Kombinera liggunderlag för ökad värme.

Jag funderar lite kring olika kombinationer av liggunderlag för att göra fyrsäsongsunderlag av flera tunnare istället för att investera i en downmat för vintern.

Jag har läst att vissa grundar med ett fullångt cellplast och sen lägger till ett kort självuppblåsande ovanpå det.

Jag funderar själv på att utgå från ett fullångt NeoAir och ta med ett kortare cellplast att grunda med men är lite orolig att effekten blir nästa obefintligt om kall mark i fotändan kyler luften i thermaresten och flyttar den upp till överkroppen.

Mina funderingar rör sig kring. Finns det vissa kombinationer som inte fungerar tillsammans? Vissa som fungerar bättre än andra? Tankar? Erfarnheter?

Nar det blir tillrackligt kallt blir alla uppblasbara kalla! (men jag har ej provat downmat)
Jag gor sahar: november-april 9 mm cellplast ovanpa kort 3,5 cm thermarest
maj-oktober: thermarest ovanpa 9mm cellplast,
Fordelen med ett tunnt skruttunderlag ar att du kan rasta o sova middag pa det.
Vintertid vik det dubbelt vid rast (9mm racker ej mot sno och is)

Anders
(utan svenskt tangetbord)

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jag har en tumregel när det är kallt: Luftigt material närmast kylan (marken) och det värmereflekterande materielet närmast sovsäcken.

Nu har jag ju inte testat detta i många minusgrader eller tillräckligt mycket för att kunna kunna tvätta bort anekdotstämpeln. Men rationalen bakom detta är hursomhelst att kroppen behöver då inte värma upp luftmadrassen lika mycket för att hålla sig själv varm eftersom värmen innesluts bättre.

Instämmer att thermaresten ska ligga underst. Jag använder thermarests standard underlag och ett tjockt ridgerest. Har testat båda varianterna i rejäl vinterkyla och det är stor skillnad. Jag upplever det nästan som att thermaresten leder in kylan.
/fremag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips