraven lyder:
Benfickor
Zip-off
Tjockt slitstarkt tyg

Inga krav på:
Vikt
Vind-eller vattenavvisande

Problemet är att zip-off och tygtjocklek verkar gå hand i hand. Nästan alla zip-offbyxor är ju tunna som papper!

Hittills har jag hittat fjällräven gaiter trousers no.1, och freewear.
Fjällräven gillade jag inte för att benfickorna sitter fram på låren, men framför allt: priset! 3000 Kr är hutlöst för ett par brallor!
Freewear bättre, men fanns inte i min storlek.

Har varit på:
Alla tre NK, Gbg
Båda XXL
Femmans sport
Fjällsport
Terräng
Stadium
Intersport
Friluftfabriken, Borås
Friluftsvaror

Nu återstår bara nätet. Men det är ju vanskligt att titta på nätkataloger. Men vill ju känna på tyget! Så nu undrar jag istället:
Är det någon som känner till några brallor som uppfyller min spec med tjockt tyg och zip-off?

//T

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Halaj!

Nu har jag inventerat en butik för ”yrkeskläder”. Nog är det slitstarka grejer, alltid. Men det verkar som både Fristads och Blåkläder (och alla andra också) kör med 100 % bomull. Värdelös fukttransport, och tar evigheter att torka. Går bort.
Jakten fortsätter, och fler tips är välkomna!

//T

Tror många tillverkare kopplar samman zip off funktion på byxor med varmare väder, därav tunnare tyger.
Noterade dock att Stadium Outlet i Bäckebol Gbg säljer byxor från Tenson i lite kraftigare typ G1000 väv (65/35 polyester/bomull) med zip off funktion för 490 kr. Fanns gröna och svarta. Även jackor för 690kr.

Tror många tillverkare kopplar samman zip off funktion på byxor med varmare väder, därav tunnare tyger.
Noterade dock att Stadium Outlet i Bäckebol Gbg säljer byxor från Tenson i lite kraftigare typ G1000 väv (65/35 polyester/bomull) med zip off funktion för 490 kr. Fanns gröna och svarta. Även jackor för 690kr.

Halaj!

Tack för tipset! Kollar imorgon.
Jag undrar också vad det är med den här 65/35blandningen. Det verkar vara nåt magiskt med den, för alla tillverkare verkar köra med den. Inte 70/30 eller 60/40, utan just 65/35.

//T

Halaj!

Tack för tipset! Kollar imorgon.
Jag undrar också vad det är med den här 65/35blandningen. Det verkar vara nåt magiskt med den, för alla tillverkare verkar köra med den. Inte 70/30 eller 60/40, utan just 65/35.

//T

Kallas för T/C, har visats i massa tester ligga rätt i avvägningen prestanda/komfort. Inget konstigt med det. Lite som 80% Ull och 20% PA. Sen är det såklart olika kvalitet på fibrerna, spinningen, vävningen, färgningen, efterbehandlingen och annat mellan olika tillverkare. Det är inte bara märket man betalar för.... PE kan ju ha typ 1 miljard olika former.

samma

hej. Tycker också det är konstigt att det skall vara så svårt att hitta. Vill också ha benfickor, helst lite större gärna lite högre upp än de flesta, zip-off och dragkedja i benslut så det är lättare att snöra kängor. Skall det verkligen vara så svårt att hitta ett par byxor som uppfyller de kraven samtidigt och dessutom vara kraftiga nog för att tåla lite slitage. Blir väl till att antingen modifiera befintliga eller sy själv.

Halaj!

Fick napp! Köpte ett par. Inte lika tjockt tyg som Fjällräven Gaiter Trouser, men inte heller tunnare än deras andra G1000 brallor, eller några andra tillverkares heller.

Tack igen!

//T

Halaj!

Fick napp! Köpte ett par. Inte lika tjockt tyg som Fjällräven Gaiter Trouser, men inte heller tunnare än deras andra G1000 brallor, eller några andra tillverkares heller.

Tack igen!

//T

Tack, kul att höra att du fann vad du letade efter:)
(För 490kr kan man ju köpa flera par innan man når Fjällrävens prisnivå;). Skulle inte förvåna mig om tyget kommer från samma tillverkare i Kina)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips