Kombinera liggunderlag för ökad värme.

Jag funderar lite kring olika kombinationer av liggunderlag för att göra fyrsäsongsunderlag av flera tunnare istället för att investera i en downmat för vintern.

Jag har läst att vissa grundar med ett fullångt cellplast och sen lägger till ett kort självuppblåsande ovanpå det.

Jag funderar själv på att utgå från ett fullångt NeoAir och ta med ett kortare cellplast att grunda med men är lite orolig att effekten blir nästa obefintligt om kall mark i fotändan kyler luften i thermaresten och flyttar den upp till överkroppen.

Mina funderingar rör sig kring. Finns det vissa kombinationer som inte fungerar tillsammans? Vissa som fungerar bättre än andra? Tankar? Erfarnheter?

Nar det blir tillrackligt kallt blir alla uppblasbara kalla! (men jag har ej provat downmat)
Jag gor sahar: november-april 9 mm cellplast ovanpa kort 3,5 cm thermarest
maj-oktober: thermarest ovanpa 9mm cellplast,
Fordelen med ett tunnt skruttunderlag ar att du kan rasta o sova middag pa det.
Vintertid vik det dubbelt vid rast (9mm racker ej mot sno och is)

Anders
(utan svenskt tangetbord)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en tumregel när det är kallt: Luftigt material närmast kylan (marken) och det värmereflekterande materielet närmast sovsäcken.

Nu har jag ju inte testat detta i många minusgrader eller tillräckligt mycket för att kunna kunna tvätta bort anekdotstämpeln. Men rationalen bakom detta är hursomhelst att kroppen behöver då inte värma upp luftmadrassen lika mycket för att hålla sig själv varm eftersom värmen innesluts bättre.

Instämmer att thermaresten ska ligga underst. Jag använder thermarests standard underlag och ett tjockt ridgerest. Har testat båda varianterna i rejäl vinterkyla och det är stor skillnad. Jag upplever det nästan som att thermaresten leder in kylan.
/fremag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips