Kompass i Etrex Summit

Jag har en Etrex Summit men är inte helt nöjd med den kompass-funktion som finns inbyggd. Jag har märkt att kompassen är väldigt känslig för hur gps:n lutas. Vickar man på gps:n lite så anger den norr åt uppemot 45 grder åt fel håll.

Någon som har tips på om detta går att åtgärda på nåt sätt? mvh // Roger J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Samma för Vista

Så fungerar min Vista också, liksom alla Garmin med magnetisk kompass. Magellan har en annan sorts givare, som inte ska vara känslig för lutningen, men jag har inte provat den, så jag vet inte hur mycket bättre den är.

Om du kan röra på dig, så går grunkan över till riktning via GPS. Den är i alla fall inte känslig för lutningen...

Anders

Re: Samma för Vista

apersson850; sa:
Om du kan röra på dig, så går grunkan över till riktning via GPS. Den är i alla fall inte känslig för lutningen...

Anders

Jodå, men vitsen med kompassen är ju att den ska funka just när man står still... Nu spelar det inte så våldsamt stor roll, trots att kompassen är usel så fungerar den riktigt bra i kombination med gps:n

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips