Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kombinera Trangia 27-3 med större kärl?
- Trådstartare Humran
- Start datum
Jag har iofs inte testat, men har svårt att se hur det skulle gå till. Man kan nog sätta en gryta som är tillräckligt bred ovanpå (ungefär som stekpannan), men jag undrar hur effektiviteten är.
/OJ
/OJ
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag tänkte nog lite begränsat, Trangias större grytor är bredare så de går inte i. Däremot är det möjligt att det finns andra märken som gör stora grytor som skulle passa på bredden. Nackdelen med det är att man tappar i packbarhet. Den stora grytan kommer helt enkelt göra köket större i packat tillstånd, eller så får man packa den för sig.
Vill du ha större kapacitet är jag nästan helt säker på att ett större trangia är en bättre lösning än litet trangia med stor gryta.
Går det att byta det?
/OJ
Vill du ha större kapacitet är jag nästan helt säker på att ett större trangia är en bättre lösning än litet trangia med stor gryta.
Går det att byta det?
/OJ
Tror det beror
på hur man planerar sina måltider, vi är två och tycker inte att 27an är för liten men pasta är inte vår huvudrätt (har jobbat ihop med trevliga italienare och ätit mig igenom 7 rätters baserade på pasta....).
Bachos gamla 1,8 l får plats i 27an men inte i packad 27a.
Vill ni ha rymligare kärl är nog 25an eller nyare gaskök att föredra.
//J
på hur man planerar sina måltider, vi är två och tycker inte att 27an är för liten men pasta är inte vår huvudrätt (har jobbat ihop med trevliga italienare och ätit mig igenom 7 rätters baserade på pasta....).
Bachos gamla 1,8 l får plats i 27an men inte i packad 27a.
Vill ni ha rymligare kärl är nog 25an eller nyare gaskök att föredra.
//J
Det smidigaste hade nog faktiskt varit att byta det. Inhandlat på Addnature, så lite bökigare än att bara gå till butiken. Men jag ska helt klart kolla upp det. För 25:an passar nog oss bättre. Annars är det ju helt klart en möjlighet att packa ett större kärl separat, för man kan ju alltid packa matpåsar eller nåt i det.
Lägerkittel
Köp Trangias lägerkittel på 2,5 liter (Nr 501252). Då förlorar du inte mycket utrymme i ryggsäcken eftersom köket precis får plats i kastrullen. Fäll upp armarna och använd grytan som en stekpanna när du ska koka. Har aldrig testat själv, men det ser inte ut att vara speciellt ineffektivt. Det följer dessutom med lock.
http://trangia.se/2855.lager-_o_scoutkarl.html
En liten bild finns: http://trangia.se/core/files/3574.Katalogen hemsidan 2007.pdf
Sid 16 eller 31 beroende på hur man räknar.
Köp Trangias lägerkittel på 2,5 liter (Nr 501252). Då förlorar du inte mycket utrymme i ryggsäcken eftersom köket precis får plats i kastrullen. Fäll upp armarna och använd grytan som en stekpanna när du ska koka. Har aldrig testat själv, men det ser inte ut att vara speciellt ineffektivt. Det följer dessutom med lock.
http://trangia.se/2855.lager-_o_scoutkarl.html
En liten bild finns: http://trangia.se/core/files/3574.Katalogen hemsidan 2007.pdf
Sid 16 eller 31 beroende på hur man räknar.
Nu har jag testat, det blev en Trangia 25 med Lägerkittel (501254). Tyvärr var det inga fungerander batterier i min termometer och jag glömde mäta gasåtgången. Så nu är det upp till andra att göra om försöket med Trangia 27 istället...
Kommunalt kranvatten ca +10 grader upp till stormkokning (inge fjantkok som kökstillverkarna kallar för kokning). I princip ingen vind eftersom jag var på balkongen (Inglasad med öppna fönster). Biltemagas ungefär halva behållaren med gas.
Kotktid 3 liter (3000g) var 18minuter och 30 sekunder. Dvs 6:10 per liter. Det är mindre än 2 minuter sämre/liter än när man kokar med små grytor.
Kommunalt kranvatten ca +10 grader upp till stormkokning (inge fjantkok som kökstillverkarna kallar för kokning). I princip ingen vind eftersom jag var på balkongen (Inglasad med öppna fönster). Biltemagas ungefär halva behållaren med gas.
Kotktid 3 liter (3000g) var 18minuter och 30 sekunder. Dvs 6:10 per liter. Det är mindre än 2 minuter sämre/liter än när man kokar med små grytor.
Bilagor
Varför
Trangiakontainer när du kan koka i den stora grytan 3 och 4,5 liters direkt över öppen eld?
En jag känner som gilla T-principen har brukat en 4,5l gryta som toppvindskydd till grytan.
Lä förkortar onekligen koktiden och utnyttjat värmen bättre.
Själv klarar jag mig utan kontainern.
//J
Trangiakontainer när du kan koka i den stora grytan 3 och 4,5 liters direkt över öppen eld?
En jag känner som gilla T-principen har brukat en 4,5l gryta som toppvindskydd till grytan.
Lä förkortar onekligen koktiden och utnyttjat värmen bättre.
Själv klarar jag mig utan kontainern.
//J
Men åh, vilket fantastiskt forum detta är! Massor av bra tips och till och med mätning av koktid! Underbart.
Nu återstår att se om addnature låter mig skicka tillbaka köket eller om jag ska ta och skaffa mig en lägerkittel.
Om du inte har använt köket har du rätt att returnera det inom 14 dagar. Två ångerveckor vid distansköp, det enda du måste betala är frakt. It's the law.
/OJ
Originalförpackningen
Hm. De knorrade väldigt om att originalförpackningen var bruten. Jag hade ju tagit bort alla små pappersbitar och plastpåsar runt kärlen. Borde jag trots det att fått returnera? Bra att veta till ett annat tillfälle.
Lyckligvis hittade jag en kollega i fikarummet som till och med förskottsbetalade för köket! Jag sänkte priset med en hundring och så var affären biff. Så lätt kan det gå ibland. I veckan är det jag som kör till Friluftsvaror i Malmö och letar ett större kök.
Tack för alla kloka svar!
Hm. De knorrade väldigt om att originalförpackningen var bruten. Jag hade ju tagit bort alla små pappersbitar och plastpåsar runt kärlen. Borde jag trots det att fått returnera? Bra att veta till ett annat tillfälle.
Lyckligvis hittade jag en kollega i fikarummet som till och med förskottsbetalade för köket! Jag sänkte priset med en hundring och så var affären biff. Så lätt kan det gå ibland. I veckan är det jag som kör till Friluftsvaror i Malmö och letar ett större kök.
Tack för alla kloka svar!
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg