kondens i millét K jacket

jag har en fråga angående min nyinköpta jacka som jag är mycket nöjd med i utom i ett avseende. Har märkt att efter vid fysisk aktivitet exempelvis rask vandring i mer än en halv timme så blir jackan mer och mer fuktig på insidan. Materialet är gore tex xcr och jag har i mitt stilla sinne trott att det skulle andas rätt bra. Är detta något som är specifikt för gore tex på vintern eller? har nämligen hört något om detta, eller är det jackan det är fel på? lite trist är det ju. Väderförhållandena då jackan har blivit fuktig på insidan har varit regn och snö. Försämrar fuktig väderlek andningsförmågan eller... Någon annan som äger denna jacka eller liknande och har synpunkter? Vore mycket tacksam för svar...
Hälsningar niclas
 
Inget att oroa sig över. Alla membranplagg "andas" helt kass. Gore-tex är dessutom ett av dom sämsta på att släppa ut kondens. Din jacka är alltså precis som
den ska vara.
 
Stämmer att alla membrankläder inte kan släppa ut all fukt man producerar, dessvärra bara en del.
Men att GT är bland dem sämsta tror jag inte riktigt. eVent är ju klart bättre, men GT XCR är inte helt värdelöst iaf
 
_Erik_; sa:
Inget att oroa sig över. Alla membranplagg "andas" helt kass. Gore-tex är dessutom ett av dom sämsta på att släppa ut kondens. Din jacka är alltså precis som
den ska vara.


Intressant. Hur har du kommit fram till att Gore.Tex är sämre än andra membran? Har du testat och jämfört, gjort labtester eller hur har du gått till väga? Du kan väl berätta.

Mvh Tomas
 
Här är en länk till en undersökning av olika slags membran.

Microsoft Word - gibson phillip asc2002 2-page.doc
http://www.asc2002.com/summaries/g/GP-21.pdf

Endligt denna undersökning:
"Andas" Event bättre än andra membran men vanlig GTX och GTX-XCR står sig ganska bra.
Funktionen hos de flesta membran är beroende av omgivningens luftfuktighet.
(Event är ett av de membran som inte är beroende)
Alla membran fungear olika beroende på temperatur.

Intressant notation att alla mätningar sker vid plus grader, skulle vara mycket intressant att se mätningar vid minus grader.
Personligen tvivlar jag på att något membran skulle fungera effektivt under -5 C och antagligen inte alls från -15 och nedåt.

/Joakim
 
Kul att se lite vetenskapliga fakta på ett område som annars brukar präglas av personliga erfarenheter och allmänt tyckande. Det finns naturligtvis miljoner variabler i dylika tester med olika temperaturer, skilnader i luftfuktighet, membranets ålder o.s.v. Det är nog svårt att fastställa vilket material som är bäst.

Något som jag finner intressant är att så många tycker att Gore-Tex och de andra membranen är dåliga. Jag tycker de funkar fantastiskt bra men inte i alla situationer. Om jag ska ut och springa så väljer jag inte min GTX jacka, då finns det ju såklart bättre alternativ. Att jämföra äpplen med päron blir sällan en just jämförelse. Jag undrar vad ni som anser att membrankläder är kassa använder istället då vädret är riktigt vidrigt? Det går knappt en dag på detta forum utan att någon svär över dessa material, men det är sällan någon som ondgör sig över dunets begränsade användningsområde (enbart kyla), ullens korta livslängd och allt vad det nu kan vara för något. Membrankläder är dyra det kanske är en bidragande faktor till varför många uppenbarligen är så besvikna med sina och andras kläder?

Gott nytt år på er alla önskar Tomas & Nova
 
Kondens

Detta har ju diskuterats otaliga gånger på Utsidan, men ang minusgrader så funkar skalkläder ruggit dåligt. Speciellt om det är så kallt att kondenspunkten kommer innanför kläderna.

Då kondenseras svettångan och då kommer det vara svårt att pressa vattendropparna genom kläderna. Får man sedan fryspunkten innanför skalplagget så fryser allt, dvs rimfrost innanför jackan istället för på utsidan...

Men är det riktigt kallt så är de ofta så torrt att vanlig vädring fungerar bra.
 
novas husse; sa:
_Erik_; sa:
Inget att oroa sig över. Alla membranplagg "andas" helt kass. Gore-tex är dessutom ett av dom sämsta på att släppa ut kondens. Din jacka är alltså precis som
den ska vara.


Intressant. Hur har du kommit fram till att Gore.Tex är sämre än andra membran? Har du testat och jämfört, gjort labtester eller hur har du gått till väga? Du kan väl berätta.

Mvh Tomas


Missade att killen hade GT XCR. Det har ju hyffsad dissusionsförmåga iallafall. Dock är diffusionen ändå helt kass precis som alla andra skalplagg. Jag baserar mitt ovanstående svar på vad jag läst samt personliga erfarenheter. Vanlig gore-tex är helt oduglig och kan i stort sett jämföras med ett regnställ :) . Jag har en 2-lagers äldre gt jacka och märker ingen skillnad på den eller regnställ faktiskt
förutom att gt:n läcker innan regnstället. Sen har jag både Cutan samt E-vent, vanlig GT och XCR prylar så jag har lite att jämföra med. Cutan är bäst enligt min mening om man ska se till det totala. Smidighet, täthet, diffusion, slitstyrka alltså.

