Kompassjustering Garmin 60CS

Re: Vad för båt?

thureb; sa:
Är det inte bättre att ha en konventionell kompass att styra efter? Kursen över grund får du på GPSen och kan därefter justera kompasskursen så att du har rätt kurs över grund vid den aktuella stöm och vindsituationen.
Thure

Ibland vill man ha en elektronisk kompass att koppla till autopilot, radar etc. För att slippa köpa en extra kan det vara praktiskt att använda den som sitter i GPSen.

En vanlig kardanupphängd kompass måste man förstås alltid ha.

Johannes
 
Re: Re: Vad för båt?

Ibland vill man ha en elektronisk kompass att koppla till autopilot, radar etc. För att slippa köpa en extra kan det vara praktiskt att använda den som sitter i GPSen.

En vanlig kardanupphängd kompass måste man förstås alltid ha.

Johannes
[/QUOTE]

Det är så jag skall använda 60CS kompassen.
Jag vill derivera kompassen fastmonterad i båten så båtens magnetfält kommer med.
Får skaffa en Seatalk / NMEA omvandlare så att jag kan använda autopiolotens kompass istället.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
gundj; sa:
Nu gjorde jag mig besväret att ladda ner manualen och kollade.
Kalibrering av kompassen går till så som jag skrev i mitt inlägg ovan.
Så glöm nu alla planer på att kalibrera genom att köra båten i cirklar.

Varför är det sån motvilja mot att läsa i manualer?

Om du läser mitt första inläggs så kan du av texten utläsa att jag kan kallibrera kompassen genom att vrida den i båten.
Precis så som det står i manualen!!!
Var har du fått det ifrån att jag har motvilja att läsa manualer??????
Varför skall jag "glömma" att kallibrera genom att köra i cirkel, det är ju det ända rätta sättet.
Fast tyvärr så går det inte, skärpning Garmin, det är en GPS avsedd bla. för sjön.
 
Tyvärr så är det ju så att Garmin har valt ett sätt att deviera kompassen.
Vill du göra på ett annat sätt så är det nog tyvärr så att du får köra en devieringsbana och skriva en devieringstabell.

Men enl Garmin så ska kompassen klara sig med att snurras på den plats den skall vara monterad på.

Jag provade men en eTrex och kalibrerade kompassen enl manualen, så vitt jag kunde bedöma jämfört med den justerade silvakompassen i båten så fungerade etrexen bättre, men endast så länge som den var vågrätt monterad.

Det var förresten inte så illa menat som det lät ang manualläsandet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips