Kompakt fotogenlykta/lampa

Är på jakt efter en liten smidig lampa/lykta som går på fotogen att ha med sig på kortare vandringar och lägerliv.
Behöver ingen strålkastare men alltid trevligt att hänga upp en liten lampa som lyser i vindskyddet samt lite extra ljus vid matlagning.

Nackdelen med en vanlig fotogenlykta är att de läcker och att man därför oftast får hänga den på ryggsäcken. Den kanske finns superkompakta som man kan ha i en burk i ryggsäcken?

Hur är det med stormlyktor nu för tiden? Är de fortfarande stora och dyra?
 
Läckage

problemet kan man åtgärda genom att låta lyktan brinna ut under natten.

Feuerhand har söta relativt små och välfungerande lyktor i 4 olika färger.

Stormlyktor/strumplyktor/trycklyktor är tyngre dyrare men lyser fantastiskt mycket bättre. Kräver handlag, vid förvärmning och tändning och reservstrumpor då strumpan blir mycket skör vid transporter sedan den bränts av första gången den används.

Thure
 
UCO ser riktigt trevlig ut med fotogentillsatsen. Klart värt att fundera på.

Jag äger faktiskt en liten Feuerhandlykta, trevlig sak. Kanske skulle leta fram den och ge den ett försök till.

Jag är lite anti alla halvfulla gastuber man samlar på sig och tror att ett fotogenkök skulle passa mig bättre. Då kan jag alltid ha fullt med bränsle i flaskan när jag ska ut på tur. Min gaslykta börjar även sjunga på sista versen.

Jag har sådan beslutsångest om jag ska satsa på ett multifuel kök eller köpa mig en ny gaslykta och köra vidare på mitt Trangia med gas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.