Komma igen

Hej. Min fys har blivit katastofal då jag väntar på en ryggoperation. Har inte kunnat röra på mig på ett år. Har väl lagt på mig nåt kila framför tv´n. Tänkta nu höra om någon hade bra tipps på att komma iform igen efter den grundläggande rehabträningen, kan man kombinera rehabträning med övrig träning (skall givetvis prata med min läkare men de kan vara lite sjåpiga ibland tycker jag) mm. Ideér om kosthållning mm för att snabbt komma ner i matchvikt igen.
Tacksam för alla ideér
 
Det är naturligtvis svårt att ge några exakta råd eftersom jag inte vet vad du kan/får göra med tanke på din rygg. Det är viktigt att du kollar detta med din läkare så att inte ryggen förvärras. När detta är sagt tycker jag du ska börja med lågintensiv motion - promenader i snabb takt, gärna med stavar om det funkar för ryggen, det är skonsamt för kroppen men ger ändå bra effekt. Börja lugnt och öka efterhand så att kroppen hinner med. Om du tränar regelbundet kommer du också att öka på förbränningen i kroppen vilket efter ett tag borde synas på vågen. Cykling (inomhus)är också bra, förutsatt att det är ok med din läkare. Vad gäller kosten så skulle jag råda dig att satsa på att äta ordentligt men vettigt. Dra ner på fet mat och satsa på mycket grönsaker, rotfrukter, frukt och långsamma kolhydrater. Ät ofta och mindre hellre än sällan och mycket. Lycka till!
 
matchvikt

Att snabbt komma ner i matchvikt tycker jag är en dålig idé! Att träna samtidigt som man inte tillför kroppen tillräckligt med näring för att återhämta sig är nog inte bra. Min (inte på något vis vetenskapliga) rekommendation är att äta förståndigt så blir det mycket roligare att röra på sig. Mer energi i kroppen - mer gnista i träningspassen, resonerar jag. Då kan det i värsta fall hända att musklerna blir lite starkare också... Så länge man snålar in på fettet i maten så kan man ösa in rätt ordentliga mängder utan att gå upp i vikt. Fast vågen visar samma siffror som förr så blir "konsistensen" på kroppen och konditionen rätt snabbt mycket bättre! Det gäller helt enkelt att lägga om sina matvanor lite så att man äter sunt och regelbundet, även om det kräver lite självdisciplin i början. Själv har jag tränat bort nästan 30 kilo i maklig takt (2år)och trivs med min nya, lättare packning. :)
 
Långt och långsamt

Mitt råd är att undvika korta intensiva träningar av typen ett-varv-på-elljusspåret. Risken är att man tar i för mycket, får småskador och tappar sugen. Minst en timme per träningspass anser jag, orkar man inte springa får man gå.
Ett tips är att cykla (MTB förstås), då kan man hålla på länge (= mycket fettbränning) utan att bli allt för sliten.
Bor man vid snön är det självklart skidor som gäller på vintern. Skonsamt, roligt och bra träning.
 
Simning !!!

Hej !
Ett bra tips på skonsam träning tycker jag är simning. Det stärker kroppen samtidigt som man inte frestar på lederna. Eftersom simningen inte belastar skelettet, bör man även kombinera simningen med promenader. Lågintensiv träning är det mest effektiva verktyget när det gäller fettförbrännning, håll gärna på i cirka 90 minuter. Det räcker att hålla nätt och jämnt "prat-tempo".

Vad gäller kosten är det inte bra att sänka kaloriintaget för mycket samtidigt som du börjar träna. Då tror kroppen att det råder svält och SPARAR istället in på fettet. Det bästa är att äta en balanserad kost, baserad på mycket frukt, grönsaker, pasta och proteinrika (muskelbyggande !) produkter som kyckling, kalkon osv. Fettet ska huvudsakligen komma från oljor, nötter, linfrön, vetegroddar hellre än från härdade fetter (i margarin, smör, kokosfett osv). Då gör du ditt hjärta en tjänst !

Stirra dig inte blind på vågen, vikten är i sig nästan "oviktig". Den säger ingenting om fördelningen mellan fett och muskler i din kropp. Förlita dig istället på spegeln och om du kommer i dina gamla favoritkläder. Kom ihåg att muskler väger mer än fett - men de tar mindre plats, du blir alltså "fastare".

För att inte förlora muskler när du konditionstränar bör du även ägna dig åt någon slags styrketräning. Med tanke på din rygg är det en bra idé att konsultera en sjukgymnast/personlig tränare för att få riktlinjer i din träning.


LYCKA TILL !
 
Tack för alla tips

Tack för alla tips. Det var en del kloka ord. Visste inte att lågintensiv träning var så bra på fettförbränning. Nu skall jag bara göra min op. Sen skall jag ut igen. ;-)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.