Kolla denna listan, lägst värde=bäst diffusion.

Event (bla Klättermusen och Salomon): 4
3-lagers XCR: < 6
2-lagers XCR: < 4,5
Paclite: 6-7
Vanlig 3-lagers GT: < 13
Vanlig 2-lagers GT: < 9
Windstopper shell: < 6
 
Mer fakta, tack!

Siffror i all ära men utan enhet och mätmetod så kan inte jag göra någon vettig jämförelse mellan materialen. Likaså är det relevant att tala om vem som utfört och bekostat testen.

Linda
 
Re: Mer fakta, tack!

seglartjej; sa:
Siffror i all ära men utan enhet och mätmetod så kan inte jag göra någon vettig jämförelse mellan materialen. Likaså är det relevant att tala om vem som utfört och bekostat testen.

Linda

Orkar inte leta men tvivlar du så är mitt tips att leta upp det själv!

Förövrigt är det RET-värdet som avses och uppgifterna kommer från tillverkarna själva.

Mina grymt vetenskapligt tillförlitliga uppgifter kommer från denna tråden på utsidan :)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18627&pagenumber=1
 
Hittade lite mer fakta på Klättermusens hemsida.

De värden som Klättrermusen anger för event:
Water Wapour resistance RET 4,0 Pa m2/W

Water wapour transport 21840 gr/m2 24h
(skintemp 32 RH75% under jacket, 20 C 50% RH outside)

RET uppfattar jag som den engergi som krävs för att pressa vattenånga (enstaka molekyl?) genom ett membran där:
Pa(Pascal)=tryck, m2=areaenhet och W(watt)=energi
RET är alltså: Pascal kvadratmeter per watt(?!),
Pa/(W/m2) låter mer troligt, men inte helt självklart
Enheten för transport av vattenånga käns mer intuitiv.

Skulle tippa på att de flesta transport och RET-värden som anges av olika tillverkare uppmäts under liknande förhållanden, de verkar vara ganska standardmässiga.

/Joakim
 
Erik har helt rätt

Litar på dig Erik.....

Tvivlar inte en sekund på att det du säger om de olika materialen inte skulle stämma......

Du har en del erfarenhet så att säga....


Lycka till med framtida turer.

Mvh L-O
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Kondens i jackan Kläder 8
Irmaaaaa123 Fake Greenland jacket? Kläder 3
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
axed Fjällräven Övik Eco-Shell Jacket Kläder 0
triptrapp Fjällräven keb expedition down jacket Kläder 0
Ldf Fjällräven Vidda Pro Jacket Kläder 2
arvidsson.anna Houdini Pitch Jacket - någon som testat? Kläder 0
Mattias1981 Kraftigare greenland jacket?? Kläder 2
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
Helosun Haglöf LIM PROOF jacket Kläder 0
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Riddleo Fjällräven Keb Jacket Kläder 2
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Lajjan Norröna M's Bitihorn DRI1 Jacket Kläder 4
edstorm Lundhags Rocketeer Jacket Kläder 2
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
pelka M's Nano Puff Hoody Jacket vart?? Kläder 3
pelka Arcteryx M's Atom LT Jacket? eller annat?? Kläder 6
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
pialia Lundhags Este Jacket - impregnering Kläder 2
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
fredde314 Houdini Fusion Jacket Kläder 6
Nyback Fjällräven Greenland Winter Jacket? Kläder 4
pelka Arcteryx Gamma MX Jacket Kläder 7
Värmland_Västerbotten Fjällräven Tarfala Jacket Kläder 1
Swebeam M's Aegis Jacket något att ha? :) Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Hejnrik ITAB Micro Puff Jacket, varm och prisvärd? Kläder 14
Vägslav T&P fjeld jacket Kläder 1
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
pelka Haglöfs LIM Ultimate Jacket Kläder 13
cholera Patagonia Stretch Ascent Jacket Kläder 6
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Oskar R. Haglöfs Barrier Jacket Kläder 2
pelka Bergans Down Jacket?? Kläder 1
Charli28 Houdini switch jacket - tillräckligt varm? Kläder 0
Dräng Haglöfs Viper Jacket Kläder 5
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
mks Bergans Light insulated jacket Kläder 4
Curium Tierra Scirocco Jacket Kläder 3
helper Var köpa Mont-bell U.L. Down Inner Half Sleeve Jacket Kläder 0
grix Lundhags traverse pro jacket Kläder 1
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
Brodin87 North Face Himalayan Parka eller North Face Polar Jacket Kläder 3
lolipopan Tierra Prime Jacket Kläder 1
metrotiger Haglöfs Titan jacket Kläder 0
kristofer_wallmark "Fält Jacket" från Fjällräven Kläder 7
Joel_P Haglöfs Spitz Jacket Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.