Kona Hoss eller Hoss deelux

Hej !
Jag har gått i tankarna att köpa en ny cykel ett tag nu, Jag har hittat de cykelarna som jag tror skulle kunna passa mig. Det är Kona Hoss och Kona Hoss Deelux.

Hossen har Deore reglage, växlar och mekaniska skivbromsar och en annorlunda gaffeln än Deeluxen som har Deore reglage och fram växel, Xt bakväxel och en bättre gaffel än Hossen. Deeluxen har hydraliska skivbromsar vilka jag undrar lite om.

Vad är det för skillnad mellan Mekaniska och hydraliska skivbromsar? Vilka är lättast att vårda? Vilka är bäst? Hur fungerar hydraliken i bromsen?

Är det någon som har erfarenhet av endera cyklarna, för mig är det en ekonomisk fråga också, Hossen kostar 9.600:- Deeluxen ligger på 12.000:- är skillnaden berättigad?

Patrik

Jag har också gått och funderat på de cyklarna. Jag kom iofs fram till att jag inte hade råd med någon av dem just nu men jag tyckte att deluxen var värd de extra pengarna det handlade om ifall jag hade slått till (om/när).

På pedalogerna handlade det bara om 1600 i skillnad.

De hydraliska bromsarna är effektivare än de mekaniska och kräver mindre service. I gengäld så är de lite bökigare att serva själv om man inte är så van.

Funktionen hos bromsen är tokenkel. Cylinder i handtaget, slang till bromsen, två cylindrar i bromsen.

Det ger en fantastisk utväxling. Jag har provat att försöka hålla emot en cylinder i bromsen medans någon annan trycker lite lätt på handtaget, helt omöjligt.

/rikard

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för tipset !

Tack för ditt tips, jag ska kika på deras hemsida och se om det är någon skillnad i pris, jag hade tänkt köpa på Cykloteket men om det är stor pris skillnad så kan man spara lite pengar.

Jag har tänkt precis som du, att det kanske är värt de extra slantarna för att få lite bättre komponenter.

Pedalogerna brukar vara lite billigare än cykloteket på vissa modeller. De har också livstids servicegaranti och är väldigt trevliga. Ligger i bromma.

/rikard

Livstids service garanti

Jag tänkte handla på Cykloteket, bara för att de hade garantin, men nu när även Pedalogerna har det så finns det ingen anledning att betala 410 kr mer, hade tänkt att köpa Specialized MTB-skor och ett stort lås också.

Tror jag ska åka och kolla om de även har skorna som jag vill ha.

Hyggliga killar

I ett inlägg innan så sas det att Pedalogerna var hygliga killar vilket jag instämmer på, bra service med stor trovärdighet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips