Kommentarer på min första fjälltursplanering

Hej och välkommen till mitt första inlägg på utsidan! Det är så att jag och en polare har fått för oss att vi ska fjällvandra i mitten av augusti. Detta är planen som den ser ut just nu:

Dag 0 Tåg Stockholm - Nikkaluokta

Dag 1 Ankomst Nikkaluokta vid lunch. Införskaffa prylar/käk man kommit på under tågresan att man glömt. Ta helikoptern från NIkkaluokta till Kebenekajse fjällstation. Från Kebenekajse gå till Tarfela som uppvärmning (ca 8km tror jag)

Dag 2 Tarfela - Kaskavagge/Vistasvagge
Gå så långt vi orkar mot vistas. Räknar inte med att nå ända fram men någonstans mellan kaskavagge och vistasdalen.

Dag 3 Kaskavagge/Vistasvagge - Alesjaure
Samma här, räknar med att nå riktigt ända fram men så långt vi pallar mot alesjaure. Definitivt en bra bit förbi vistasstugan iaf.

Dag 4 Alesjaure - Abiskojaure

Dag 5 Abiskojaure - Abisko

Dag 6 Abiskojaure - Abisko
Nä detta är inget misstag, detta är buffertdagen beroende på hur långt vi orkat innan.

Dag 7 12:00 Buss till Kiruna flygplats, flyg till arlanda



2 personer, lätt lönnfeta som närmar sig 30-strecket.
Packning - spartansk, 45liters rygga.
Inga sportfånar men tidigare erfarenheter av att bära rygga och marschera långt från lumpen för 10 år sedan! =) Vi tänkte förbereda oss genom att se på överlevnadsfilmer på youtube och Man vs Wild på discovery vilket praktiskt taget gör oss till erfarna bergsjägare eller hur? ;) Nej, skämt å sido...



Några frågor:
Vad tror ni om rutten? är den vacker/bra? Vi undviker helst de mest upptrampade lederna.

Är den för jobbig/svår för nybörjare? Sträckan är svårbedömd men den lär bli upp emot 10 mil med lite felnavigering. Vi vill ha en utmaning, lite "överlevnadskänsla" men vi vill dock inte missa flyget hem!

"Måste" man ha regnkläder? Räcker det med en poncho att dra över sig?

"Måste" man ha tält, lr räcker det med tarp? Gillar att sova under bar himmel och har inga problem med det så länge det inte finns mycket mygg/regn

Långkalsonger? krävs det?

Vadarskor/sandaler, krävs det på denna sträckan?

Finns det "ved" att tillgå där uppe? dvs om man vill göra sig en brasa. Eller är det bara mossa överallt?
 
Senast ändrad:
Ganska ambitiös, men inte omöjlig tur ni planerat. Bra att ni lagt in en extra dag, för jag tror ni kan få användning av den om vädret eller orken ställer till det för er. Jag kan inte uttala mig om sträckan Tarfala-Vistas då jag själv inte gått den vägen, men den ser ganska krävande ut på kartan.
Själv har jag gått Nikkaloukta<->Abisko ett par gånger sommartid, och båda gångerna avvikit från Kungsleden och föredragit den lite mindre trafikerade (och vackra) sträckan via Sälka-Nallo-Vistas-Alesjaure. Då jag provat båda riktningarna kan jag klart rekommendera att starta i norr (Abisko) och gå söderut. Dels går ni då med "solen i ansiktet" men även för att vyerna inte minst ner i Vistasdalen blir så mycket bättre. Denna riktning ger er även möjlighet att besluta fortsatt färdväg när ni kommer till Vistas stugan - via Tarfala + Kebne enligt er nuvarande plan eller direkt till Nikkaloukta via Vistasdalen om ni känner för det. Det finns inga svåra vad på den sträckan ni valt (kan dock inte uttala mig om sträckan Vistas-Tarfala).

Vad gäller frågorna om utrustningsval så rekommenderar jag att ni planerar för dygnsregn i några få plusgrader. Behöver ni inte använda kläderna kan jag gratulera till en trevlig tur, men slår vädret om är det skönt att kunna hålla sig varm och torr! Jag väljer själv alltid tält, då det är skönt att kunna sova torrt och myggfritt. Väljer ni tarp, fundera på hur ni skall sätta upp den på kalfjället.
Förutom en liten sträcka kring Vistas stugan (och i Abisko) befinner ni er på kalfjället, dvs inget att elda. I Abisko Nationalpark gäller dessutom speciella regler för både tältning och eldning.
--
En ytterligare idé om ni vill dra ner lite på sträckan för att inte riskera ert flyg hem är att studera sträckan Vakkotavaara-Nikkaloukta via Kebne. Den sträckan är något kortare och inte alls lika trafikerad som Kungsleden norr om Singi. I så fall kliver ni av tåget i Gällivare och tar bussen bussen mot Ritsem (kliver av vid Vakkotavaara).
 
