Komma åt data i "båt-gps"

Jag har just beställt Garmin GPSMAP 298s (plotter + ekolod) för att ha i båten.
Har funderat lite på hur jag ska kunna ladda ner och ladda upp data till GPS:en.
Har förstått att man antingen kan ansluta GPS:en med seriell kabel, men det lär ju gå sjukt långsamt och seriella enheter har ju enl min erfarenhet en tendens att strula...
Sen kan man ju även ha en USB-ansluten kortläsare som man kan använda för att lägga över kartor från CD och uppdateringar på ett speciellt Garmin-minneskort. Verkar snabbt och smidigt och fungerar åtminstone med vanliga BlueChart kort. USB känns lite modernare.

Men hur blir om man bestämmer sig för att skaffa BlueChart G2-kort? Såvitt jag vet finns G2-korten bara på förprogrammerade minneskort och de korten verkar man inte kunna skriva info till med hjälp av USB-kortläsaren. Eller kan man det?

Jag vill kunna få över waypoints och rutter från GPS till datorn (och vice versa) oavsett om jag använder BlueChart eller BlueChart G2.

Nån som vet hur det funkar?
 
seriell eller USB

För de små datamängder det rör sig om så är seriell kommunikation faktiskt mycket bra. RS232/NMEA är robust och klarar mycket långa ledningar i störd miljö. Det är enkelt att koppla ihop elektriskt och man kan i princip få det att fungera med ett par uträtade gem (någon som kommer ihåg TV-serien McGyver?).

USB är ju faktiskt rent tekniskt en seriell anslutning men krånglar till det genom att det sker en tämligen avancerad protokollhantering med adressering. I äldre versioner av windows har man ofta problem med drivrutiner som krockar och liknande problem. Andra begränsningar är maximal ledningslängd på fem meter. Det är absolut inget för hemmafixaren att försöka bygga något eget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.