Kondensproblem i UW-hus (fotografering)??

Hejsan,

jag funderar på att köpa en digitalkamera med UW-hus. En bekant påpekade att kameran bör vara vädertålig/allvädersskyddad för att klara kondens som uppstår i huset.

I de prisklasser jag tittat har jag bara hittat en och det är Olympus my-410. Inget fel på den. Jag hade fastnat lite för Nikon coolpix 4600.

Är det någon som har några erfarenheter av problem kondens med digitalkameror (eller kameror överhuvudtaget). Lite fukt/kondens borde väl en kamera tåla, eller är digitalkameror mer känsligare? Jag tänker på min vanliga systemkamera som jag utan vidare går med på bröstet även om det är fuktigt eller till och med lite duggregn.

Kan tillägga att jag dyker främst i nordiska vatten.

Mvh
Peter P.
 
pal2; sa:
I de prisklasser jag tittat har jag bara hittat en och det är Olympus my-410. Inget fel på den. Jag hade fastnat lite för Nikon coolpix 4600.

Kan tillägga att jag dyker främst i nordiska vatten.

Mvh
Peter P.

judt Olympus My är fukttålig och klarar kondens utan några problem, har dock inte haft kondensproblem UW-hus.. fast har iofs inte testat i denna prisklassen..
 
Silica gel i en påse i huset borde väl ta hand om kondensproblemet om det blir något?

(Kör man digitalkamera tror jag den alstrar tillräckligt med värme för att hålla kondensen nere. Annars vet jag att i kamerahus för övervakningskameror så brukar man ha en termostatstyrd värmare på 5-10 W för att undvika att glaset immar igen.)
 
Kondens

Hej Peter.
Jag har en Canon A 80 som jag har ett UV hus till. Nu har jag bara dykt i varma vatten med den men det har inte varit några som helst problem. Nu har jag bara dykt i varma vatten. Men jag inbillar mig att som vid all fotografering så ska du försöka att anpassa temperaturen på utrustningen från början. Kondens uppstår om kameran är kall och plötsigt utsetts för betydligt högre temp.
Däremot som är absolut livsviktigt det är att inga föroreningar finns i O-ringen. Ett hårstrå i eller över O-ringen gör att vatten söker sig in. Du måste vara lika försiktig som när du jobbar i mörkrummet ( om du gjort det). Jag har haft min lilla kamera med ner på 18 m djup utan problem.
Så skaffa dig ett UV-hus och simma lugnt. Det är värt pengarna.
Du kan kolla på http://www.dahlin.fotosidan.se jag har någon UV-bild där.
Christer
 
Re: Kondens

Dahlin; sa:
Hej Peter.
Jag har en Canon A 80 som jag har ett UV hus till. Nu har jag bara dykt i varma vatten med den men det har inte varit några som helst problem. Nu har jag bara dykt i varma vatten. Men jag inbillar mig att som vid all fotografering så ska du försöka att anpassa temperaturen på utrustningen från början. Kondens uppstår om kameran är kall och plötsigt utsetts för betydligt högre temp.
Däremot som är absolut livsviktigt det är att inga föroreningar finns i O-ringen. Ett hårstrå i eller över O-ringen gör att vatten söker sig in. Du måste vara lika försiktig som när du jobbar i mörkrummet ( om du gjort det). Jag har haft min lilla kamera med ner på 18 m djup utan problem.
Så skaffa dig ett UV-hus och simma lugnt. Det är värt pengarna.
Du kan kolla på http://www.dahlin.fotosidan.se jag har någon UV-bild där.
Christer

nja det är väl snarare tvärtom
om uvhuset är varmt och kommer ner i det kalla vattnet så kommer kondens att bildas på insidan iomed att kamerahusets väggar och därmed luften i kamerahuset blir nerkylda och luften då tappar lite av sin möjlighet att innehålla fuktig luft, som då avsätts på de kalla väggarna på insidan.

annars bildas ju kondens på utsidan av kameran och det skulle väl knappast göra något med tanke på att den skall kunna följa med ner till ett antal meters djup. jämför med ett kallt glas med is en varm sommardag.

lycka till
 
Ett tips är att stoppa ner kameran i vatten långt innan du ska ner i plurret. Jag har aldrig haft problem med digitalkamera i UV-hus.
 
Jag har haft problem med min Ixus v3 och uv-hus. I Spanien när det är varmt och relativt fuktigt men ändå rätt kallt vatten på 30-40 m djup. Den lösning som jag tillämpat är att stoppa in kameran i huset och stänga till huset vid utblåset från luftkonditioneringen. Det har fungerat bra. Jag tror det beror på att luftkonditioneringen avfuktar luften när temperaturen sänks.

Jag kan dock tillägga att kameran inte tagit skada av de gånger det blivit kondens i huset. Iblan har det bara blivit dåliga bilder pga imma på linsen andra gånger har den bara stängt av.

/M
 
Kondens - jajamen!

Dyker i tropiska vatten å visst blir det kondens, kameran genererar ju värme när man slår på strömmen, i lilla uv-huset blir det klart varmare än i vattnet utanför.
Små påsar med silicagel suger upp kondensen - Olympus uv-hus har designats med plats för liten silicapåse. Digitala kameror gillar ju inte alls fukt så problemet måste hanteras, inte ignoreras.

/lotta
 
Tråden är slut

Det blev till slut en Nikon 5600 med tillhörande hus. Den har varit med under 2 dykhelger på västkusten. Ett litet smakprov finns i mitt fotoalbum.

Silicapåsar kom med UW-huset några stycken. Några problem med kondens har jag inte haft, kanske tack vare silicapåsarna.

Tack för tips och råd!
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
Greve Nickon UV-fotografering Dykning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...