Senast ändrad:
OK jag resonerade tvärtom gällande åt vilket håll man ska gå. Jag är ingen soldyrkare direkt och undviker gärna att ha solen i ögonen. Dessutom blir det bättre bilder och bättre vyer med solen i ryggen än tvärtom. Men åt vilket håll naturen är vackrast att se på är ju svårt att ändra på...

Dessutom kändes det bra att inte vara beroende av helikoptern för att hinna i tid till flyget. Den går mig veterligen bara 2 gånger om dagen och då MÅSTE vi med den på morgonen. Om det inte finns plats, eller om vädret är dåligt eller om vi helt enkelt inte hinner med den så blir det kämpigt att ta sig de sista 19km på några få timmar innan bussen från nikkaluokta går till kiruna flygplats.

Innebär "inga svåra vad" att man slipper vadarskor/tofflor öht? Antar att man kan vada barfota över korta grunda sträckor eller att det finns broar motsvarande.

Jag har dock hört att den södra delen av vistasdalen är rätt tråkig. som att gå i en vanlig björkskog och mycket mygg, därav ville jag undvika den delen.
 
Innebär "inga svåra vad" att man slipper vadarskor/tofflor öht? Antar att man kan vada barfota över korta grunda sträckor eller att det finns broar motsvarande.

Sist jag gick sträckan i början av Augusti 2010 fanns det inget vattendrag mellan Abisko och Vistasstugan som jag inte kunde korsa med kängorna på. Broar eller spångar fanns över alla större vattendrag. Självklart kan detta ändras rätt snabbt efter kraftigt regn etc varför jag rekommenderar att ni tar med er ett par billiga foppatofflor som reserv och hänger i hälremmarna på utsidan av ryggsäckarna. Behövs de inte för vad, är de sköna att ha som lägerskor. Väger trots allt inte med än ca 200g.
Jag rekommenderar inte barfotavad då man lättare halkar samt snabbt tappar känseln i fötterna pga det kalla vattnet. Att skada fotsulorna på en vass sten kan få förödande konsekvenser långt ut i fjällvärlden.
 
Angående Vistas

Vistas är till stor del en mycket "grön dal" med mycket björkskog. Skogen sträcker sig ett par km uppåt i dalen från Vistas-stugan och därifrån bär det uppåt. Dalen är otroligt vacker att se från de övre delarna. Mitt tips är att undvika att följa Kaskavagge hela vägen ut i Vistas mot Lisas stuga och istället följa stigen över Njunni (platån norr om Kaskavagge) efter bron över Kaskajåkka. Då får ni förvisso ett par hundra höjdmeter till i benen men ni slipper en hel del björkskog. Min erfarenhet är att de första 2-3 km efter Vistasstugan kan vara väldigt blöta och leriga, på sina håll är skogen där väldigt snårig.

Jag är skeptisk till tarp i svenska fjällen då väldigt många faktorer ska klaffa för att man ska få en behaglig sömn. Tänk på att ni på större delen av sträckan inte kommer att ha någon skyddande skog om det blåser (vilket det för det mesta gör i någon utsträckning). Blåser det mycket och dessutom regnar så kommer ni garanterat att bli blöta och kalla. Om det inte regnar och blåser har ni istället myggen att slåss med om ni inte har myggnät över sovsäckarna. Jag skulle definitivt tänka om angående "bostaden". De enda träden ni kommer att träffa på längs den här turen är nere i Vistas och inne i Abisko nationalpark.
 
Vistas är till stor del en mycket "grön dal" med mycket björkskog. Skogen sträcker sig ett par km uppåt i dalen från Vistas-stugan och därifrån bär det uppåt. Dalen är otroligt vacker att se från de övre delarna. Mitt tips är att undvika att följa Kaskavagge hela vägen ut i Vistas mot Lisas stuga och istället följa stigen över Njunni (platån norr om Kaskavagge) efter bron över Kaskajåkka. Då får ni förvisso ett par hundra höjdmeter till i benen men ni slipper en hel del björkskog. Min erfarenhet är att de första 2-3 km efter Vistasstugan kan vara väldigt blöta och leriga, på sina håll är skogen där väldigt snårig.

