Kona Sutra?

Hej!

Jag tänker ge mig ut och cykla genom europa i sommar. Jag kommer främst cykla på lands- och grusväg. Jag kommer ha ganska lätt packning (säg 10kg, absolut max). Jag har letat runt här på forumet och på andra ställen, samt besökt cykelbutiker. Den cykel jag hittills hittat som jag tycker verkar bäst är Kona Sutra (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=sutra)

Som jag förstår det har inte 2011-edition släppts än, men jag hittar den för £849 (http://www.evanscycles.com/products/kona/sutra-2011-road-bike-ec026548?query=sutra)+frakt 500kr. Ett ganska lagom pris, om man vågar beställa över havet (gör jag det?).

Jag har ingen större erfarenhet av cyklar och skulle vilja höra vad ni tycker om denna cykel. Har ni andra förslag? Vad är plus/minus? Jag vill definitivt ha med bockstyre, samt pakethållare/stänkskärm etc.

tack på förhand
trangiusarien
 
jag köpte en kona sutra innan jul, bara cyklat 30mil på den än så länge men jag är helnöjd, Jag fick tag på 2010 på rea i en av sportsons butiker i landet för 8500 så jag slog till.

Tittade innan på Marin muirwood och surly long haul trucker men dom cyklarna måste man komplitera med pakethållare/bockstyre osv

nackdelen jag ser med sutran är att det är 28tums hjul och de flesta hävdar att skall man cykla asien och afrika så skall man ha 26tums för att det är lättare att få tag i. Men så jag tänker om det är att skulle man bli fast som långdfärdscyklist och vill ut i vida världen så får man helt enkelt köpa sig en till.

surlyn
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...=&artgrp=4661&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std20

marinen

http://www.marinbikes.se/product.php?id_product=109
 
Sutran är mycket fin hoj, antagligen det bästa du kan hitta för dom pengarna. dom större hjulen gör cyklingen skönare. Ta med några extra ekrar + ekernyckel. Byt däcken till lite bredare. Continental gör fina däck. Jag tycker konas hojjar är dom mest prisvärda långfärdscyklarna, har både en sutra och en expolosif i familjen. Härliga stålramar. Kona unit är också fin om man vill cykla oväxlat (vilket jag vill).
Sutrans bromsar tar lite dåligt, bromsarna är bra men bromshandtagen är inte så bra, bättre att byta handtagen till vanliga mountainbike-reglage (typ shimano XT)

/Gustav
 
Har en Sutra sedan 2006-fungerat mycket bra förutom dåligt byggda hjul från början. Efter ett antal ekerbrott och ombyggnad har de fungerat bra. Cykeln var "ren" från början ,köpt till bagagehållare och pedaler.
 
Tack för era svar

Var mycket upplysanade att höra det om hjulen på sutran. Jag har också läst att "pakethållaren" fram (vad det nu heter?) inte håller så bra.

Jag är nu lite inne på att köpa en dyrare hoj via Veloform i Göteborg. Jag tänker att jag ska försöka sätta ihop hela cykeln själv, från scratch... Jag har aldrig byggt cykel och tänker det är nog bra om man ska ut på en längre resa.

realout sa att jag kanske borde byta däck på sutran, vilken bredd på däcken tycker ni att man bör ha? Om jag nu ska bygga en egen cykel är jag lite inne på 26"-däck.
 
När du säger 26" däck menar du nog 26"hjul, dvs storleken på hjulen. 26" hjul är något starkare och dessutom lättare att hitta reservdelar till ute i världen men 28" eller 29ers som dom också kallas, blir allt vanligare eftersom dom är skönare att cykla med, speciellt om du är lång och har en stor ramstorlek. Att bygga ihop en hoj själv är nog bra men blir nog ganska dyrt. Inget problem om du har mycket pengar men har du inte det, skulle jag nog hellre koncentrera mig mer på resan o mindre på cykeln. En begagnad mountainbike i god kvalite kan du ju hitta för ca 4000. Låt anders kolla hjulen och byt vevlager. Tubus pakethållare fram o bak är nog det bästa. Själv har jag plockat bort alla växlarna på min Kona men det är kanske lite extremt. Sist jag cyklade i italien med min hoj använde jag bara två växlar så då tänkte jag - kan nog klara mig med en. Kanske kommer jag ångra det men det är iallafall nice att ha en clean hoj där få grejer kan krångla. dessutom blir den väldigt lätt.

Men jag tror man skall tänka mindre på cykeln och mer på att komma iväg.

Långfärdsfavoriten är ju annars Marin Bear Valley. Jag har en sådan till salu i gott skick. Passar till person i längden 172-182 cm. (Ramstorlek 18,5").

På min långfärdscykel har jag 47 mm breda däck. Numer tycker jag det är lite för brett, runt 38-42 mm är nog lagom tror jag.

/Gustav
 
Senast ändrad:
Tack för era svar

Var mycket upplysanade att höra det om hjulen på sutran. Jag har också läst att "pakethållaren" fram (vad det nu heter?) inte håller så bra.

Jag är nu lite inne på att köpa en dyrare hoj via Veloform i Göteborg. Jag tänker att jag ska försöka sätta ihop hela cykeln själv, från scratch... Jag har aldrig byggt cykel och tänker det är nog bra om man ska ut på en längre resa.

realout sa att jag kanske borde byta däck på sutran, vilken bredd på däcken tycker ni att man bör ha? Om jag nu ska bygga en egen cykel är jag lite inne på 26"-däck.


jag var själv på veloform och visst han kan ju sina grejer men när jag var där hade han inte så mycket att visa så man måste veta vad man skall ha redan innan, sen så var la det 20laxar han bubblade om att det skulle kosta. Kände lite väl att betala innan man varit ute på sin första tur tyckte jag och fyndade därför min kona för 9laxar.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.