Konrad Cain med XCR eller pack lite

Hej!

I lördags var jag inne på Tierra i Göteborg för att titta på en Konrad Cain. Jag meddelades då att om jag ville ha den i pack lite måste jag snabba mig eftersom man om några veckor byter materialet till gore-tex XCR. Modellen ska i övrigt vara densamma.

Priset kommer att gå upp 400 kronor, men vad ska man satsa på? Köpa nu i pack lite eller vänta ett par veckor och köpa i XCR?

Jag har kollat bakåt i debatten för att försöka utröna vilket material som är mest lämpligt, men inte lyckats bli klokare.

Tacksam för tips angående valet mellan Conrad Cain i XCR eller pack lite.

Hälsar

Joakim Ekendahl
 
Vad sade de i butiken?

Vad hade de för fakta att komma med på Tierra själva? I butiken alltså? Fanns det någon information om VARFÖR man skulle byta membran? Var det kanske för att Pack Lite inte höll måttet eller för att Pack Lite inte LÅTER gååårtex, alltså en ren reklamåtgärd. Skulle verkligen vara intressant att få svar på dessa frågor!

I frågan vilket som är bäst pack lite eller XCR kan jag inte uttala mig. Det är nog bara en TEORETISK skillnad (kan inte exakt hur det ser ut på testbänken) och då måste ju mitt "råd" bli: Köp jackan NU och änvänd de 400 kr till att ha roligt för!

/ac

PS. K.Cain nämns ju en del i:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8618
[Ändrat av Buda 2001-09-10 kl 22:36]
 
Frågade aldrig....

Hej!

Det var mycket folk i butiken så jag avstod från att börja tjata om skillnader mellan membranen. Jag ska gå tillbaka dit i imorgon när det är lite lugnare och prata då.

Jag tycker XCR känns mer gediget och stryktåligt, men pack lite betydligt mer smidigt och förmodligen just lättare att packa. Dock känns materialet klenare än trelagers GT XCR. Frågan kvarstår dock om det verkligen är klenare. Jackan ska stå emot en del hårda tag (grenar som rispar mm.) i skog och mark så det är den starkaste versionen jag är ute efter. Någon som kan ge mig tips

Joakim
 
Köpte en Conrad Kain i våras (Paclite).
Jag har använt den på två mycket blöta fjällvandringar och under fjälljakt nu i höst. Hård användning i risig terräng med mycket bra resultat. Jackan har hållit mig helt torr och jag tycker den "andas" märkbart bättre än min gamla trelagers GTX. För min del är "packbarheten" viktig för att få in den i en liten jaktrygga. Så hittills är det en mycket bra kompromiss för min del. (Hållbarheten för yttre slitage påverkas ju inte av vilket membran som sitter i jackan så är detta din farhåga så kan jag rekommendera paclite)
 
Yttertyg-membram-hållbarhet-vikt

Är alltid de paprametrar vi har och göra med, jag köpte mig en annan packlitejacka just av vikt/volymskälet, att den sen andas bättre än någon av mina tre och tvålager G-tex, bara tackar jag för.
Vad beträffar yttertygets hållbarhet så antar jag att du går med ryggsäck, kikare och kamera, då tar remmarna det mesta av friktionskrafterna på plaggen.
Men är du osäker på hållbarheten välj en trelagers men önskar du får ner totalvikten och gå lätt pröva en packlite.

Lycka till

Johan K
 
Enligt en försäljare på Tierra i Malmö kommer Conrad Kain i fortsättningen att göras i trelagers GT XCR för att öka stryktåligheten. Pysslar man exempelvis med klippklättring bör man undvika Pac Lite var hans personliga åsikt.

Johan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.