Jag är skeptisk till tarp i svenska fjällen då väldigt många faktorer ska klaffa för att man ska få en behaglig sömn. Tänk på att ni på större delen av sträckan inte kommer att ha någon skyddande skog om det blåser (vilket det för det mesta gör i någon utsträckning). Blåser det mycket och dessutom regnar så kommer ni garanterat att bli blöta och kalla. Om det inte regnar och blåser har ni istället myggen att slåss med om ni inte har myggnät över sovsäckarna. Jag skulle definitivt tänka om angående "bostaden". De enda träden ni kommer att träffa på längs den här turen är nere i Vistas och inne i Abisko nationalpark.

Jag tror det är den vägen du beskriver som är utmärkt på kartan jag har. Du menar att man går norrut mellan Palkastak och njunni efter bron över kaskajåkka istället för att fortsätta österut söder om njunni?
 
Ytterliggare en fråga.
Hur tar vi oss över alesjauresjön? Om vi från vistas fortsätter längs med sjöns östra sida finns det på kartan en prickad stig över ett litet sund i höjd med Njuikkostakbakti. Är detta ett svårt vad eller finns det en bro? Jag ser dock ingen bro-symbol.

Det verkar även finnas ett passage uppe vid radujaure men där är det en streckad led (vinterpassage) och prickad stig (sommarled) över.

Hoppas ni begriper var jag menar. Var är bäst att ta sig över sjön? Eller ska man rentutav ta sig förbi alesjaurestugorna och gå upp längs västra delen av sjön istället?
 
Ytterliggare en fråga.
Hur tar vi oss över alesjauresjön? Om vi från vistas fortsätter längs med sjöns östra sida finns det på kartan en prickad stig över ett litet sund i höjd med Njuikkostakbakti. Är detta ett svårt vad eller finns det en bro? Jag ser dock ingen bro-symbol.

Det verkar även finnas ett passage uppe vid radujaure men där är det en streckad led (vinterpassage) och prickad stig (sommarled) över.

Hoppas ni begriper var jag menar. Var är bäst att ta sig över sjön? Eller ska man rentutav ta sig förbi alesjaurestugorna och gå upp längs västra delen av sjön istället?

Ni rundar sjön på södra sidan, dvs vid Alesjaurestugorna där det finns en bro. Därefter fortsätter ni på sjöns västra sida (utmed Kungsleden) norrut mot Abisko. Tips är att Alesjaurestugorna har försäljning av proviant och gas. Även Vistas stugan hade lite proviant till försäljning sist jag var där.
 
Ni rundar sjön på södra sidan, dvs vid Alesjaurestugorna där det finns en bro. Därefter fortsätter ni på sjöns västra sida (utmed Kungsleden) norrut mot Abisko. Tips är att Alesjaurestugorna har försäljning av proviant och gas. Även Vistas stugan hade lite proviant till försäljning sist jag var där.

OK ja det låter ju som den säkraste lösningen. dock några kilometer längre
 
Varför

helikopter?
Jag trode man åkte till fjällen för att VANDRA

Gjorde denna tur på 9 dagar utan helikoperbuller över mina medvandrare
 
Några frågor:
"Måste" man ha regnkläder? Räcker det med en poncho att dra över sig?

"Måste" man ha tält, lr räcker det med tarp? Gillar att sova under bar himmel och har inga problem med det så länge det inte finns mycket mygg/regn

Långkalsonger? krävs det?

Jag föredrar regnbyxor, men har en jacka som är både vindjacka och skyddar mot regn i "normala mängder". Då slipper jag dubbla jackor. Många vandrar med poncho, men själv avskyr jag det om det blåser vilket det oftast gör. Jag känner mig mer mobil i regnbyxor + skaljacka.

Långkalsonger kommer jag själv att skippa framöver. Har haft med det senaste 4 åren och nu senast i helgen i Jotunheimen med snö och minusgrader om natten, men i och med att jag har regnbyxor så kan jag vandra i dubbla byxor och sovsäcken min är varm nog för att lämna långkalsongerna hemma nästa gång. Det hänger lite på hur varm säck du har, men det går ju alltid o sova i sina vandringsbyxor om inte annat.
 
helikopter?
Jag trode man åkte till fjällen för att VANDRA

Gjorde denna tur på 9 dagar utan helikoperbuller över mina medvandrare

Ja och vi har alltså 6 dagar på oss. dvs 3 dagar färre än du hade, därav helikoptern för att korta sträckan 2 mil (en sträcka som jag dessutom hört ska vara tämligen tråkig, en ren transportsträcka). Jag har helt enkelt inte tid att vara längre uppe i fjällen än så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsfredrikjohan Kommentarer på 10 dagars tur Fjällvandring 4
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
-Ruff- Önskar kommentarer om vår planerade rutt Fjällvandring 10
ripjägarn Behövs kommentarer? Fjällvandring 112
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
streghina Jämtlandsfjällen, några kommentarer Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.